Hoppa till innehåll

Fällfångst av kråkfågel


AnteL

Recommended Posts

Fick min första nötskrika för i år idag i mitt kråkbås och gick in här och de fanns inte ett ämne om de så jag tänkte att jag kunde skapa en tråd. Endel kanske tycker kanske de är löjligt med fällfångst av kråkfågel men de är både kul och bra för andra småfåglar och djur :) Så skriv gärna här om vad ni använder för fälla och vad ni får och bilder är ju alltid kul ;)

Mvh

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är INTE löjligt med fällfångst på kråkfågel! Tvärtom, det är det tveklöst mest effektiva sättet att plocka bort de jobbigaste revirhävdande kråkorna och skatorna. Att plocka nötskrika är aldrig fel heller.

Kul som fan om man har bra grejer och en fin inkörningsport till jakt i största allmänhet.

Mvh!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Danskt kråkbås använder jag!

Jag är inne på min 3dje fälla (de andra har vuxit igen eller helt enkelt ruttnat).

Jag har gjort min fälla en halv gång bredare än originalet för att kunna ta fler åt gången samt att de svåra kråkorna gärna inte trängde sig in i den lilla original fällan.

Kanske inte helt regelrätt men bättre i alla avseenden , förutom vikten/storleken vid flytt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det här låter intressant! Hur ser en sån fälla ut? Länka gärna till nån fälla om som man kan göra själv :)

NVV har en sida med massor av olika fällor , kolla där.

Finns även ritningar på Värmländsk tunnelfälla och andra klassiker :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker heller inte de är löjligt och de var ju så här mina jaktliga bana startade. jag är nu 16 år och tycker de är lika kul :D Klicka på fullständig förteckning kopiera namnet på fällan och klistra in i sökfältet på denna sida så får fram ritning och bild :D

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var just till lägdan där fällan står och hade kikaren och kollade och den har slagit igen men jag tycker de ser ut som den har hamnat på snedd så kanske har den krypit ut men ska ju dit i kväll och vittja den så då får vi se :D Nu ska jag gå och se om de går att ta nå kråkfågel me bössan istället :D

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har hört någonstans att dom är värre på att plundra bon än kråkor och skator nån som vet om de stämmer?

De drar omkring som små ligistgäng på skogen så det kan nog mkt väl stämma, räknade en gång till 13st som for fram som självaste HA. Vet att de uppmärksamats av forskare när det gäller orre där de är redigt duktiga på att plundra redena.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej jag har då för mig att ha hört de men vet inte :) Bommade tyvärr på en nötskrika då jag var ute tidigare idag men dom höll inte till ute på lägdan idag utan inne i skogen så de var svårare att skjuta och komma in på dom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis! Jag ska ta och skruva ihop ett kråkbås bara jag får lite tid över. Visst var det en artikel i Svensk Jakt i somras om kråkbåset?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den tredje nötskrikan satt i fällan idag :D

Killing spree :tongue:

Vad betar du in nötskrika med?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Givetvis skithäftigt med fällfångst av kråkfågel!!

Jag gjorde ett "kråkbås" efter NVV regler som visade sig vara direkt skitdålig. Visst det finns en möjlighet att felet ligger hos mig, om än föga troligt ;), men mer intresserad av en diskussion om fälltyp! Enligt NVV ska "kråkbåset"vara 500x400x400 utvändiga mått, jag tror att storleken har betydelse. Den är helt enkelt för liten. Jag tror mer på en Trolle-Ljungby variant.

Vad använder ni för fällor? och vilken storlek är det på dem?

http://www.naturvardsverket.se/sv/Start/Naturvard/Jakt-och-vilt/Jakt/Fallor/Godkanda-fallor/?p=0

Typiskt bra länk i sammanhanget!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Givetvis skithäftigt med fällfångst av kråkfågel!!

Jag gjorde ett "kråkbås" efter NVV regler som visade sig vara direkt skitdålig. Visst det finns en möjlighet att felet ligger hos mig, om än föga troligt ;), men mer intresserad av en diskussion om fälltyp! Enligt NVV ska "kråkbåset"vara 500x400x400 utvändiga mått, jag tror att storleken har betydelse. Den är helt enkelt för liten. Jag tror mer på en Trolle-Ljungby variant.

Vad använder ni för fällor? och vilken storlek är det på dem?

http://www.naturvard...nda-fallor/?p=0

Typiskt bra länk i sammanhanget!

Jo den är för liten enligt mig också!

Den blir bäst av att breddas ca:15cm.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Killing spree :tongue:

Vad betar du in nötskrika med?

Jag knyter fast två smala köttbitar i linan som dom ska dra i för att luckan ska falla igen och sen så lägger jag in två köttbitar lösa i fällan en kan vara utanför också :)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag knyter fast två smala köttbitar i linan som dom ska dra i för att luckan ska falla igen och sen så lägger jag in två köttbitar lösa i fällan en kan vara utanför också :)

Låter ungefär som jag brukar göra :thumbsup:

Däremot så får jag mest kråkor och skator i fällan även om Nötskrikorna finns i området också.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har fångat 5 skrikor i kråkbås nu i år. men har bara haft igång fällorna nu på slutet. så hoppas att det ska fastna några till nu. fick några nötskrikor och skator och en kråka i fälla ifjol har inte fått nån kråka eller skata i år. kråkorna är lite svårare att få i fälla än skrikor och skator enligt mig. men jag kan bara ha igång fällorna under lov och helger på grund av att jag går naturbruks i burträsk och inte är hemma på veckorna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har fångat 5 skrikor i kråkbås nu i år. men har bara haft igång fällorna nu på slutet. så hoppas att det ska fastna några till nu. fick några nötskrikor och skator och en kråka i fälla ifjol har inte fått nån kråka eller skata i år. kråkorna är lite svårare att få i fälla än skrikor och skator enligt mig. men jag kan bara ha igång fällorna under lov och helger på grund av att jag går naturbruks i burträsk och inte är hemma på veckorna.

Håller med om Kråkorna!

Vad gäller att bara ha igång dem på helgen kan ju visa sig bra, så länge de är matade och öppna under resten av veckan för då äter de mer oförsiktigt när du väl laddat dem :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...