Hoppa till innehåll

Erfarenhet av wachtel/labrador blandning?


michaelceder

Recommended Posts

Hej! som rubriken lyder så är jag intresserad utav någon som har praktisk erfarenhet utav blandningen, jakt, eftersök allt av intresse.

Michael.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hejsan

Är ägare av en jaktlabbe/wachtel och min funkar

Kanon,skjutit både gris och rå för han

skallar i löpan,rådjur 5-10 min och längre på gris

Hade grannt ståndskall på älg nu i höstas men av fel sort tyvärr:(

klarat av ett par svåra eftersök med:)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hejsan

Är ägare av en jaktlabbe/wachtel och min funkar

Kanon,skjutit både gris och rå för han

skallar i löpan,rådjur 5-10 min och längre på gris

Hade grannt ståndskall på älg nu i höstas men av fel sort tyvärr:(

klarat av ett par svåra eftersök med:)

Låter riktigt härligt!! Jag är spekulant på en valp och är tacksam för alla tips och hjälp med just denna blandning, är väldigt intresserad av att han ska gå på gris, tips!! :-) Låter som du har exakt en sån hund jag vill ha när den börjar jaga, härligt!!!
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte för att verka gnällig men om du vill ha en hund som jagar gris känns kanske inte en wachtel/labbekorsning känns som det hetaste alternativet :geek:

Nu vet jag inte vad det är för föräldradjur och hur dom jagar :sleep:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte för att verka gnällig men om du vill ha en hund som jagar gris känns kanske inte en wachtel/labbekorsning känns som det hetaste alternativet :geek:

Nu vet jag inte vad det är för föräldradjur och hur dom jagar :sleep:

Har du jagat med blandningen? Är tacksam för all info och åsikter! Pappan (wachtel) diplomerad på vildsvin, mamman av jägarförbundet godkänd eftersöks hund m.m. Vad tycker du e det hetaste alternativet? Tacksam för svar :-)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du jagat med blandningen? Är tacksam för all info och åsikter! Pappan (wachtel) diplomerad på vildsvin, mamman av jägarförbundet godkänd eftersöks hund m.m. Vad tycker du e det hetaste alternativet? Tacksam för svar :-)

Nej, har inte jagat med en sån.

Ska du ha den till gris så skulle jag satsa på en blandning av två hundar som jagar gris aktivt. I blandningen ovan har du hanen som uppenbarligen jagar gris så den fått diplom (dvs minst 10 minuter totalt), men en tik som är godkänd på eftersök säger inte ett skit. Min spaniel är viltspårchampion, men är tämligen värdelös som jakthund (ok, nu var jag kanske lite hård).

Spets/wachtel är de som funkar bäst överlag av det jag sett. Kullen du ska ha valp ifrån kanske blir skitbra, jag vet som sagt inte något om föräldradjuren mer än det du skrev, och utifrån det skulle inte jag välja en valp från den om gris var det jag ville jaga.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja säga att det kan bero en del på injagningen där, har du mark med mkt gris och präglar hunden på just gris lär den favorisera det viltslaget. Jag har en bekant som kör just jaktlabbe/ wachtel, en av hans har lite jämte i sig, samtliga hundar jagar gris bra. Men nu är han duktig med hundar och injagning och skulle säkert kunna få en pudel skälla gris. Annars finns det renrasiga alternativ som iaf på pappret borde vara säkrare alternativ!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja säga att det kan bero en del på injagningen där, har du mark med mkt gris och präglar hunden på just gris lär den favorisera det viltslaget. Jag har en bekant som kör just jaktlabbe/ wachtel, en av hans har lite jämte i sig, samtliga hundar jagar gris bra. Men nu är han duktig med hundar och injagning och skulle säkert kunna få en pudel skälla gris. Annars finns det renrasiga alternativ som iaf på pappret borde vara säkrare alternativ!

Finns han här på forumet? Så att man skulle kunna få lite tips på injagning och liknande då jag har tillgång till grismarker, som jag skrev innan allt är av intresse.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

??- Man tar två raser som är marginella på ståndarbete och på stort klövvilt, med tanken om att det skall vara bra? Jupp ni får säga precis vad ni vill, wachtel är ingen bra grishund, har bara sett 1 slik som var bra och den blev inte långlivad, enkom för att "alla" har halvfet och rultig Wachtel som "den jagar allt och ställer gris" enligt föraren, betyder det inte att den är en bra hund, oftast är det där den ställer gris, egentligen att den ställde en stackars överbliven rödgris i 5-7 min innan jag kom dit och sköt den för en månad sedan, allt som hunden har gjort.

Jag har ännu att se en slik, med undantag för den bortgångna wachteln ovan som faktiskt aktivt väljer gris före annat vilt och som vågar kliva på, att ha en hund som går i vind och skallar när den har vittring fungerar bra i praktiken hela södra sverige och tom kanske upp i delar av Södermanland/östergötland där vilttätheten är sådan att det blir bra resultat ändå.

Personligen tror jag inte att det går att "prägla" en hund att jaga ett vilt den helt enkelt är för vek och rädd för att jaga efter aktivt men det är jag det.

Vidare anser jag att man skall välja hundras efter avsett viltslag, inte försöka att få en ras/blandning som inte rastypiskt jagar viss viltslag att göra det./Christian

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig Christian, egentligen på alla punkter. Men nu finns det faktiskt ett antal av denna korsning som fungerar som jakthundar på vildsvin. Nu är detta i Degebergatrakten och där finns bevisligen mycket vildsvin. Hundar där kanske inte behöver söka ut mer än 100 meter till kontakt. Vad jag vet är att de gör jobbet och det skjuts för dem på drev.

