Hoppa till innehåll

Kråkuv!


Hipshot

Recommended Posts

Jimbolo..

Kolla dina pm  ;D ;D ;D

Kan fungera förbannat bra att stå och skjuta på inflygningen utan uv, rätt kul skytte om man når dem höjdmässigt.

Kan du hitta ngt lämpligt roadkilled vilt så tror jag att du med hjälp av det samt tjäderhönan klarar dej långt för att bygga uv! Säg att du tar tjädervingarna till uvens vingar samt resten av tjäderns skinn till uvens rygg. Därefter ngt lämpligt tyg i fram så tror jag du klarar dej hjälpligt...

Mvh!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

förbannade skitjakttider på åland.. sista februari är kråkjakten slut.... förut var det åretrunt men nåt jävla missfoster satte sista Feb som slut..... Enligt er verkar ju bästa jakttiden vara nu och det känns för jäkla tråkigt att inte kunna fara ut med uven. Man har däremot rätt att skjuta dom för att skydda flora o fauna . vilket iofs betyder hela tiden???  ??? enligt mig.. men då kan man ju inte locka dom med uv.. :'(

Sinnessjukt! Dina fredade kråkor flyger över ålands hav för att bli beskjutna av mej så fort de flaxar in över svensk mark  ;D ;D På ena stället där jag jagar kan jag faktiskt se ngn suddig kontur i horisonten i bra väder och denna suddiga kontur är Åland faktiskt!

Låter som EU varit inblandade i era jakttider på något sätt..  >:(

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nja alltså för att vara helt ärlig bygger kråkorna redan bo här samma me skatorna. har nämligen ett av varje sort utanför köksfönstret. :D men ändå ja.. piss-EU tog ju också bort våran 500årstradition på Vårjakt på Sjöfågelhanar.. nu får vi skjuta en alfågel per jägare per vår.. :D helt sinnes som sagt.. Dom vet ju inte vad dom sitter o bestämmer om.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Jagerstranden

gör en själv jimbolo, de gjorde jag och den verkar fungera ganska bra! skitkul om lyckas..... ;D

lägger in en bild på en ilsken kajja som går ner för räkning i brist på annat!

nähä nu en stadig whiskey till hockeyn sen blir de o hänga upp uven imorgon!

post-1434-1204984254_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag skaffa mej en ovän  ;D ;D

Ni uvbyggare, pma Matte Holst här på forumet! Han är fasanuppfödare nu mera och jag är helt säker på att han kan nacka ngr hönor om ni behöver fjädrar!

Skämt osido, kolla med honom iaf. Om ngn höna kroknar så har ni klockrena fjädrar osv till uv!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fått tag i en "GRATIS" plastlimpa som ska tokpimpas imorgon em.

Ska ringa konservator för beställning av ögon, tipps?

Bäst o låsa in flugfiskegrejorna o kasta nyckeln.

Vad använder ni för lim? Eller hur fäster ni?

Limpistol e de ett alternativ eller e de karlsons eller kontakt eller annat?

Lär ju inte funka så bra med ett vattenlösligt iaf.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fått tag i en "GRATIS" plastlimpa som ska tokpimpas imorgon em.

Ska ringa konservator för beställning av ögon, tipps?

Bäst o låsa in flugfiskegrejorna o kasta nyckeln.

Vad använder ni för lim? Eller hur fäster ni?

Limpistol e de ett alternativ eller e de karlsons eller kontakt eller annat?

Lär ju inte funka så bra med ett vattenlösligt iaf.

Har du limpistol så är det nog utan tvekan bäst!!!

Ta en sväng i närmsta tygaffär, kolla efter något luddigt tigerrandigt elände.. Hade det på bröstet på min gamla limpa, verkade helt ok, huvudsaken man fick väck plastlooken.. Lättast är dock att pimpa med hjälp av äkta fjäder så att säga, du hade väl en tjäderhöna liggande? Ta vingarna till limpans vingar, smeta på dem ovan på de befintliga alt ta väck de befintliga och dra på tjäderingarna där plastvingarna suttit. Ögonen är bara att limma på utanpå befintliga.

Försök att bygga på ögonbrynen på limpan så den ser skitsur ut..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du limpistol så är det nog utan tvekan bäst!!!

