Hoppa till innehåll

Halsinfektion


V70

Recommended Posts

Jag tycker att min jämnthund är konstig ojämn och lite orkeslös ibland.. Och vissa dagar en stjärna :smile:

Och 2 olika jag har pratat med säger halsinfektion .. Nu har jag bokat tid för halskoll imorron i delsbo.

Har ni nån erfarenhet av det?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jepp enkelt att kolla själv!

Öppna munnen tryck ner tungan i underkäken så du ser ner i halsen, lite lyse är ju bra,(svårt själv) ser du tonsillerna och de är röda så är det antibiotika kur, symtomen stämmer också in, fick Rimadyl också för att bättra på effekten, på två dagar så var det nytt krut i hunden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var bara uppmärksam vid användning av Rimadyl!! båda mina hundar har fått blod i avföring av Rimadyl = sluta omg.

Har jag aldrig varit med om, men kan vara bra att ha i åtanke, däremot på metacam som är mera för kortvarigt bruk, rimadyl är för mera långvarigt bruk och ska vara snällare.

Nu körde jag bara det första veckan och inga dunderkurer!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min boxer har fått Rimadyl i flera om gångar till och från, samt utskrivet långsiktigt för behov om hon uppvisar smärta i sin höft. Hon har aldrig visat något liknande, sen tycker hon det är lika gott som lever godis så det är knappast svårt och ge henne!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jepp enkelt att kolla själv!

Öppna munnen tryck ner tungan i underkäken så du ser ner i halsen, lite lyse är ju bra,(svårt själv) ser du tonsillerna och de är röda så är det antibiotika kur, symtomen stämmer också in, fick Rimadyl också för att bättra på effekten, på två dagar så var det nytt krut i hunden.

Jag provade att kolla själv igår men det gick inte hon bråkade för mycket.. Men idag var jag till vet och han gav lungnande det fanns ingen hund som tolerera att undersökas med topps i halsen.

Men hon hade en halsinfektion som var elaka. Det blev vila och pencilin i 10 dagar :sad: . Tonsilerna var mörk röda såg ut som romsäckarna på en mört

Det var ju tur att man åkte och kolla .otur i turen . Man kan ju hoppas att hon blir som hon brukar vara pigg och jaktsugen!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Behövs inga tops, syns om en öppnar munnen den som tittar lägger ett par fingrar på tungan så ser man rakt ner, fick du betala för provtagning blev du lurad.

Bra att hunden blir frisk!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har jag aldrig varit med om, men kan vara bra att ha i åtanke, däremot på metacam som är mera för kortvarigt bruk, rimadyl är för mera långvarigt bruk och ska vara snällare.

Nu körde jag bara det första veckan och inga dunderkurer!

Fick restrektioner av vet. att titta just på avföring när jag började ge det till jämten efter hennes närkontatkt med en älgko då revbenet gick av och såg jag antydan till blod i avföring skulle jag avsluta direkt för det kan leda till problem med levern... och mycket riktigt efter 4 dagar såg jag tydliga tecken på blod i avföring, kontaktade vet och vi avslutade "kuren". Problemen uppkommer oftast om man får en stark kur enstaka tabletter brukar de visst tåla...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag provade att kolla själv igår men det gick inte hon bråkade för mycket.. Men idag var jag till vet och han gav lungnande det fanns ingen hund som tolerera att undersökas med topps i halsen.

Men hon hade en halsinfektion som var elaka. Det blev vila och pencilin i 10 dagar :sad: . Tonsilerna var mörk röda såg ut som romsäckarna på en mört

Det var ju tur att man åkte och kolla .otur i turen . Man kan ju hoppas att hon blir som hon brukar vara pigg och jaktsugen!!

härligt att vovven får medicin och frisk :) hon kommer garanterat bli som vanligt efter medicineringen, pappas jämte hade halsinfektion för ett år sedan och det märks inget på henne i dag inte skäller mer än gärna och jaktlusten är det inget fel på heller :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Behövs inga tops, syns om en öppnar munnen den som tittar lägger ett par fingrar på tungan så ser man rakt ner, fick du betala för provtagning blev du lurad.

Bra att hunden blir frisk!

