Hoppa till innehåll

Utökad säljakt?


Uteiskogen

Recommended Posts

I en artikel i Svensk Jakt föreslås en utökad skyddsjakt på säl:

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2012/10/Foreslar-utokad-skyddsjakt-pa-sal-1.35924/

Min enkla fundering är:

Hur kan Naturvårdsverket, som förstås är tongivande i frågan, ha så skilda uppfattningar om förvaltningen på predatorer i havet som på land (jämför med varg, björn, etc.)?

Skador för 18 miljoner, population om 25-30 000 gråsälar, skyddsjakt på kanske 300 individer årligen i hela Sverige.....

Jag får inte kalkylerna till att stämma!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vissa som jag snackat med resonerar som så att

1) Det är dyrt och krångligt att jaga säl

2) Det är en massa avgifter, tillstånd och rapporteringar som ska till för att jaga säl.

3) Kvoterna är så låga att det inte är lönt...

Min tanke:

Om man får till en mer "allmän" jakt på säl men kanske rapporterar in, låt säga, var 10e säl som skjuts till Naturhistoriska (med prover m.m.) och har årliga tilldelningar.... Vad är problemet?

Om jakten blev friare, skulle inte intresset för att jaga säl bli mycket större då?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Vissa som jag snackat med resonerar som så att

1) Det är dyrt och krångligt att jaga säl

2) Det är en massa avgifter, tillstånd och rapporteringar som ska till för att jaga säl.

3) Kvoterna är så låga att det inte är lönt...

Min tanke:

Om man får till en mer "allmän" jakt på säl men kanske rapporterar in, låt säga, var 10e säl som skjuts till Naturhistoriska (med prover m.m.) och har årliga tilldelningar.... Vad är problemet?

Om jakten blev friare, skulle inte intresset för att jaga säl bli mycket större då?

Hej! Dyrt och krångligt är det nog om man vill att det ska vara det, det är vad man gör det till!

Inga avgifter och tillstånd utöver att man ska ha statligt jaktkort.

Rapportera, absolut men om man är så jävla lat att man inte orkar ringa ett samtal kanske man ska börja samla frimärken eller något annat......

Lite knöligt kan det ju vara med det som måste frysas ner inför transport till NHRM, om man inte har tillräckligt stor frys. Men det går att lösa om man vill.

Säljakt är roligt spanande och socialt

Väl mött!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men nog skulle det vara skönt att slippa skicka hela tiden.

Precis skjuter man 10-15 st så blir det några kilo ! Tycker det är löjligt att dom ska ha in  prover från varje säl,, man skulle få välja själv hur man vill göra ! Dom kan väl skjuta några provsälar på olika ställen efter kusten och höja summan för dom som skickar in prover . Att anmäla är ju inga problem!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att det är onödigt att alla sälar ska in till NHRM men det finns säkert något skäl till det...

Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter Ang säljakt? Byta jaktvatten? Se en annan kobbe?

Väl mött!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får man fråga en fråga om säljakten här i tråden ?

 

Ni som jagar säl, måste hela sälarna in till Naturhistoriska eller får ni använda er av kött och päls/skinn och bara skicka in ett litet prov ? 

 

Mvh // Johannes 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kött och skinn får du behålla, du skickar in allt innanmäte mellan tungan och anus samt underkäken , en bit späck med skinn och en liten köttbit. Du ska också mäta längd och späcktjocklek, om du har möjlighet så väger du Sälen hel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Se där ja, tack för svaret :) Nu blev man återigen lite lite klokare :)

 

Mvh // Johannes

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är anledningen att man måste skicka in att mäta gifter i haven? Känns som enda rimliga gissningen och i så fall fullt förståeligt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så här står det i säljaktsbeslutet.

 

"Det är av stort värde för forskningen om hälsotillståndet hos Östersjöns gråsälar, att vissa 

uppgifter lämnas och att prover insamlas från de sälar som skjuts vid skyddsjakten. Proverna 
kommer att användas vid studier av sjukliga förändringar, eventuell förekomst av miljögifter och 
maginnehåll."
 
 
Och för er som tänker ta reda på köttet så är det bra att veta att det kan förekomma TRIKINER.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Absolut ett alternativ om det fanns någon sådan typ av kobbe i närheten och som inte ligger i ett av alla undantagsområden......

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...