Jump to content

Klass 2

Smålänning

Recommended Posts

Smålänning

Hade gärna velat ha lite expert hjälp.

Funderar på att köpa min första klass två bössa har en plats öppen i skåpet.

Användningsområde banskytte till 99% och kanske lite bockjakt. Mest inne på .222 då jag har en kombi i samma kaliber, har nyligen börjat handladda och har alla verktyg och så. Förväntar mig inte något precisions monster 100-300m nöjesskytte.

Vad skulle ni rekommendera är väldigt sugen på något med sneltryck men inte ett måste.

Jag är lite inne på samma spår/fråga. Mest för att ha nått till kidsen när de är så pass stora för uppsiktsjakt.

222 el 223? Iof har det nog skrivits spaltkilometer om detta om man söker i trådarna.

mvh/Må

sidelock

222/223 lär funka kanon till den nivån av banskytte, pissbillig att ladda och ringa rekyl för barnen.

Brno Fox har schnelltryck och brukar kosta 2-3k.

Men är det innertior i blåst du ska jaga så lyssna på Maddog!

Banskytte 99%.... Har sällan sett en sådan slamdunk för 6,5x55.

Det är också min rekommendation men nu verkar det vara klass 2 som ska inhandlas.

Smålänning

Har redan en 6.5x55a som luftas en hel del men har lagt undan några kronor och känner att jag lika väl kan köpa något.. lite fundersam över hur det ser ut med lagar osv framöver så vill gärna ha alla mina plaster fyllda. Och så är det självklart alltid roligt med en till pang..

• 3 months later...
Kapten Svärd

Gammal tråd men kan inte låta bli... Håll pojkar, mannen vill köpa ett gevär till! Detta bör uppmuntras! låter som det är hans fru som talar, du kan väl skjuta med det du har....vasera?

Har ingen finkalibrig bössa själv fast gått i samma tankar. Fastnat för Sako eller helst Cg 1900 som passar min kropp bra.. Mannlicher är ju vackra men de jag klämt känns väldigt små, nästan som en leksaksbössa, kort och litet klurig slutstyckesgång.

Förra auktionen på Widfors hade flera Sako vixen som gick billigt tycker jag. Någon i Stockholm sålde en lyx på blocket för 4500 med vettig kikare, den försvann snabbt..

Ks.

Christian N

De vixen som gick på den auktionen var rena vraken, i varje fall dem jag kom att få tillfälle att titta på. Angående rådet att inte köpa enbart för köpandet skull, tja ibland är det bättre att skjuta och lära sig hantera det man redan har, pengar kan spenderas oaktat. /CHristian

Hade gärna velat ha lite expert hjälp.

Funderar på att köpa min första klass två bössa har en plats öppen i skåpet.

Användningsområde banskytte till 99% och kanske lite bockjakt. Mest inne på .222 då jag har en kombi i samma kaliber, har nyligen börjat handladda och har alla verktyg och så. Förväntar mig inte något precisions monster 100-300m nöjesskytte.

Vad skulle ni rekommendera är väldigt sugen på något med sneltryck men inte ett måste.

Hej

Har själv en CZ 527 Varmint i .222 Rem och är väldigt nöjd med den. Passar bra på banan men lika bra i skogen (räv, grävling, bäver, orre och tjäder samt rådjur)

Grov matchpipa men vanlig stock och inställbar snälltryck... 5 skott pa 100 m hamnar pa en 5 Kr minst. Använder tyska RWS Match-Jagd 3,4 g halspets ammunition med undantag för rådjur.

Bössan kan man kalla en riktigt slitvarg, finns alldeles ny för ~ 8.000 till 9.000 kr

Jag skulle inte rekommendera samma bössa i cal .223 Rem.... Pipan håller inte så länge...

Hälsningar

T y s k e n

Kapten Svärd

Aha, var inte där själv o klämde, var dom rangliga säger du. Ja självklart skall man öva med de vapen man har, de flesta skulle säkert klara sig bra med en bössa hagel och en kula men Det kan ju vara Trevligt ... Att bolla lite fler alternativ? Är man aktiv hinner man kanske lästa sig skjuta med alla bössorna.?

Det låter lite surputte. Om du ursäktar.

7,62x39 i en CZ 527 carbin ;)

Riktigt trevlig liten bössa för "skogsbockarna" :yes:

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2