Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

• Similar Content

• WRoos
      By WRoos
      Hej! 

Som titeln lyder så söker jag och en kompis jaktmark i Värmland, först och främst gäller de väl Karlstad med omnejd men allt är av intresse.
      Kort om oss.
      Vi är två killar 20år respektive 22år som bor ca 2mil norr om Karlstad. Båda vi är uppvuxna med jakt och älskar verkligen att få komma ut i skogen. Vi har höga krav på erik och moral samt att bedriva en god viltvård är ett måste inom jakten. Vi är lugna och tänker heller till innan än att vara efterkloka.

Vi söker en mark nu att få arrendera gemensamt eller möjligtvis få komma in i ett mindre jaktlag. Tillsammans så har vi en väldigt bred kunskap och erfarenhet om jakt och olika jaktformer men vi är långt ifrån ”färdig lärda” och har mycket kvar att lära oss. 

Vi söker i första hand jaktarrende för småvilt (högvilt kan bli aktuellt i framtiden om möjlighet finns). Vi har ett stort intresse för jakt på predatorer och då är de främst räv, grävling och svartfågel. Även vildsvinsjakt är något som vi gärna ägnar oss åt i alla dess former.
      Har du/ni några frågor så får ni gärna höra av er till mig på William_roos@outlook.com eller ringa/smsa mig på 070-2000308.
      Som sagt allt är av intresse så bara att höra av sig om man känner att detta är relevant.
      Med vänliga hälsningar 
      William Röös & Daniel Nilsson
    • Richard Jonsson
      By Richard Jonsson
      Tjo på er,
      Jag har nyligen skjutit in första kulgeväret och mer eller mindre införskaffat alla de viktiga sakerna.
      Nu letar jag efter en bra & billig väg in i jakten, jag har många känningar och bönder med massvis med mark i hemtrakten (dock verkar de svåra att dela med sig xD), men sen så verkar det inte vara så mycket gris här (Sydöstra blekinge) just nu, så letar därför efter en annan väg in i jakten också. Jag ställer mer än gärna upp för andra och bidrar med handkraft ifall det skulle krävas, och har inget emot att köra en bit om tid finns. Jag letar efter nån eller några som skulle kunna tänka sig att ta sig an en ny kille och låta mig för följa med och känna på hur jakten fungerar, och i slutändan kanske leda till att man har tillgång till en bit mark att sitta eller smyga på. Är intresserad av allt, fälla vilt, ta hand om det, kunskap om allt runt omkring osv osv.
      Hör gärna av er här eller på mail & telefon.
      Mvh Richard
      rj_icke@hotmail.com
      0733143806
    • JohanM
      By JohanM
      Hej
      Som ovanstående titel säger så söker jag nu jaktmark, främst i Västra Götaland. Är bosatt 4 mil utanför Göteborg i en liten stad som heter Alingsås.
      Mitt namn är alltså Johan och är 27 år. Har jagat sedan tidigt ungdom och jakten har alltid haft en stor betydelse för mig.
      Jag innehar körkort och har givetvis bil för att kunna frakta mig runt. Jag lägger även mycket tid på träning med både hagel och kulvapen för att kunna prestera så bra och dödande skott som möjligt. Sedan är det ju givetvis en bonus att det är kul att skjuta med vänner och träna tillsammans och chansen att träffa andra jägare och dela kunskaper med.
      Viltvården är någonting jag också prioriterar, att sätta ut saltstenar. Röja pass inför säsong och hjälpa till med tornbyggen.
      Jag hoppas att detta forumet kanske kan hjälpa mig finna en plats i ett trevligt jaktlag, där jag får chansen att presentera mig och lära känna andra jägare och ta lärdom.

Med vänliga hälsningar
      Johan

• Björn
      By Björn
      Hej!
      Jag söker efter jakt, jaktarrende, jaktlag eller jakt hos någon bonde eller liknande, helst i Falkenbergstrakten. Allt är av intresse; småviltsjakt, gris, älg osv. Jag har jagat en hel del sedan 2001 med ett lite längre uppehåll de senaste åren pga studier osv och har tänkt att återuppta detta intresse. Jag är öppen för förslag angående jakt och skulle givetvis helst vilja ingå i ett jaktlag.
      Mvh Björn
Sign in to follow this  
m.olsson.1986

Vettigt pris för arrende på småvilt ?

