Hoppa till innehåll

Ballistic Tip 140gr i 6,5mm


Mad Mike

Recommended Posts

Nosler har släppt en ny140gr Ball Tip i kal 264 eller 6,5mm med B.C .509.

Någon som vet eller sett om den finns i sverige?

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dom hade den inte på torsbo handels hemsida, men den är inte alltid så uppdaterad. Jag kan försöka gå förbi i helgen och kolla om dom har den, är den väldigt ny?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På Vapex andra hemsida så finns den. 4 st i lager just nu. http://vapex.se/new/ men det är rekommenderat att beställa via mail om man ska ha något där då den sidan inte är helt "up and running" än.

//Niklas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fungerar inte Hornady A-max lika bra?

Jo det gör dom,skjuter dom enbart i min 308 och 243 till precis allt även om huvudsyftet med dom bössorna är skytte.

Skjuter idag 140gr SST i min 260 som enbart används till jakt,har testat 140 A-max i den också men inte fått dom att skjuta lika tätt som SST och här ligger problematiken runt det,min 260 är väääldigt kinkig och svår att hitta laddningar till som slår riktigt tätt.

Då den enbart används till jakt så vill jag ha en kula med bra B.C,140gr och konventionell då det tas skott ut till 500m för att säkerställa expansion.

Har enbart goda erfarenheter av Ball Tip i andra kalibrar och vill gärna testa den i min 260 för att se om kanske just den grupperar sådär läskigt bra som jag önskar.

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På Vapex andra hemsida så finns den. 4 st i lager just nu. http://vapex.se/new/ men det är rekommenderat att beställa via mail om man ska ha något där då den sidan inte är helt "up and running" än.

//Niklas

Kanon :yes: ringde och dom hade två askar kvar vilka bägge är på väg hem till mig nu,tackar!

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

Dags att damma av tråden så här några år senare ;) Både Henrik och käre Mad Mike har skrivit en del om sina erfarenheter av kulan tidigare. Igår dök denna övertygande och detaljerat beskrivna händelse upp på grannkanalen där en galt på 207 kg hade tagits avdaga:

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=9&t=245459&sid=4c1a8abbb176b28969c4bf364a4e4153

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag var skjutit en hel del med Ball tippen både 6,5, 308 och 30-06:an. Funkar kanon, dock har jag haft någon kula som har havererat dvs kärnan har lämnat kulmanteln.

Doch har det hänt på riktigt nära håll i 308 och 6,5.

Använder den i 6,5an till rådjur. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trådarkeologi ? ja jag använder fortfarande kulan i min 260 och har inga planer på att byta till något annat.

Fällde både älg och kron i höstas med den med som vanligt utmärkt resultat.

/Mike

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade funderat en del på vilken jaktkula att ha till 6,5:an. Har tidigare kört Interbond 129 gr men 140 gr ger ju möjlighet (i varje fall teoretiskt) till klass ett, och med det BC:t och priset är det ju inget att bråka om. €28 på Grauwolf.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns det nån BallTip-fabrikspatron i 8x57IS? Eller är det handladdning som gäller för den?

Om den ens finns i 8mm...?

Edit: Såg att den fanns en 180 gr-kula för handladdning.

/Må

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago BigJim sa:

Finns det nån BallTip-fabrikspatron i 8x57IS? Eller är det handladdning som gäller för den?

Om den ens finns i 8mm...?

Edit: Såg att den fanns en 180 gr-kula för handladdning.

/Må

Henrik har skrivit en del om sina erfarenheter av BST 180 i 8mm. Den och BST i 9,3mm (finns ej mer vad jag vet) är konstruerad lite tuffare än BST i andra kalibrar. Bör beaktas då terminalballistiken blir annorlunda.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...