Ja han lyfta liksom nåt åt sidan med toppsen så att man såg tonsillerna.. Lite luddig beskrivning kanske :wink:

Man kan nog titta som du beskriver Pertan men jag tycker dom flesta vet vill ge lungnade eller ha munkorg när dom ska kolla hundarna en säkerhet.

fast mina hundar är snälla.. han vissa noga hur det såg ut :thumbsup:

Det gick på 900kr

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rimadyl skulle jag ALDRIG ge till mina hundar,det har enligt min mening varit för många incidenter med det läkemedlet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja han lyfta liksom nåt åt sidan med toppsen så att man såg tonsillerna.. Lite luddig beskrivning kanske :wink:

Man kan nog titta som du beskriver Pertan men jag tycker dom flesta vet vill ge lungnade eller ha munkorg när dom ska kolla hundarna en säkerhet.

fast mina hundar är snälla.. han vissa noga hur det såg ut :thumbsup:

Det gick på 900kr

I Strömsund betala jag ca 300:- för samma sak, i Upplandsväsby tog de 3500:- skillnaden var att i det dyrare fallet så tog de ett gäng blodprov som kostade skjortan, men något fel hittade inte Vet, trots att jag redan konstaterat tonsilit och talade om vad det var för fel så missade han det, han hade "känt" på halsen och det var inget fel, insisterade på att se efter med min metod och vips så kunde han konstatera tonsilit, tror du det gick en säkring i kassan när de skulle ha 3500, aldrig skällt ut en människa offentligt på det viset varken förr eller senare, den dyraste och sämsta veterinären jag någonsin träffat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Usch 3500 det var ju åt helvete :ohmy: Ja det är ju skillnad det lika med hästarn priserna skiljer sig Dom tog ett blodprov på henne oxå alla värden var bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är nog ingen risk att du blivit "lurad" om varit till praktiken i Delsbo, har alltid varit där med mina hundar och upplevt dom som mycket kunniga och seriösa. Dom har också haft humana priser jämfört med andra kliniker.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är nog ingen risk att du blivit "lurad" om varit till praktiken i Delsbo, har alltid varit där med mina hundar och upplevt dom som mycket kunniga och seriösa. Dom har också haft humana priser jämfört med andra kliniker.

Ja den erfarenheten har jag å . Det är bättre än i hudik.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Ett år har gått sedan jag startade denna tråd.Och idag så har hon varit och opererat bort tonsillerna efter att ha ätit penicillin i omgångar och inte blivit bättre,, så nu är det bara hålla tummarna att hon blir bra och att det inte blir för mycke snö innan hon kan jaga igen om ca 3 veckor!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har hon visat några fler symtomer i samband med sin "trasiga" hals?

Undrar eftersom en av mina har haft problem med sina tinsiller nu i höst och i samband med det slogs magen ut helt och hållet och magen håller vi fortfarnade på att försöka få bukt med men jag vet i sjutton hur detta kommer sluta.... Hon har inte kunnat vara lös sedan septemberjakten och ja jag skiter väll i jakten så sett det kommer ju fler säsonger för henne bara hon blir frisk men hon har tappat allt och då menar jag allt hon är skin och ben stackaren och jag kan inte ge henne någon kraftigare mat så hon lägger på sig mer för det fungerar inte just nu :(

Första vet. jag var hos trode hon fått matförgiftning och satte in en kur för det men efter ytterligare knappa veckan utan någon som helst förändring kontaktade jag en annan vet som jag hört mycket positivt om och då hittade hon halsinfektionerna och hon trodde att hon gått länge utan att visa symtom....

jobbgit är det när dom inte mår bra och man inte har en aning om vad man ska göra....

 

håller hur som tummar för att din blir bra och kommer loss innan det kommer en massa snö!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det jag är har märkt att hon har varit upp och ner i humöret skällt och jagat bra ena dagen sen varit slö och ointresserad i nån vecka . Men även

 magproblem som din hund jämte ! Vi trodde hon hade magkattar med dålig andedräkt och allmän kassmage. Vet sa att hon hade haft det ett tag för tonsillerna var hårda och som av gammla infektioner dom brände även runt dom och en bit ner i halsen där hon hade röda prickar .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja humöret eller gnistan hos henne var i början välldigt upp och ner så det reagerade vi på ordentligt, från en hund som alltid skrattar och skuttar till att ha hängande svans och allmän låg hållning var det inte svårt att förstå att något var fel.

Magkattar tror denna veterinär att hon oxå har pga halsen....

När vi tittade på tonsillerna sa veterinären att de skulle vara rätt ok om hunden stått och skällt på älg en hel dag men vid det tillfället hade hon inte varit ute på tre veckor... och även jag såg med blotta ögat att de inte var ok, såg ut ungefär som du beskrev tidigare i tråden....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Kör ett litet trådlyft här. Någon med erfarenhet av detta?  Min drever var riktigt seg idag. Låg hastighet och gick bara två mil på hela dagen. Brukar ligga över två mil efter några timmar. Kände igenom hunden när vi kom hem om han hade ont någonstans. Inget ont i kroppen men däremot är mandlarna riktigt svullna och han är slö nu också. Han hade lite svullna mandlar för ett tag sen men då tikarna löpte.  Då trodde vi det var för att han gnydde mycket under höglöpet. Får nog bli veterinär kontakt imorgon för säkerhets skull. 

Någon som varit med om detta?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...