Hoppa till innehåll

Hur väljer ni hund?


fkallgren

Recommended Posts

Hej,

ska försöka fatta mig kort.

Bakgrund:

Ska till att köpa mig en strävhårig vorsteh. Har två sedan förut (en nästen pensionerad och en som är på väg upp). Har aldrig tidigare brytt mig om hur linjer och sånt sett ut (allmogejägare så att säga). Men nu när man liksom börjar på att få kläm på det här med jakthund och så, så tänkte jag mig att jag skulle bli lite mer seriös i mina efterforskningar om man ev. skulle vilja gå i avel någon gång i framtiden... inte jag utan hunden :-).

Kort fråga:

Hur gör ni när ni ska börja titta på hund. Kollar ni kennlar, linjer provdata etc. etc. eller gör ni som jag. Slår upp någon jakttidnings köp&sälj och hoppas på det bästa?

Jag jagar endast skogsfågel (två gånger på 10 år har jag varit i fjällen, aldrig på fältet). Kan man t.ex. höra med de som tänker ta kullar att få följa med på jakt för att se hur hunden beter sig?

Som sagt, nästa hund tänkte jag skulle vara lite mer av en skrivbordsprodukt, om ni förstår vad jag menar :-).

Vill ha förslag, tankar allt möjligt om hur ni väljer hund, med tyngd då helst på strävhårig vorsteh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När vi bestämt oss för vad typ av hund vi vill ha så börjar vi kolla vilka kennlar som kan tänkas ha den typen.

Sen därifrån kolla på individnivå för att se om de har nåt intressant på G, och då är diverse resultat naturlkgtvis intressanta men även input från de som jagat med hunden/hundarna står lika högt i kurs som en siffra på ett papper.

Sen prata med mkt folk som har hundar ifrån kenneln/linjen, snoka runt lite ;-)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ta in valparna en och en i ett separat rum med något speciellt i för att se hur dom reagerar på saken el. hindret.

Det gäller eng. setter. :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Offra en dag och och åk till ett jaktprov. Där går du med som åskådare.

Där träffar du rätt människor .Kunniga är dom också.

Du lär dig med denna dag än då du lunkar runt för dig själv i 10 år.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Offra en dag och och åk till ett jaktprov. Där går du med som åskådare.

Där träffar du rätt människor .Kunniga är dom också.

Du lär dig med denna dag än då du lunkar runt för dig själv i 10 år.

Sant. Och det har jag faktiskt gjort. Var med på mitt första jaktprov för några veckor sedan och det var en liten ögonöppnare. Det var kanske därifrån när man hörde allt prat om olika hundar, kennlar och allt annat som gjorde att jag började fundera i dessa banor. Går ni igenom resultatdatabasen när ni lägger grundarbetet eller är det genom kontakter. Antar att det är en kombination men vad väger tyngst? Objektiva provsiffror eller kanske mer subjektiva rapporter från kompisar/kollegor/kontakter.

Är ungefär ett år ifrån det att jag tänkte skaffa mig ny hund. Hur långt innan brukar ni ligga från tanken till själva köpet?

Hursomhelst så lunkar runt för mig själv, det gör jag sällan. Men tycker att det är bland det skönaste jag vet att ta hundarna, bössan och sovsäcken och ge mig ut i ett par dar helt på egen hand, den ultimata friheten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Försöker få så mycket info som möjligt. Resultatdatabasen på SVK och SSK:s aveldatabas är bra källor för info! Sen är personliga kontakter viktiga för att få info. Senaste valpen ställde jag mig på kö efter att sett ett antal av tikens valpar på jaktprov och även sett tiken och haft kontakter med uppfödaren. Jag lägger mycket tid (och pengar) på mina hundra så jag vill maximera chanserna att få en bra hund! Har en gång i tiden köpt en KLM från omeriterade föräldrar (och linjer), gick på säljaranacket om det fantastiska jakthundrana som kenneln pumpar ut som stöthundar... Jag kommer aldrig mera köpa stående fågelhund från omeriterade föräldrar och som sagt lägger mycket tid vid valpköp!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag brukar göra som Kallel. Lusläsaprovresultat mm, är mest noga med att läsa på proven som inte gått så bra för att se att det inte finns något avskräckande som återkommer på flera prov.

Sen är det viktigt för mig att uppfödaren jagar mycket med sina hundar. Det finns många hundar som jag tycker har för lite jaktlust och därför är lite lättare att dressera. Dom hundarna kanske springer på bra i 4*15min på prov men kanske inte är det man vill ha med sig på en lång fjälljakt.

Kollar även hur många prov som behövts för å nå meriterna. Tex 4 lyckade prov av 30 är ju inte så imponerande.

Tror du är helt rätt ute om du lyckas få se hundarna jaga.

Allt går ju inte att läsa sig till, jag har en hund som jag är jättenöjd med och som med en annan ägare säkert fått ok resultat på prov.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hejsan !

Valde min kennel via vitsord från bekanta + lusläste provprotokoll på just den linjen. Har nu fått höra av en bekant som är domare inom Vorstehklubben och har så varit i många många år. Det du ska leta efter är provresultaten i unghundsklassen + se hur syskon gick / går på proven. I unghundsklassen så är det inte en "dressyrprodukt" som bedöms utan mycket av de genetiska "oförstörda" egenskaperna visar sig.

MVH: Tjäder

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...