Hoppa till innehåll

Vildsvinsprov för spetsar


mats_bengt

Recommended Posts

Kanske är helt ute och cyklar! Men tänkte väcka frågan om dagens viltsvinsprov för ställande hundar kunde kompletteras med en annan provform.

Tror dagen provregler avskräcker många från att starta ser ju att under förra säsongen startade ingen Jämte och under de jakter jag varit med om i år är det just bara Jämtar som funkat!

Dels att hitta provmarker ofta vill man inte att det jagas gris för ofta för då försvinner dom från marken och sen att hitta en gris större än hunden. Har man som jag en stor Jämthane så är ju de flesta grisarna mindre.

Vet ju att Wachtlarna kan bedömas på praktisk jakt bara att det följer med en domare! Kanske räcker att man bar konstaterar om det är en lämplig hund.

För det behövs tas fram mer bra grishundar för vad jag sett och hört hittills i år, så är det inte märkvärdigt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Proven är ju helt och hållet ett avelsinstrument så det måste ställas riktiga krav på hundarna. Att hunden klarar av att valla runt smågrisar säger ju inte så mycket.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur tänkte du nu?

Ska provformen ändras för att inga jämtar startade förra året?

Eller för att du varit på några jakter där jämtar fungerar?

Eller för att du har en stor jämthane?

Eller för att man kan ha jaktprov under en jakt (vilket du även kan i enlighet med SÄK´s regler) men provet avslutas i o m att du skjuter.

Jag förstår inte vad du tycker bör ändras.... Utveckla!

//Jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Givetvis ska det ställas krav, men man får ju en rätt bra bild på hur en hund fungerar under en hel dags jakt. Sen ser jag detta mer som ett komplement precis som jag skrev i mitt första utlägg!

Viktigast att man kan se och bedöma fler hundar och det kanske det skulle göras om proven kan utföras under praktisk jakt. Vet om att man kan skjuta efter avslutad jakt men då ska man först stöta grisen osv. inte så enkelt att utföra om man som det brukar vara på grisjakter har rätt gott om passkyttar

För nu tror jag många som har duktiga hundar inte starta dels för att det är svårt att hitta bra marker och kravet på storlek på gris.

Min tanke är att väcka en tanke inte att försämra något! Under säsongen 2011/2012 gjordes det 41 prov vad jag kan utläsa och det måste väl vara svårt att få ut något vettigt ur avelssynpunkt på detta?

Men det kanske jag har helt fel i är absolut ingen expert i frågan.

Men detta kanske är bättre med starter i år?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hm! För en STÄLLANDE hund är det just själva ställandet som är det avgörande, att det finns massor av hundar som skäller gris det vet vi alla, men vid stöten så prövas förutom förföljandet, förmågan att ställa om. Som du skriver så får man en rätt bra bild under en hel dags jakt.... Mao så är det en stöt som krävs, sen att hunden ställer om, en kort skallperiod, sen kan du skjuta...

Vad gäller markbiten så låter det konstigt om man har tid och mark att få fram en bra ställande hund inte kan få tillgång till en mark för ett prov!

När du skriver att man skulle kunna pröva fler hundar om man gjorde det under praktisk jakt, så är det självklart att det är tillåtet för såväl för ställade hundar som t.ex. för wachtelhundarna i deras VS prov idag. Men det vi prövar är den enskilda individen så det kommer aldrig prövas flera hundar samtidigt. Men efter varandra under samma dag fungerar alldeles utmärkt.

Jag kan hålla med om att det finns alltid saker som kan ändras, men just när det gäller dessa provregler för ställande vildsvinshundar så vet jag inte om det finns nått som jag spontant känner att det finns skäl att ändra, sitter med provreglerna framför mig nu.

//Jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En polare till mig gick prov för ett tag sen med sin karelartik som väger 20 kg.

Det hittades gris, stöttes och ställdes om och grisen sköts på stånd.

Nu vet han inte vad beömningen blir, men det bör funkat bra förutom att grisen vägde 25 kg och var lite kortare än vad hunden är.

Om jag nu kommer ihåg rätt.. så ansåg i första läget inte dommaren att grisen va stor nog. kan ha fel på vikterna oxå såhär i ett kvicktag.. men grisen vägde iallafall mer än hunden.

Större än hunden är det höjden eller vikten det bedöms på ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vildsvin mindre än hunden räknas inte som "provdjur" varken till fördel eller nackdel för provhunden.

Unga vildsvin= större än hunden men troligen inte över två år gamla och inte med en levande vikt över 80 kg.

Vuxna vildsvin cirka 24 månader fyllda eller äldre med en levande vikt över 80 kg.

Det krävs vuxen gris för att kunna få högre poäng på mod och skalltid!

