Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
josc72

Strängen bet mig...

Recommended Posts

josc72

Jag har haft ljuddämpare i form av gummipuffar på strängen. Det har verkligen gjort bågen tystare i skottet. Men, det har slitit lite på strängen så i helgen tog jag bort dem för att linda ett skydd på strängen innan de hamnade på plats igen. Bara för att testa sköt jag några skott utan och den lät bra mycket mer. Det som slog mig (ordentligt) var att strängen träffade min underarm riktigt hårt!! Med puffarna på känner jag inte strängen men utan puffar slår den sönder min underarm. Dock kan jag inte se någon förändring i träffläget med eller utan. Slår strängen vänster eller bromsar puffarna så mycket att strängen inte kommer ända fram till armen? Skall prova skjuta kronograf för att se om de ger någon skillnad men det känns inte som det går långsammare. Dock gör de så mycket på ljudet att jag inte vill ta bort dem.

Patrik L

Strängdämparna dämpar effektivt vibrationer i strängen, det är ju det dom är där för och därmed även "strängöverslaget" eller vad man nu ska kalla det. (Den rörelse strängen gör förbi stränghöjden när du släpper pilen). Kortfattat kan man väl säga att dämparna drastiskt tar bort självsvängningar i strängen, vilka kan vara både i sidled (effekt av släppet) och framåt. Testa att spänna bågen med och utan dämparna och knäppa lite på bågsträngen och jämför ljudet. Drastisk skillnad...

Sen kan man ju även nämna att dämparna tillför vikt till strängen vilket borde göra att pilen (och strängen) rör sig långsammare, frågan är väl bara hur mycket dina känningar i armen beror på hastighetsskillnad och skillnad i självsvängningar.

Materialvalet i strängen har ju även den inverkan på resultatet, vad har du nu och vad är det för båge?

/Patrik

josc72

Ja, men jag tycker inte att strängen skulle kunna fortsätta så långt fram som till min arm eftersom den borde stanna i strängstopparen (som sitter alldeles under greppet på PSE-bågarna och som jag glömde nämna) Jag kan heller inte se att den slår så mycket i sida att den skulle gå brevid strängstopparen. Skulle vara riktigt kul att se i slowmotion vad som faktiskt händer eftersom det är en så stor skillnad med och utan.

Patrik L

Hmm, tänkte inte riktigt på att det var en compo0und du hade.. (vilket man ju borde ha fattat då man poster i compoundavdelningen, men icke..) Releasen borde inte påverka i sida, det är ju därför man har en mekanisk sådan och inte använder fingrarna.

Det enda jag kan tänka mig, utan att se hur du skjuter, är väl att strängen glider av stoppen och ger dig en omgång på armen, men det känns högst osannolikt. Du får väl helt enkelt skaffa dig en höghastighetskamera och filma lite.

/Patrik

josc72

Någon som har en billig sådan till salu?

Roger_P

Johan, jag har svårt att se att du får islag på armen bara för att strängdämparna är borta, det finns liksom ingen direkt koppling där.

Har du islag beror det på att du har fel form eller/och du har för lång draglängd, för långt drag gör att du måste sträcka ut bågarmen helt rakt

och då får du strängen farligt nära (och aj vad det svider!)

Testa att korta draget eller jobba på formen så du kan vinkla armen lite

josc72

Tror du inte jag blev förvånad själv? Det är helskumt och jag ser ingen förklaring i det. Spräckte faktiskt en ven på insidan armen och fick en jättefin blödning. Det ser inte ut som strängen hoppar förbi strängdämparen och jag ändrar inte greppet. Knöt på nya dämpare och tjugo minuter senare fortsätter jag skjuta utan ett enda islag. Skulle vilja se det i slowmotion.... Spelar ju ingen roll eftersom bågen är tystare nu och jag kommer att fortsätta skjuta med dämparna (även om de stjäl någon fot). Dock är allt som är lite skumt och svårt att förklara lite intressant :smile:

Patrik L

En liten fråga: Var sitter blödningen i förhållande till stränghöjden? Dvs är märket mellan greppet och strängen eller på "skyttsidan" så att säga. Borde ju peka lite på var problemet sitter...

För övrigt så kan du ju klicka dig in på dutuben och söka efter "compund high speed" där finns en del bildsekvenser tagna med höghastighetskamera och det man kan fråga sig är egentligen hur i hela xxx bågen håller ihop.

Fenomenet att strängen glider av stoppen är inte helt okänt och kan faktiskt enkelt kollas genom att smeta lite krita eller liknande på stoppen, släppa iväg en pil och kolla var färgen saknas.

/Patrik

josc72

Jo, men mina märken på stoppen sitter mer mot höger än mot min bågarm när dämparna är på. Dock ligger blåmärket i höjd med strängen och då skall frånvaron av strängdämparna få strängen att slå 2,5 cm vänster men utan att påverka träffbilden ut till i alla fall 40 meter. Hur som helst så är däparna på igen, bågen går fortfarande bra och strängen rör mig inte . Intressant problem dock och det hade varit kul att se det på film.