Hoppa till innehåll

Föreläsning om Jaktpilar


Christopher

Recommended Posts

Ed Schlief från AlaskaBowhunting håller en timmes föreläsning om vad som är viktigt att tänka på när det kommer till ens jaktpil. Många bågjägare stirrar blint på att höja KE så högt som möjligt med en låg pilvikt och hög hastighet, men missar att många andra faktorer styr hur väl den penetrerar djuret. Intressant och tänkvärt.

Del 1/3

Del 2/3

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag känner många bågjägare men inga av de skjuter lätta pilar-definitivt aldrig under 25gram i alla fall

den läxan har de flesta lär sig för länge sen

problemet är med den yngre generation som tror att hastigheten är allt

men som tur är de flesta skjuter på ethafoam än så länge

sista tiden har även de börjat lysna på äldre och rutinerade bågjägare och trenden börjar svänga

de insåg att precision blir mycket sämmre med lätta pilar och låga stränghöjd på bågar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Del 3/3

Han har även experimenterat själv med ballistiken av pilar med olika vikt på spetsarna. De som säger att 100 grain spetsar skjuter flackt jämfört med 200 grain kommer att få sig en tankeställare av denna film (skillnaden är inte så stor som man kan tro att den borde vara).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag känner många bågjägare men inga av de skjuter lätta pilar-definitivt aldrig under 25gram i alla fall

den läxan har de flesta lär sig för länge sen

problemet är med den yngre generation som tror att hastigheten är allt

men som tur är de flesta skjuter på ethafoam än så länge

sista tiden har även de börjat lysna på äldre och rutinerade bågjägare och trenden börjar svänga

de insåg att precision blir mycket sämmre med lätta pilar och låga stränghöjd på bågar

Tur för viltet att ethafoamet får ta smällarna :thumbsup:

Undrar om man ska inför en minimum vikt för småvilt och en för storvilt så som vi har det för kuljakten? Eller blir det bara för mycket tjafs/byråkrati?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tur för viltet att ethafoamet får ta smällarna :thumbsup:

Undrar om man ska inför en minimum vikt för småvilt och en för storvilt så som vi har det för kuljakten? Eller blir det bara för mycket tjafs/byråkrati?

bra fråga

troligen blir minimum 25gram som i Danmark

det tycker jag är helt ok

själv kör jag med 25,5 på de flesta vilt-med 60 pound,fast jaktspets ,en siktpinne på 25m och pilen har altid gått genom viltet

klart hade det blivit ännu bättre med en pil närmare 30 gram men då har man svårt att klara sig med en siktpinne på 5-25m avstånd

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

bra fråga

troligen blir minimum 25gram som i Danmark

det tycker jag är helt ok

själv kör jag med 25,5 på de flesta vilt-med 60 pound,fast jaktspets ,en siktpinne på 25m och pilen har altid gått genom viltet

klart hade det blivit ännu bättre med en pil närmare 30 gram men då har man svårt att klara sig med en siktpinne på 5-25m avstånd

Den sista filmen som jag la upp "The affect of point weight...." tar upp att man klarar faktiskt att skjuta med tyngre pilar än vad man skulle kunna tro. Deras båge var inställd för en pil med 100 grain spets på 30 yard och när de gick upp i spets vikt fick de inte mer än 2 tum lägre träffbild med en 200 grain spets. Då är det ju bara att ställa om siktet med en enda pin för 30 m och så är det klart.

Varför inte köp hem ett test-paket med spetsar mellan 100-300 grain och undersök om inte du klarar av att öka vikten. Kan ju vara skoj att experimentera. Vet att 3rivers säljer såna kits.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En sak jag noterat då jag lyssnat på dessa klipp tidigare är att det mest handlar om riktigt stora djur, buffel etc, för att jaga våra nordliga klövvillt är detta ingetligen inte

så viktigt oavsett om man räknar annslagesenergi eller moment så är det inga bekymmer på våra villt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En sak jag noterat då jag lyssnat på dessa klipp tidigare är att det mest handlar om riktigt stora djur, buffel etc, för att jaga våra nordliga klövvillt är detta ingetligen inte

så viktigt oavsett om man räknar annslagesenergi eller moment så är det inga bekymmer på våra villt.

Anlagsenergi eller moment diskussionen har jag tagit upp i en annan tråd, men jag håller med om att den här informationen är troligtvis inte så användbar för jakt på vårt lilla rådjur gentemot buffel m.m. :wink:

Men för de som åker utomlands för att jaga större byten samt de som skjuter väldigt lätta bågar alternativt har haft svårt med penetration (träffat ben) så tror jag att den här föreläsningen kan vara till stor nytta för dem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Med dagens bågar och spetsar så kommer du otroligt långt med 60 lbs och minst 25 grams pilar. I augusti var vi till sydafrika och med sådan utrustning var det nästintill 100% genomslag på allt vilt. Några större kudutjurar satt pilen kvar i. Annars rätt igenom bara. Men börjar vi snacka tjockhudingar så ställer det större krav på pilvikt och även dragvikt på bågarna. Vi vet ju att man med båge har fällt elefant, noshörning, giraff och flodhäst.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...