Hoppa till innehåll

Vettigt pris för arrende på småvilt ?


m.olsson.1986

Recommended Posts

Hej,

Det är så att vi har fått information om ett ledigt jaktarrende på småvilt på 70 ha.

Vi tänkte lägga ett bud men har ingen aning vad som är ett vettigt bud, vill inte betala överpris pga okunskap.

Förstår att det är svårt att svara på då ni inte vet hur marken ser ut osv.

Men mellan tummen och pekfingret ?

Och när man säger småvilt innebär det allt vilt upp till rådjur ?

På förhand tack!

Mvh

Marcus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte till rådjur, utan tom... undantaget brukar älg, hjort och vildsvin vara.

På en så liten mark som 70Ha är det svårt att jaga med hund, kanske ett taxsläpp... eller en stötande hund och dagens jakt är klar på 30min.

Vakjakt på räv grävling och ¨rådjur samt lite kråkjakt är väl vad som bjuds på en sådan markareal.

Var finns marken?

Kan man skjuta ett par rådjur om året är det väl värt 10 - 20kr/Ha.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Marken ligger i Hälsingland och jakträtten har inte varit upplåten på många år så det bör vara ganska bra jakt där ?

Du säger räv, grävling och rådjur betyder det att Harjakt är uteslutet ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo men nu fattar jag lite mer, man arrenderar mark på minst 100 ha och då ingår man i ett vvo som du sa Bamse.

Då betyder ju det att det också att allt vilt ingår, men kan man då bara trava ut och jaga exempelvis rådjur när man vill ?

Beklagar alla frågor, det är en del att sätta sig in i.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo men nu fattar jag lite mer, man arrenderar mark på minst 100 ha och då ingår man i ett vvo som du sa Bamse.

Då betyder ju det att det också att allt vilt ingår, men kan man då bara trava ut och jaga exempelvis rådjur när man vill ?

Beklagar alla frågor, det är en del att sätta sig in i.

Ja när du har löst småviltskortet så ska det bara vara att jaga alla småvilt när du vill om det inte är något annat bestämnt inom vvo

T e x Har du bara 70ha så brukar man kunna betala upp dom andra 30ha som fattas för ca 3kr/ha

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av arrenden i Vvo i Gävleborg så ligger en hel jakträtt på ca: 1500 :- alltså ett hektar pris på runt 15 :- men det är för både högvilt och småvilt. Det ända du skall tänka på med arrende i Hälsingland är att det har blivit relativt vargtätt, Ovanåker kommun skulle jag inte betala så mycket som 15 :-/ha pga Vargen....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det beror på vart och av vem man arrenderar. Jag jagar på 4 vvo runt där jag bor ca 35000ha och betalar 2500kr arrende för både älgoch småvilt norra gävleborg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det skiljer mycket i vårt avlånga land. Tillgång och efterfrågan. Då södra sverige har små marker och väldigt många jägare blir priserna väldigt höga. Medans vi i norr har så stora ytor för småvilt att det är mer än va man behöver. Har 250kr för 2500 ha och gratis på ett vvo med 6500ha.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo men nu fattar jag lite mer, man arrenderar mark på minst 100 ha och då ingår man i ett vvo som du sa Bamse.

Då betyder ju det att det också att allt vilt ingår, men kan man då bara trava ut och jaga exempelvis rådjur när man vill ?

Beklagar alla frågor, det är en del att sätta sig in i.

Jagar du i ett VVO så är det inte bara att trava ut och jaga när du vill och hur du vill. Det kan ju förekomma organiserad jakt där.(älg) Då kan det vara olämpligt att traska omkring mellan passarna eller ha ett drev som går igenom ett älgstånd osv. Så kontakt med ev älgjaktslag är ett måste. Sen är det inte omöjligt att jaga samtidigt, men det brukar vara så att småviltsjägaren då blir hänvisad till en del av marken som dom andra inte jagar för dagen. Och det är inte fel att hålla kontakt för det kan ju vara andra småviltsjägare på den yta du tänkt vara på. I sådana lägen är det bra att veta om varandra och vart man är...

Det kan vara så att du endast betalar för rätten att jaga småvilt och då är det en lägre summa. Ingår högvilt brukar arrendet bli dyrare.

Vi är 8 st som tillsammans betalar nästan 17000:- för rätten att jaga på 1100ha i Jämtland, både högvilt och småvilt. Det enda som ev tillkommer är fällavgiften på älg och att markägaren vill ha 65kr/kg levande vikt om vi skjuter björn.(Av den anledningen så jagar vi inte björn...)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








  • Liknande innehåll

    • denjan
      0
×
×
  • Skapa ny...