Hoppa till innehåll

Blyblandning till 45-70 kulor.


Nils l

Recommended Posts

Hmm. Ok.. typiskt. Ingen antimon tillgänglig.

Hjulvikter går ju inte att få tag i längre.

/M

Tigger man till sig balansvikter från en bilskrot så brukar det vara runt halva vikten bly. Bilskrotar får ju in mycket större andel gamla bilar, men även här lär det väl ta slut vad det lider. Sorteringterapin får man på köpet...

No worries

Skrotblyet som är tillgängligt består till större delen av gamla balansvikter

Var är detta tillgängligt någonstans? Köpt från lämplig skrothandlare eller?

**edit: någon annan var tydligen snabbare...**

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har hört med alla bilskrotar i närheten, tydligen har reglerna tajtats till...

De är så skitnödiga nu att hälften vore nog.

Skjutbanebly från 22-banan? Är det för mjukt?

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har hört med alla bilskrotar i närheten, tydligen har reglerna tajtats till...

De är så skitnödiga nu att hälften vore nog.

Skjutbanebly från 22-banan? Är det för mjukt?

/M

Det är mjukbly,

Kolla med däcksverkstäder som monterar på ltunga fordon >3,5 ton, jag har för mej att bly får användas där fortfarande.

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns det ngt annat sätt att komma över antimon att blanda i ? Jag har rättså mycket rent bly i tackor och plåt.

Även kabelbly kan jag få tag i.

/M

Amtimon är skitsvårt att legera själv, antimonoxid går men det tar tid och är skitgiftigt.

Ta kontakt med svartkrutsskyttar som vill byta till sig rent bly.

//Blyström

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar ett billigt block från Lee? Går det att få fungerande kulor eller blir det bara problem?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar ett billigt block från Lee? Går det att få fungerande kulor eller blir det bara problem?

Mina första block var från Lee, det är ett under att jag fortsatte att gjuta. Visst blir det kulor men det går inte att få nån rytm med allt klabb. Ingen rytm, ingen jämn kvalitet.

Jag vet att ett stålblock är dyrt men när man väl testar det vet man var pengarna gick.

Ett tvåhålsblock är toppen. Två alternerande tvåhålsblock är effektivitet. Behöver inte vara samma kaliber.

///Blyström

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

+1, Vill du ladda hårt och skydda kulans bas finns följande lösning:

- Tigg en 45ACP hylsa från pistolskyttarna

- Grada hylsan invändigt så det bildas en egg på hylsmunnen.

- Köp biltema korkpackning och använd 45 hylsan om stans.

- Tändhatta kraga och fyll i krut i hylsorna som vanligt.

- Sätt in egentillverkade korkförladdning i kragningen, den får ej trilla ner på krutet, då är den för liten och du riskerar ringa patronläget.

- Stryk på en klick kulfett på korkförladdningen

- Sätt kulan med krimp.

Det får inte finnas någon luft mellan kulan och förladdningen, då funkar förladdningen som kula och kulan om nåt främmande i pipan, risk för skottbula.

//Blyström

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man kan inte limma korken mot kulan? Jag kommer att använda gascheck så då blir väl korken överflödig?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man kan inte limma korken mot kulan? Jag kommer att använda gascheck så då blir väl korken överflödig?

My bad,

Jag fick för mej att den kulan du nämde tidigare saknade gas check avsats.

Hursomhelst, om någon annan tokstolle än jag skulle vilja skjuta kulor utan gas check lite fortare funkar korktricket. Vill man ha någon form av precision bör korken släppa kulan så fort som kulan lämnat pipan.Sitter förladdningen kvar på kulan i luften kommer den agera som ett taskigt roder.

//Blyström

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror faktiskt korken är bättre än gascheck. Det är ju rätt vanligt att checken lossnar från kulan och då måste den väl ändå dra iväg åt nåt håll?

/M

Mja, jag har veterligen inte råkat ut för att någon gas check har lossnat men jag använder bara Hornady-typ som krimpas fast vid kalibrering.

Gascheck har också fördelen att den döljer/rättar till mindre oregelbundenheter på kulans bas som är viktigast för precisionen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag anvvänder hornadys, men problemet blev mindre efter att jag började köra kulan bakvägen genom kalibreringsögat.

I vilket fall så lyckas jag inte få tag i balansvikter.

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag anvvänder hornadys, men problemet blev mindre efter att jag började köra kulan bakvägen genom kalibreringsögat.

I vilket fall så lyckas jag inte få tag i balansvikter.

/M

Det är bara att beklaga... Jag bar hem en 40 kg för några veckor sedan. Blev en 20 kilo bly när det väl var stöpt i tackor. Tar iofs rätt lång tid att sortera, så om man inte har mkt gott om fritid så undrar jag om det inte är bättre att gå på blocketannonsen ovan, i alla fall om man bor i närheten...

/Patrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...