Hoppa till innehåll

Hur har jakten gått för er i höst med era ställande hundar?


Phillee

Recommended Posts

11 älgen föll i lördags 7 på stånd lyckades fälla den efter 6 timmars jobb så man får vara nöjd med året.

Valpen som är 8 månader nu har haft älgkontakt men tycker att inte att hon är tillräckligt modig för att få dom att stanna därimot förföljandet på över 1.5 km vid första älgkontakten ser lovande ut verkar finnas en hel del jakt i henne :-)

Så hon får mogna till hösten så kör vi stenhårt då istället

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har gått bra med min jämttik(9 mån nu). Första gången hon fick tag på älg(5,5mån) hakade hon på en fjoling i 3 km med några kortare stopp.

Har hittat älg nästan varje gång vi är ute,börjar få till söket också. Förföljer gör hon nästan jämt 4-5 km.

Nu har hon fått dom att stå också,drygt 1,5 tim fast ståndskall på en ko för några veckor sen. Jobbade lungt o fint ca 10 meter ifrån. Längtar redan till älgjakten...

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har gått bra med min jämttik(9 mån nu). Första gången hon fick tag på älg(5,5mån) hakade hon på en fjoling i 3 km med några kortare stopp.

Har hittat älg nästan varje gång vi är ute,börjar få till söket också. Förföljer gör hon nästan jämt 4-5 km.

Nu har hon fått dom att stå också,drygt 1,5 tim fast ståndskall på en ko för några veckor sen. Jobbade lungt o fint ca 10 meter ifrån. Längtar redan till älgjakten...

låter ju kanon bra då saknar du inte jakt i den iallafall :biggrin:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Imponerande! Riktigt roligt när man lyckas, vart hämtade du honom? Har själv en jämthunds tik på 16 månader som jag gått med hela hösten dock inget skjutet men några riktigt fina jobb på älg längsta ståndskallet e på 3 timmar har även ett par jobb på vildsvin! Ser fram emot nästa höst...... :)

Tack o tack! hämtade honom nere i torsby, hänsjöns kennel! :) hänsjöns qross heter han! okej lät ju inte som det gått helt åt skogen då, synd bara att du inte lyckats skjuta någon, men de kommer nog till hösten :) lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har gått bra med min jämttik(9 mån nu). Första gången hon fick tag på älg(5,5mån) hakade hon på en fjoling i 3 km med några kortare stopp.

Har hittat älg nästan varje gång vi är ute,börjar få till söket också. Förföljer gör hon nästan jämt 4-5 km.

Nu har hon fått dom att stå också,drygt 1,5 tim fast ståndskall på en ko för några veckor sen. Jobbade lungt o fint ca 10 meter ifrån. Längtar redan till älgjakten...

Låter ju som en kanontik du skaffat dig! har du lyckats skjutit för henne med? :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,nä har varit nära några gånger. Har haft några tillfällen efter vi skjutit fullt.

Du verkar själv fått tag i en bra hund. Var kommer den ifrån?

Min heter Raikukorven Wilda.

/Lars.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu kör ju jag med Vorsterh så ingen rent ställande hund. Dock är det första säsongen och det har ramlat 3 grävlingar och 2 grisar på stånd. Han har lyckats ställa gris ytterligare ett gäng gånger men husse har inte varit med. Börjar dock bli sugen på en rent ställande till nästa gång.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,nä har varit nära några gånger. Har haft några tillfällen efter vi skjutit fullt.

Du verkar själv fått tag i en bra hund. Var kommer den ifrån?

Min heter Raikukorven Wilda.

/Lars.

okej, synd att det inte blivit läge å skjuta då :/ men ha hon börjat så bra, så lär hon ju knappast sluta med det ;) Jotack han är väldigt duktig tycker jag :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu kör ju jag med Vorsterh så ingen rent ställande hund. Dock är det första säsongen och det har ramlat 3 grävlingar och 2 grisar på stånd. Han har lyckats ställa gris ytterligare ett gäng gånger men husse har inte varit med. Börjar dock bli sugen på en rent ställande till nästa gång.

okej roligt, verkar ju gått bra :) hehe okej, köp en jämte så blir du knappast missnöjd ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack o tack! hämtade honom nere i torsby, hänsjöns kennel! :) hänsjöns qross heter han! okej lät ju inte som det gått helt åt skogen då, synd bara att du inte lyckats skjuta någon, men de kommer nog till hösten :) lycka till!

kanon ju. nej jag är väl nöjd men de har varit lite stolpe ut, men till hösten så blir de stolpe in! =) vi kämpar på. tack detsamma!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

okej roligt, verkar ju gått bra :) hehe okej, köp en jämte så blir du knappast missnöjd ;)

 

Ja förvånansvärt bra. Var inne på jämte eller Plott förra gången det var dags för hundköp, problemet är bara att jag har gott om varg på mina marker och då vill jag gärna ha hundar som jobbar nära mig. Men får se, blir inte ngt hundköp förrän  hösten 2014 tidigast så har lite tid på mig att fundera och ev hamnar jag längre söderut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...