Hoppa till innehåll

Vad gäller på små små marker.


waxin

Recommended Posts

Hej gubbar och tjejer.

Vi har från och med i år blivit av med en liten mark på 40hektar inom våra 550. den lilla marken är inte sammanhängande och ett shifte är 100X100meter. Där har den nya jaktarrendatorn gjort i ordning en gris åtel. den ligger i vår mark och är ca 1km ifrån hans övriga mark.

Jag tycker inte att detta är OK. Vad tycker ni andra?

Han har inte varit i kontakt med någon i mitt jaktlag.

Tacksam för tankar, ideer och vad säger lagen egentligen.

Waxin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du får inte avsiktligt locka vilt från annans mark, vilket nog är svårt att hävda inte är fallet på ett så litet skifte och en åtel. Måste dock avgöras av domstol; det finns inget fastställt avstånd även om vi rekommenderar 200 m. Viltåkrar är däremot OK; det anses inte vara att aktivt locka. Odlar du havre + klöver och låter det stå är det alltså OK, men om du skördar det och lämnar det kvar är det inte OK. Vilket kan te sig litet märkligt...

Prata med vederbörande och förklara lagen är rimligt. Sedan är det kanske inte direkt positivt för grannsämjan om ni polisanmäler om ni inte kommer överens... Dock måste ni stå er starkare om han/hon börjar skjuta en massa av "era" grisar och ni redan protesterat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack Fredrik.

Det finns lite olika åsikter i vårt lag, någon har tyckt att det är bra eftersom de inte vill ha gris på marken. Jag tycker att det inte är etiskt att jaga på så liten mark, gissar att det kommer hända att djuren dör på fel sida gränsen och han har inte telnr till någon i mitt lag och vi vet inte ens vem han är.

vi har ett pass ca 60 meter ifrån hans åteltorn som han förmodligen inte vet om, känns lite halvfarligt.....

Hela grejen känns olustig och jag ifrågasätter han kunnande om jakt och vilt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har full förståelse för att du/ni inte tycker det känns bra. Om någon börjar åtla mitt inne i er mark finns det ju dessutom en uppenbar risk att ni får mer, inte mindre gris. Såvida han inte skjuter avsevärt mer än vad hans (totala )mark(innehav) producerar. Vilket inte heller känns etiskt OK. Att åtla på ett skifte på 1 ha tycker jag tveklöst är fel. Att man bör få åtla någonstans på ett innehav på 40 ha tycker jag däremot är rimligt, även om arronderingen skulle innebära att det inte finns någon punkt som har mer än 200m till gräns i alla riktningar.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja på de resterande 39 hektaren har han också börjat kära ett träd, och även om det bara är Åkerman och någon buske så tycker jag det är helt ok, men inte i den här lilla planteringen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja på de resterande 39 hektaren har han också börjat kära ett träd, och även om det bara är Åkerman och någon buske så tycker jag det är helt ok, men inte i den här lilla planteringen.

En till grej är att när markägaren tog ur marken sa han att hans kompis endast skulle jaga småvilt och att vi skulle få fortsätta jaga högvilt...verkar inte som om de vet skillnaden på små/högvilt, dessutom har vi betalat ett par hundra i arrende för högvilten. kan man kräva pengarna tillbaka trots muntligt överenskommelse. Skulle vara fint med lite mer i Korvkassan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Muntliga avtal ska väl gälla på samma sätt som skriftliga normalt sett, men vet att det är litet speciellt just med arrenden & juridik. Ställ gärna frågan i vår area så att vi får Olas svar; vore intressant.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Misstolka inte min tongång här men om du som jägare anser att en jaktgranne skjuter "?Dina?" djur så har den den Svenska avundsjukan rotat sig lite för djupt.

Och det här med farliga skjutriktningar som du nämner är ju en annan sak som bara ska lösas.

Jag bör upplysa om fördelarna med tamboskap annars. Dom har du och ingen annan äganderätt till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Misstolka inte min tongång här men om du som jägare anser att en jaktgranne skjuter "?Dina?" djur så har den den Svenska avundsjukan rotat sig lite för djupt.

Och det här med farliga skjutriktningar som du nämner är ju en annan sak som bara ska lösas.

Jag bör upplysa om fördelarna med tamboskap annars. Dom har du och ingen annan äganderätt till.

du borde själv inse att locka in djur med en åtel på en sån liten mark är inte okej då den knappt producerar en hare på 10 år
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En mark på 40 hektar är kanske inte stor i era ögon men en skaplig bit mark för många andra!

Så länge han inte skjuter sönder stammen utan sköter det på en liten nivå så borde ju funka ,annars går det ju att bjuda in och skaffa fler kamrater med samma intresse. :cool:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En mark på 40 hektar är kanske inte stor i era ögon men en skaplig bit mark för många andra!

Så länge han inte skjuter sönder stammen utan sköter det på en liten nivå så borde ju funka ,annars går det ju att bjuda in och skaffa fler kamrater med samma intresse. :cool:

som jag förstod på waxin så var inga problem med den stora marken utan det lilla på en hektar med en åteln på
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det nu stod högvilt. Ganska vanligt åtminstone tidigare att arrenden endast delades upp i älg och övrig jakt. Så det kan ev stå något annat på papper än vad som sägs till vardags.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"mina" djur får han gärna skjuta..... Men inte på den lilla plätten som inte är större än en sjumanna fotbollsplan, och det har ingenting med avundsjuka att göra. Bara sunt förnuft.

När marken är så liten så han måste ha ett jättehögt torn för att skottet inte ska fara in på vår mark så är det inte ok.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

som jag förstod på waxin så var inga problem med den stora marken utan det lilla på en hektar med en åteln på

Det såg jag inte! (läste det dock utan problem nu)

trodde han menade att 40hektar var väl litet!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

T, jo 40 är lite, men tillräckligt stort för att smygjaga och skjuta något rådjur och gris.

Jag ställer mig frågan varför de inte kontaktat oss, presenterat sig och utbytt telnr, här omkring är det lite praxis, dessutom ser marken ut så att de flesta skott kommer avlossas väldigt nära våra gränser, så pass nära att en Bocks "dödsrusning" gör att det ofelbart kommer ramla på vår mark ( och då hade det varit bra om de hade mitt nr :) )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hans mark är inte jaktbar, 35 hektar kohagar utan en enda buske eller träd.

De andra 5 kan han få ha i fred

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

får man inte jaga i hagar nu

bätre att vara en god granne en att förbjuda han att jaga jag vett att det viktigt att sig bra med grannen hade en polare som hade en tvist med

granen till sin mark det sluta med att grannen störde varje gång det var jakt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

får man inte jaga i hagar nu

bätre att vara en god granne en att förbjuda han att jaga jag vett att det viktigt att sig bra med grannen hade en polare som hade en tvist med

granen till sin mark det sluta med att grannen störde varje gång det var jakt

läs hela tråden igen så ser du vad som inte är helt ok

och ingen har sagt att man inte får jaga på hagmark men att TS anser att det är inget att försöka få samjakt på

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...