/J

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Va dumt formulerat om det står att grisen ska vara större än hunden.

Om det nu är 80 kg eller större som gäller.

Alltså det är tre olika grupper. Om jag inte minns helt fel så är det precis som ruger1 redan skrivit.

Vildsvin mindre än hunden som inte ger någon poäng alls.

Större än hunden men yngre än två år/mindre än 80kg där du inte kan få poäng som räcker till mer än en 2:a.

Vildsvin äldre än 2år/över 80kg och det är bara dessa som kan ge poäng nog för en 1:a.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter ju helt cepe...

Ungefär som att inte ge taxen en 1'a för ett kanondrev på get och kid, men hade det varit en bock en tvekllös 1'a.

Jag har väl inte så mycket konkret att föreslå istället, bara en reflektion :geek:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att en liten pyjamasgris inte funkar det kan man ju förstå. Känns som att man borde kunna få en 1:a om hunden ställt flera grisar, att den inte sprängt gruppen helt. För då har man ju troligen ställt mer än 80 kg, även fast det inte är en individ.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker oxå provreglerna är bra som dom är, det är ju trots allt ett avelsinstrument.

Att dra paraleller med en tax på rådjur spricker hela vägen, där bedöms ju helt andra kriterier än mod och ståndegenskaper!

Att det inte går att få till ett prisprov på en kullting är väl bara bra, vad säger ett sånt prov om tex. mod?

http://joomla.alghundklubben.com/_sak/files/jaktprov/Vildsvinsregler2011.pdf

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alltså det är tre olika grupper. Om jag inte minns helt fel så är det precis som ruger1 redan skrivit.

Vildsvin mindre än hunden som inte ger någon poäng alls.

Större än hunden men yngre än två år/mindre än 80kg där du inte kan få poäng som räcker till mer än en 2:a.

Vildsvin äldre än 2år/över 80kg och det är bara dessa som kan ge poäng nog för en 1:a.

Ok, det låter ju vettigt.

Jaktprov är avelsinstrument och ska premiera det som för raserna frammåt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaaa det var en haltande jämförelse, jag vet men det va det minst dåliga jag kom på i natt.

Brödrostar säger som sagt inte så mycket. Men en årsgris kan ju vara nog så grinig och svårställd som en 80+.

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alltså det är tre olika grupper. Om jag inte minns helt fel så är det precis som ruger1 redan skrivit.

Vildsvin mindre än hunden som inte ger någon poäng alls.

Större än hunden men yngre än två år/mindre än 80kg där du inte kan få poäng som räcker till mer än en 2:a.

Vildsvin äldre än 2år/över 80kg och det är bara dessa som kan ge poäng nog för en 1:a.

Undrar om jag inte har fel ändå. :blush: När jag läser de nyaste provbestämelserna så verkar de ha ändrat till att bara gå efter "större än hunden".

Får väl hoppas Torkel tittar i snart och reder ut det här åt oss. :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Undrar om jag inte har fel ändå. :blush: När jag läser de nyaste provbestämelserna så verkar de ha ändrat till att bara gå efter "större än hunden".

Får väl hoppas Torkel tittar i snart och reder ut det här åt oss. :smile:

Hm.. större än hunden, då bör ju en liten tik lättare gå till pris än en förvuxen hane.

Känns inte som någon jätte bra lösning.

Är det då höjden eller vikten man går på?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu jäklar ska här redas ut:-) Reglerna är relativt nya. Nu gäller alla grisar större än hunden. Jag personligen tillhörde dem som gillade att man fick högre poäng för stora grisar för det finns hundar som under ett helt liv aldrig vågar ställa en stor! "Större än hunden" ska tokas positivt (för hunden. Om endera höjden eller vikten anses ok är det ok. En 20-kiloshund kan alltså skälla på en 20-kilosgris - och de är ganska små! Så här är reglerna ganska liberala. Skulle vi tillåta randiga som provobjekt hade vi legat pyrt till. Dels för att 45 minuters ståndskall på en femkilosgris kanske inte är ett tecken på att hunden är ett avelsämne direkt. Bäst för alla är nog att säga att de inte räknas, koppla och släppa en bit bort! Sedan FÅR proven ske under jakt, vilket innebär att man inte belastar marken på samma vis. "Bara" hunden fått skälla någon timma kan man ju skjuta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är upp till domaren att bedöma grisens storlek och hunden arbete. Det man sagt är att grisen skall vara vuxen, alltså ingen rödgris. En annan förändring är skalltiden, 120min på samma gris. Bryter hunden, byter gris eller av någon anledning tappar bort grisen så börjar arbetstiden om från noll. Förut var skalltiden den sammanlagda skalltiden under dagen.

/Niklas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...