Ta en sväng i närmsta tygaffär, kolla efter något luddigt tigerrandigt elände.. Hade det på bröstet på min gamla limpa, verkade helt ok, huvudsaken man fick väck plastlooken.. Lättast är dock att pimpa med hjälp av äkta fjäder så att säga, du hade väl en tjäderhöna liggande? Ta vingarna till limpans vingar, smeta på dem ovan på de befintliga alt ta väck de befintliga och dra på tjäderingarna där plastvingarna suttit. Ögonen är bara att limma på utanpå befintliga.

Försök att bygga på ögonbrynen på limpan så den ser skitsur ut..

Mvh!

Har "Neos" uv som förebild!

Va tror du om de osså bygga på ögonbryna lite rejälare?

Osså ett rör i arslet samt en fästanorning för en dökråka :blink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Minns inte hur Neos uv ser ut men jag har för mej att den uven gav mej ståpäls typ.. :blink:

Helt rätt, bygg på ögonbrynen, gärna så de går ned mot näbbfästet på något sätt.. så j-la svårt att förklara...

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Minns inte hur Neos uv ser ut men jag har för mej att den uven gav mej ståpäls typ.. :lol:

Helt rätt, bygg på ögonbrynen, gärna så de går ned mot näbbfästet på något sätt.. så j-la svårt att förklara...

Mvh!

Kolla denna sida

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=4075&st=40

E igång me mitt projekt nu.

Ögon e beställd, En tjäder o fasanhöna samt en ripa skla stå för de första fjädrarna i bygget.

Nu blir de bara tråkfågel att apportera för hunden :lol:

Tänkte ta lite vita ripfjädrar runt näbb o sen har jag orrtuppsvingar till toffsar.

I reserv finns en orrtupp o höna samt en morkulla i frysen.

Men de e ju matfågel men jag ska f..n inte äta fjädrarna.

post-399-1205238382_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ögon e beställd, En tjäder o fasanhöna samt en ripa skla stå för de första fjädrarna i bygget.

Nu blir de bara tråkfågel att apportera för hunden :lol:

Tänkte ta lite vita ripfjädrar runt näbb o sen har jag orrtuppsvingar till toffsar.

I reserv finns en orrtupp o höna samt en morkulla i frysen.

Men de e ju matfågel men jag ska f..n inte äta fjädrarna.

Själv håller jag på att ragga äkta uv för glatta livet efter vråkchocken i morse :lol: Har ngr trådar att nysta i, med en j-la tur så blir det napp :lol:

De vita ripfjädrarna ska bo under näbben på uven men det verkar du ju ha koll på. Ta inte så mycket vitt, bara så det syns lite.

Toffsar? Menar du örontofsar? Hmm dyk i frysen med avbitaren och plocka vingarna från kullan o orrhönan, de kommer du i alla fall inte att äta! Sen kan jag säga att jag själv hade planerat för en fågelgryta redan ikväll och därför tagit upp orrhönan o kullan i sin helhet för avklädning. Tror att några fjädrar från kullans vingar vore klockrena som öron på uven. Sen skinnet från orren får bli hals och nacke på uven.. resten får du knyppla ihop så gått det går men tar du en hel vinge och väcklar ut den maximalt och limmar på så täcker det rätt mycket. Tror tex du klarar hela uvens bröst med två orrvingar fullt utvecklade.

Sen är du uppmärksam när du är ute och kör bil, man vet aldrig vad man kan hitta för "matnyttigt".. :lol:

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kom på ett projekt nu jag. Har funderat på det ett tag men nu har jag tagit reda på hur man gör. Ända från grunden---->>

I lekskolan som barn gjorde vi marakkas eller hur det nu stavas med hjälp av ballonger o tidningspapper o tapetlim! Man blötlade tidningsremsor i tapetlim och klistrade fast dom sen på ballongen o lät dom torka. Genom detta lagar man alltså sin egen limpa o formar den efter eget behag. Även vingarna kan man ju laga med hjälp av ståltråd som ramar och klisterlappar. tadaaa och man har en färdig samt unik limpa efter egen smak!

Sen är det bara att pimpa till den?? Kanske inte är först med denna idé men det borde ju funka även i fukt om man skyddsbehandlar limpan då den torkat med någon typ av skyddsfilm eller färg..?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här fuskas inget!

Här limmas fjäder för fjäder.

