Hoppa till innehåll

Aktuell rapport från skogen.


Per Gustafsson

Recommended Posts

Strävis......har du inte tagit lönnmörderiet ett steg för långt![emoji6]

(kunde inte låta bli att få det på pränt, trots att jag redan retat dig på telefon!) [emoji38]

Enda sättet att få höra ett ståndskall nån gång, påkörd mosig älg nu och en trebent älgko för 15 år sedan. Annars är det fabler det där ståndet
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick du någon gös?

 

Nu var du snabb Kalle! :thumbsup:  :biggrin:

Jepp! :smile:

Jag minns inte storleken på den. Jag fick väl gös 9 av 10 gånger i sjön. :thumbsup:

Om man inte fick gös så fick man en pinne som hängde på kroken.

Pinne är gädda under 10 kg. :sad:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var ute med brorsan och en kompis hemmavid och skulle se om vi kunde få något rådjur. Rådjuren smet emellan passen och in på grannmarken och sedan fick hunden upp en stor räv som sprang snabbare än vad de kunde svinga med bössorna ;) Vi har hållit efter räven och fredat hararna och idag skulle vi försöka få en, blev varsin, våra första harar [emoji106]

ce239098cf33ae538428c7a1d9b8edee.jpg

Snyggt! Hade varit trevligt mer lite mer hare här, verkar jäkligt kul.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snyggt! Hade varit trevligt mer lite mer hare här, verkar jäkligt kul.

Jo det är kul när det börjar bli lite harar på markerna, håller man efter räven så kan man få upp stammen igen. Dessa är de första som har skjutits här sedan -95 då harpesten bröt ut, innan dess var det grymt mycket hare på våra marker!
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det är kul när det börjar bli lite harar på markerna, håller man efter räven så kan man få upp stammen igen. Dessa är de första som har skjutits här sedan -95 då harpesten bröt ut, innan dess var det grymt mycket hare på våra marker!

Grattis, för jäkla kul det där! Antar det blir tillagning oxå dårå, har ett rysligt gott recept på harbiffar. Vågar du prova så skickar jag gärna.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då låg vårt vuxna djur så nu är älgjakten över här uppe. En av gästerna som fick en kviga i knät. Nu ska det släpas ut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det är kul när det börjar bli lite harar på markerna, håller man efter räven så kan man få upp stammen igen. Dessa är de första som har skjutits här sedan -95 då harpesten bröt ut, innan dess var det grymt mycket hare på våra marker!

Ni sköt bort halva populationen nu med andra ord? :D :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis, för jäkla kul det där! Antar det blir tillagning oxå dårå, har ett rysligt gott recept på harbiffar. Vågar du prova så skickar jag gärna.

Tackar! Jo det var kul att använda hagelpangen lite och inte bara studsaren. Min slog en kullerbytta framför hunden som resulterade i att hon högg den så hoppas att det inte blev blev så mycket skador på den [emoji34]

Jag har bara käkat gryta innan men det låter gott med biffar, blir det tillräckligt av en hare då?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ni sköt bort halva populationen nu med andra ord? :D :D

Det tror jag inte, när jag gick ut -13 på rävjakt på natten kunde jag räkna till 13st i samma grupp. Det har hittats iaf tre till synes självdöda harar i år här så hoppas att det inte är något som bryter ut. Dessa fick vi fram i åkerkanten och dom flesta brukar springa in i skogen på morgonen så det finns nog kvar många.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar! Jo det var kul att använda hagelpangen lite och inte bara studsaren. Min slog en kullerbytta framför hunden som resulterade i att hon högg den så hoppas att det inte blev blev så mycket skador på den [emoji34]

Jag har bara käkat gryta innan men det låter gott med biffar, blir det tillräckligt av en hare då?

Det beror ju såklart hur många munnar, brukar bli 5-6 skapliga biffar.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det beror ju såklart hur många munnar, brukar bli 5-6 skapliga biffar.

Det låter ju onekligen gott!
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ikväll försökte jag få revansch på kråkorna!

Inga kom förbi inom håll , en lyfte från en tall en bit bort när jag satte mig tillrätta på en annan obekväm gren :-S

Däremot så fick jag springa fram och freda uven mot en duvhök,två gånger, ihärdig rackare den där.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Drevräv skjuten för stövaren efter 20 min drev. Hon fick upp en räv till kort därefter men den drog iväg så vi fick koppla på grannmarken.

Skickat från min D6503 via Tapatalk

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Drevräv skjuten för stövaren efter 20 min drev. Hon fick upp en räv till kort därefter men den drog iväg så vi fick koppla på grannmarken.

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Brukar hunden få rävarna att bukta fint på området?

Själv har jag en stövare som börjat driva räv nu, och det är ingen ovanlighet att han håller den ovan jord i 60 min - ibland längre. Så han verkar ju ha ett lugnt drevsätt som gör att räven inte går under jord direkt, men samtidigt så buktar det sällan utan räven tar sina stråk förbi gryten. Blir så förbaskat svårt att skjuta utan grythund

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara rätt olika, ibland hinner det inte gå många minuter innan det går i gryt och någon gång har hon drivit i 3h. Det beror väl på vilken räv man får upp också.

Ett vanligt drev brukar vara på runt 30-40 minuter innan det går i gryt.

Nej det är inte ofta det blir skjutit på drev, det här var fjärde för henne. Vi har ingen grythund heller så extra roligt när det går vägen :-)

Skickat från min D6503 via Tapatalk

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har knappt 6 tim här uppe nu. Upp 8.18 o ner 14.05.

Det går fort nu. :sad:

Vänder strax, lite snö emellan så går det.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...