Hoppa till innehåll

Noskvalster


skaningen2

Recommended Posts

Kan noskvalster påverka en hunds sök? Jag har hört det ett antal ggr i höst, senast idag att hunden antagligen hade kvalster därav det sämre söket. Att spårsäkerheten och drevförmågan blir påverkad men även söket? Någon som kan upplysa mig?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klart att det påverkar söket, hunden blir osäker, hittar inte sina bakspår, känner inte vittring av viltet, ta på dig ögonbindel och ge dig ut i skogen få se hur långt du vågar gå från vägen, sällskapet, när du inte vet om du hittar tillbaka.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Vet brukar skriva ut interceptor mot noskvalster. Någon som vet om Milbemax vet har samma effekt?

Dom har samma aktiva substans + att milbemax har ytterligare en och ska tydligen bita på dvärgbandmask också förutom de maskar som interceptor biter på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ja det ska visst ha samma effekt, får väl dubbla dosen har jag för mig, för att komma upp i samma styrka som interceptor. Fick 50 pack utskrivet av veterinär när interceptor var/ är restat. Dyrt va det, bättre å köra med ivomec.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alltså, noskvalster får ALLTID skulden för dåligt hundarbete...  :happy:

 

Men visst, det säger sig självt att är luktorganet fullt med skit, kvalster eller annat så hämmar det doftupptagningen men att just noskvalster skulle påverka hundens vilja att söka ut, det tror jag inte.

 

Dessutom, i stort sett ALLA hundar har mer eller mindre noskvalster, halveringstiden för medikamenterna är också kort vilket innebär att man inte får någon särskilt bestående effekt av behandlingen och träffar hunden på en annan hund med kvalster så är man snart där igen.

 

Men som sagt noskvalster och möjligen markens beskaffenhet är inte så sällan orsaken till ett dåligt hundarbete...  :happy:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Noskvalster växer hela tiden och till slut dör hunden, men det tar ett tag, Claes Rehbinder forskade väldigt mycket på noskvalster och frontline har en klart hämmande effekt på tillväxten, jag tror inte man kan utrota det helt, men vid en viss mängd så blockerar det doftcellerna så hunden känner mindre eller inte alls, Claes hittade hundar som fått så stora ansamlingar av noskvalster att det var som en liten boll i huvudet.

 

Om allt som gör att hunden inte söker eller inte orkar, vete tusan, finns så mycket det kan bero på, rent krasst så är hunden oftast sjuk, för att fylla på ursäktsboken så finns det hälta, halsinfektion, alla fästingsjukdomar, förkyld kan hundar vara det?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...