De ska ju bli snyggt o titta på om inte kråkorna vill komma in :lol:

post-399-1205242841_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu va Uven "uggly Ugglo" klar för stunden.

Va tror ni.

Kommer han få span på nå dam eller kommer han bara dra kråkor??

Riktiga Ögon kommer till nästa vecka.

post-399-1205268498_thumb.jpg

post-399-1205268512_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oj oj oj.. skitfint!

Försök att bygg ned lite lite till mot näbbroten samt kanske lite mer över ögonen. När glasögonen limmas på utanpå befintliga ögon så kommer de att sticka ut lite och då gör det inget om ögonbrynen är kraftigt markerade. I övrigt ruggigt fint!

Fixa ngt snabbfäste för kråklik i buken på uven vid klorna. Viktigt att kråkan fixeras bra så den inte blir hängande strax under uven..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vart less på o bygga ikväll.

Brännblåsa från limh..vetet.

Ögonbryna e rejälare än de ser ut. Men kanske jag kan få till de längre ner mot näbben.

Tänkte göra håll o nyttja svarta buntband till dökråkan.

Borde väl funka?

Hinner jag ska den testas innan jag far till fjälls tors morgon!

Använde nästan uteslutande endast en tjäderhöna.

Ngr:a fjädrar från fasan ble de till rygg o nån vinterripa runt näbb.

Nu hägrar sängen.

GODNATT!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fasiken va snyggt Jimmy!

Sitta å limma fjädrar måste vara ett perfekt terapi-jobb då man e lite sjuk va?

Måste ta och skaffa mig en såndär också. Här har skator och kråkor blivit alldeles för skygga efter de tappat några av sina kompisar. Det sägs att de blivit utsatta för beskjutning...men va vet jag... :lol:

Nåja, framöver fixar du dina apportobjekt själv med andra ord!! Perfekt!

Återigen...snyggt!!

/Henke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stämmer in i lovsången Jimmy, jäkligt väljobbad befjädring av den uven, måste bli en hit ,annars är det fel på dina kråkor! :lol:

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur ska uven sitta vänd i förhållande till jägaren.

Fundera mest på om kråkorna anfaller den mest bakifrån eller om de siktar på ögonen?

Man vill ju ha slutet av anfallet i skottgluggen.

Nä nu måste jag överge kråkjakten ngr dagar för de vita guldet i fjällen = Ripa för de oinvigda!

Om 8h går färden 35mil västerut.

Godnatt.

Jäklar, måste ju packa me :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan väl dra ett litet kort samanfattat svar på dina frågor. Placera uven så den har ansiktet riktat mot sträcket eller därifrån du väntar fågeln ska komma. Själva anfallen sker mot vinden, alltså sätt dig så du har vinden i ryggen och invänta rätt läge, det är något som man kommer inse effter ett antal bommar. Tips e ju att kika på Hipshots filmer så ser du i vilket skede som han låter skotten gå.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Smart Walle!

http://www.jagareforbundet.se/jagarfilmforum/

Klicka igång det klipp som finns på länken så är åtminstonde de två första tror jag helt klockrena såsom instruktion. De får snurra o böka hur de vill men de hamnar iaf i motskott förr eller senare då jag hade vinden i ryggen den morgonen. Bra sätt att dels fixa paket av fåglarna och dels faktiskt spara skott!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi letade också i brist på bättre efter alternativa matrial till uven, några flugbindarnacka fick stryka på foten till buk o huvud. Till vingar blev det kråkvingar som vi fixade till med lite sprayfärg, blev helnöjd o kråkorna blev ilskna som få. :(

Tills imorse då jag mot bättre vetande gick ut i regnet och hängde upp uven. Efter lång väntan kom det trots allt in lite fågel, men de var extremt misstänksamma. Bröt tidigt och plockade ner uven, då syntes problemet tydligt, vattnet rann inte av de målade fjädrarna som de vanliga utan de blänkte värre än den ursprungliga "limpan". Kanske finns andra alternativ till färg, vad vet jag. Men det är nu mer en vackertväder Uv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag får väll räta in mig i ledet och fixa lite på min plastuv oxå.

Men jag har inga fjädrar , så det får bli en päls /flease uv. Bra mönster ivf (tror jag).

Vad tror ni om det ?

post-1561-1205399007_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...