Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

• Similar Content

• t00l91
      By t00l91
      Tjenare. Jag har nämligen ett vanligt problem som många jägare har och det är jaktkompisar som inte tycker om att tränings/övningsskjuta.

Dessvärre så övningskjuts det alldeles för lite och de flesta som gör det skjuter endast in så att bössan går som den ska sedan packar de ihop och skjuter inte igen på väldigt lång tid.

Sedan så har vi (mig) som mer än gärna skjuter för skjutandetsskull på en skyttebana för att jag tycker det är roligt men tyvärr så känner jag inga andra som tycker som jag.

Så jag vänder mig till er på detta forum för att hitta likasinnade människor som kanske då bor nära Blekinge som vill övningskjuta tillsammans för det är inte så skoj att vara själv.

OBS: Om denna rubrik/titel ligger under fel kategori så var så snäll och flytta den, tack! 
    • t00l91
      By t00l91
      Ta bort tråden. Mvh
    • sven1019
      By sven1019
      Jag funderar på att skaffa en precisions träningsgevär i .223 enbart för träning och målskytte på över 100m. Jag försöker bestämma mellan att skaffa en färdigbyggt produktionsgevär eller att få en gevär byggt av en vapensmed. Jag har inte en förmögenhet att spendera men inser att, för precision, får jag det jag betalar för. Kan någon rekommendera en produktionsgevär eller en bra tillverkare? När det gäller specialbyggda gevär, känner någon till en bra vapensmed i Sverige, helst i Stockholmsområdet? Har någon erfarenhet av att beställa en gevär internationellt? Jag känner till många bra vapendelar som tillverkas i USA och mycket bra vapensmeder där. Eftersom jag åker ditt ett par gånger om året går det för mig att få en gevär byggd där. Vad tycker ni? All hjälp och information är välkommen. Tack
    • mosaikgurami
      By mosaikgurami
      Som rubriken säger. Är det någon som ha ett Laddverktyg 222Rem liggandes och känner att dom vill sälja, så tveka inte att dra iväg ett pm till mig. Alla verktyg är av intresse, dock INTE LEE.
      /Magnus
    • Hunt86
      By Hunt86
      Hej!
      Jag är en kvinna som ska snart ta jägarexamen , förra veckan var jag övade kulskytte och hagel för första gången.
      Vill ha lite koll på vapenhantering och sånt innan själva jägarexamen. Så man inte verkar helt bakom flötet..

Men 3 problem som jag behöver svar på.

1: Jag har problem att blunda med vänstra ögat vid kulskytte. Tvärtom går hur bra som helst men när jag ska blunda med vänster öga så kisar jag med höger.
      Så när jag sköt kula så tejpade jag igen ögat. Så min fråga får man ha ögonlapp vid uppskjutningen och på jakten?

2. När jag skjuter med hagel så får jag fan mig dubbelseende. För mitt vänstra öga är det som är dominant och dominerar ut höger öga.
      Har frågat vänner och dom säger att jag måste ha båda ögonen öppna vid hagel. 
      Så jag gjorde ett test. Först sköt jag mot lerduvan med båda öppna och skottet gick för långt åt vänster( alltså missade duvan med flera meter ), andra gången tejpade jag igen vänster öga och satte duvan på första skottet.
      Så hur ska jag göra? Går det att träna bort dubbelseendet^^?

Trots att vänster öga är dominant så har jag inga problem att sikta med höger. För som sagt förra veckan när jag testade kulskytte för första gången. Hade en lätt klass 4 vapen.
      Och jag prickade mitt i målet på 50 meters avstånd. Det var lekande lätt att träffa mitten.
      Har testat att skjuta ifrån vänstersida men jag är högerhänt så blir dubbelt så svårt att ladda med vänster hand och jag träffar inte rätt när jag siktar med vänster öga^^. Det känns helt felvänt liksom.
      Så jag försöker få mitt höger öga att bli dominant.

3: Hur känns rekylen på ett klass 1 vapen? När man ser typ jaktfilmer så verkar det vara en bra rekyl i vissa. 
      Om man jämför det med hagel med den grövsta haglet 12. hur mycket mer rekyl är det på ett klass 1 vapen?
      Vet att det är olika beroende på vilken kaliber och så. Jag är så jävla rädd att inte klara av rekylen ifrån ett klass 1 vapen..typ att jag ska trilla baklänges haha.
      För när man skjuter med 12 på hagel så ger det en viss rekyl ändå. Jag var väldigt väldigt öm i axeln dan efter mitt hagelskytte och ett gigantiskt blåmärke haha. Och jag insåg om man står fel med föttera så tappar man balansen när rekylen kommer.

Sign in to follow this  
I-Mats

Nu skjuter vi igen: Basic Rifle, Sävar 3/11 kl. 10.00 - kom!

Recommended Posts

I-Mats

Som rubriken säger... Ingen föranmälan behövs men skriv gärna en snutt här om ni kommer.

Valfri bössa och patron förstås, allt skytte är på 100 m så även .22 LR hänger med. Om ni inte har tavlor så har vi - inga undanflykter nu... ;)

-- Mats