Hoppa till innehåll

Spillning, vad är det för djur?


hubler

Recommended Posts

Hejsan formuister! var ute och plocka lite kantarell när jag stötte på detta, vad är det för djur som lämnat detta?

Noterbart är att det ligger ca 5m från en havreåker.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jadu kan ju vara för de hade skymtat gris i området i våras, men så fall går grisarna på tårna för de har varken bökat på åkern eller i skogen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vildsvin kan uteslutas. Deras spillning är "korvformat" .Spillningsbollarna är liksom sammanklumpade/sammanhängande. Färgen är i regel mörkbrun nästan svart.

Spillningsformen säger mig att det är en typ av växtätare.

Mellan tummen och pekfingret, hur många cm tippar du att "bollarna" är????

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade pluttarna varit kortare och mer "avsnoppade" så hade jag chansat på kronhjort, men detta liknar mer korvar, så jag passar på frågan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det enda jag har att gå på såhär långt är att havreåkern verkar vara skonad, enbart lite nedtrampad och att spillningen innehåller havre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grävling

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att det är grävling. Bär, skalbagge, och havre..det är la grimbarts visitkort va? :woot:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste väl va en liten björn då eller? :unsure:

Kanske det, men om han skriver att hästskit bör det inte vara då avföringen låg där det var tätt, så börjar jag tro att högen är rätt så stor ändå, kanske för stor för grävling! Men han som sett skiten kanske kan beskriva hur mycket skit det var. Går det lätt ner i en lite svart "hundbajspåse"?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej, eller den skulle vara rejält packad i så fall.

Då kan vi utesluta grävling, känns det som, då skiten är gjord i en "smäll". Det första som slog mig när jag såg bilden var björnskit, har sett jätte många havreskitar av björn tidigare. I bland är dom lösa som en bärskit nästan men denna korvformade historia är inte ovanlig. Det mest lustiga är att vissa björnar är så försiktiga i fälten att det knappt syns att dom ätit där. Som sagt, det är vad jag tror, men att sitta och gissa vid en dator borde vara straffbart, i vart fall så tycker vi ju det om LST-tjänsteman när dom gör detsamma.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Satt upp en grävlingsfälla i kväll, ser om den ger någonting! Annars ska jag ut och plocka svamp imorgon så då ska jag leta efter mer spillning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...