Recommended Posts

m.olsson.1986

Hej,

Det är så att vi har fått information om ett ledigt jaktarrende på småvilt på 70 ha.

Vi tänkte lägga ett bud men har ingen aning vad som är ett vettigt bud, vill inte betala överpris pga okunskap.

Förstår att det är svårt att svara på då ni inte vet hur marken ser ut osv.

Men mellan tummen och pekfingret ?

Och när man säger småvilt innebär det allt vilt upp till rådjur ?

På förhand tack!

Mvh

Marcus

tjtlasse

Inte till rådjur, utan tom... undantaget brukar älg, hjort och vildsvin vara.

På en så liten mark som 70Ha är det svårt att jaga med hund, kanske ett taxsläpp... eller en stötande hund och dagens jakt är klar på 30min.

Vakjakt på räv grävling och ¨rådjur samt lite kråkjakt är väl vad som bjuds på en sådan markareal.

Var finns marken?

Kan man skjuta ett par rådjur om året är det väl värt 10 - 20kr/Ha.

m.olsson.1986

Marken ligger i Hälsingland och jakträtten har inte varit upplåten på många år så det bör vara ganska bra jakt där ?

Du säger räv, grävling och rådjur betyder det att Harjakt är uteslutet ?

V70

Det ligger inte i ett större jaktområde?? tex vvo ?

m.olsson.1986

Jo men nu fattar jag lite mer, man arrenderar mark på minst 100 ha och då ingår man i ett vvo som du sa Bamse.

Då betyder ju det att det också att allt vilt ingår, men kan man då bara trava ut och jaga exempelvis rådjur när man vill ?

Beklagar alla frågor, det är en del att sätta sig in i.

V70

Jo men nu fattar jag lite mer, man arrenderar mark på minst 100 ha och då ingår man i ett vvo som du sa Bamse.

Då betyder ju det att det också att allt vilt ingår, men kan man då bara trava ut och jaga exempelvis rådjur när man vill ?

Ja när du har löst småviltskortet så ska det bara vara att jaga alla småvilt när du vill om det inte är något annat bestämnt inom vvo

T e x Har du bara 70ha så brukar man kunna betala upp dom andra 30ha som fattas för ca 3kr/ha

solve

Min erfarenhet av arrenden i Vvo i Gävleborg så ligger en hel jakträtt på ca: 1500 :- alltså ett hektar pris på runt 15 :- men det är för både högvilt och småvilt. Det ända du skall tänka på med arrende i Hälsingland är att det har blivit relativt vargtätt, Ovanåker kommun skulle jag inte betala så mycket som 15 :-/ha pga Vargen....

V70

Ja det beror på vart och av vem man arrenderar. Jag jagar på 4 vvo runt där jag bor ca 35000ha och betalar 2500kr arrende för både älgoch småvilt norra gävleborg

mcgyver

Det skiljer mycket i vårt avlånga land. Tillgång och efterfrågan. Då södra sverige har små marker och väldigt många jägare blir priserna väldigt höga. Medans vi i norr har så stora ytor för småvilt att det är mer än va man behöver. Har 250kr för 2500 ha och gratis på ett vvo med 6500ha.

Kias Husse

Jagar du i ett VVO så är det inte bara att trava ut och jaga när du vill och hur du vill. Det kan ju förekomma organiserad jakt där.(älg) Då kan det vara olämpligt att traska omkring mellan passarna eller ha ett drev som går igenom ett älgstånd osv. Så kontakt med ev älgjaktslag är ett måste. Sen är det inte omöjligt att jaga samtidigt, men det brukar vara så att småviltsjägaren då blir hänvisad till en del av marken som dom andra inte jagar för dagen. Och det är inte fel att hålla kontakt för det kan ju vara andra småviltsjägare på den yta du tänkt vara på. I sådana lägen är det bra att veta om varandra och vart man är...

Det kan vara så att du endast betalar för rätten att jaga småvilt och då är det en lägre summa. Ingår högvilt brukar arrendet bli dyrare.

Vi är 8 st som tillsammans betalar nästan 17000:- för rätten att jaga på 1100ha i Jämtland, både högvilt och småvilt. Det enda som ev tillkommer är fällavgiften på älg och att markägaren vill ha 65kr/kg levande vikt om vi skjuter björn.(Av den anledningen så jagar vi inte björn...)

hubler

70ha, jadu en rådjurssadel kanske :)