Jag är ingen beundrare av wachtlar men där finns bra hundar, riktigt bra sådana men de blir tyvärr som många andra duktiga hundar skadade och får i längden ett kort liv. De wachtlar jag fått se har dock inte imponerat.

Michael, jag vet inte om den personen finns på detta forum. Du verkar ha bestämt dig när det gäller valet av hund så då är det väl bara att börja förbereda för hundens ankomst? :) Eller så kan man givetvis tänka om och ifrågasätta sitt egna val om du vill vara mer säker på en "grishund"

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

??- Man tar två raser som är marginella på ståndarbete och på stort klövvilt, med tanken om att det skall vara bra? Jupp ni får säga precis vad ni vill, wachtel är ingen bra grishund, har bara sett 1 slik som var bra och den blev inte långlivad, enkom för att "alla" har halvfet och rultig Wachtel som "den jagar allt och ställer gris" enligt föraren, betyder det inte att den är en bra hund, oftast är det där den ställer gris, egentligen att den ställde en stackars överbliven rödgris i 5-7 min innan jag kom dit och sköt den för en månad sedan, allt som hunden har gjort.

Jag har ännu att se en slik, med undantag för den bortgångna wachteln ovan som faktiskt aktivt väljer gris före annat vilt och som vågar kliva på, att ha en hund som går i vind och skallar när den har vittring fungerar bra i praktiken hela södra sverige och tom kanske upp i delar av Södermanland/östergötland där vilttätheten är sådan att det blir bra resultat ändå.

Personligen tror jag inte att det går att "prägla" en hund att jaga ett vilt den helt enkelt är för vek och rädd för att jaga efter aktivt men det är jag det.

Vidare anser jag att man skall välja hundras efter avsett viltslag, inte försöka att få en ras/blandning som inte rastypiskt jagar viss viltslag att göra det./Christian

vad tänker du för raser då, om man ska välja hund efter viltslag om vi tänker gris ska jag titta på Posavski gonic, Griffon nivernais eller catahoula! Kul och veta vad du tycker eftersom inga utav våra traditionella raser egentligen är gris specialicerade och jag är ute efter en drivande stötande inte ställande, det är verkligen en djungel det här! Hahahaha :-)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänk om alla dessa som håller på med Wahtel-korsningar istället hjälpte till med att få fram bra wachtlar som fungerar som de skall så kanske man inte behövde hålla på med tveksamma korsningsparningar. :wink:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kopov är trevliga och bra hundar som sagt, i övrigt har jag främst erfarenheter av ställande hundar för vildsvin, jag har som sagt en hel del mindre bra till rent ut sagt dåliga erfarenheter av rena wachtlar på vildsvin, men det är inte intressant. /CHristian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänk om alla dessa som håller på med Wahtel-korsningar istället hjälpte till med att få fram bra wachtlar som fungerar som de skall så kanske man inte behövde hålla på med tveksamma korsningsparningar. :wink:

Är det inte så att de flesta wachtlar faktiskt fungerar som de ska men det är ingen som vill ha en hund som fungerar just så :sleep:? Dvs kortdrivande på allt. Inte intresserade av att ställa någonting. Lite apportering och lite spår men i övrigt en ren slaskhund som bara ska skrota omkring i såten och skicka ut allt den ser men inget längre förföljande. Vem har klurat ut att wachteln skulle vara en "grishund"?

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Slovensky kopov är väl en trevlig drivande vildsvinshund :)

Som stövar ras så söker den och driver ut ganska långt va??
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en wachtel-labbe som jag har som stöt-kortdrivare appotör och det funkar bra, driver gris men föredrar rådjur (grisen var inte så vanlig när han jagades in).

Skulle nog inte rekomendera att ha denna korsning om man skall ha gris som nummer ett men som klövvilts hund utan tvekan.

Jag tycker du skall tänka såhär. kan jag tänka mig att ha en labbe? kan jag tänka mig en wachtel? för nånstans där i mellan lär hunden hamna.

Det blir inte en helt ny/annan ras för att man korsar två raser det blir nått mellanting men hur mycket av varje är svårt att sia om på förhand.

Så öppna sinnet och lycka till.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jävlar va de kastas skit på Wachtlarna här då! Ingen som jagat med en duktig wachtel?

Jävligt konstigt i så fall då jag har gjort det ett antal gånger under mina 16 levnadsår, och vet om flera duktiga wachtlar runt om där jag bor!

Råkar ju också ha en ung tik som ser ut att bli riktigt duktig....!

Hur anser ni att en wachtel ska jaga för att den ska räknas som duktig?

/Martin

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Martin,

det är ok, man får tycka olika, du är lika färgad av de bra hundar som du sett agera som vi andra är av de dåliga, den största skillnaden härvid är förmodligen den att jag inte äger någon jaktlig hund och såldes inte har så klar preferens genom närvaron av en hund snarare än hur en ras är.

Det är få som talar för att taxar är rätt till älgjakt, ändå känner jag till mer än handfull med taxar och tillfällen när dessa framgångsrikt har ställt älg och sådan har fällts, eller med andra ord, bara för att det går betyder inte att det är lämpligt.

Har man små marker/såtar som är lättjagade kan säkert en Wachtel vara bra till vildsvin, minsta att det är tuffare vassar/bräsken så tarvas det hundar med större dådkraft, det är min klara åsikt och uppfattning. /Christian

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...