Hoppa till innehåll

Wachtel bra lr dåligt


Jörn Mathisen

Recommended Posts

Hej! jag undrar om det är någon som har ett lr flera bra svar.

Jag har jagat o haft hundar i 24år! stövare o drever samt tax men varit utan hund ca 2år o funderar nu på att skaffa en kortdrivande hund! Med alla viltarter som börjar komma här i trakterna funderar jag på en Wachtel! de lutar mot en Wachtel iaf. jag undrar lite om den rasen va drev tiden ligger på i snitt på en Wachtel o om de är mycket sjukdommar så som alargi mm??? lr har någon tips om andra raser som e kortdrivande??? har läst lite om Wachtel o ofta står de typ 5 till 10 min vilket är i kortaste laget för mina trakter! men hundenrasen är ju bra eftersom man kan typ jaga dom flesta vilt efter va jag fatta det som.. mvh JM

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan svara på en del av dina frågor. Drevtid beror på gener och individ skulle jag tro. De jag jagar med driver tills man skjuter eller djuret skenar rakt ur marken!:)

Finns en bra uppfödare i linköping som har bra hundar, driver rätt länge, och bra mentalitet :)

Hoppas det hjälper något iallafall!:)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det va ju lite svar! ålltså ska man leta bra uppfödare :smile: va jagar dina Wachtel??? Gustaf

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag vet faktisk inte vart grensen går när de gäller tid om jag ska va ärlig!!! men tror kortdrivande hund får driva mer än 10 min men rätta mej om ja har fel??? Baloo

och för dom som vet svara gärna hur länge en kortdrivande hund får driva???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där är helt missuppfattat, det finns ingen tid för hur lnge en kortdrivare får driva. Det var för många många år sedan det fanns något försalg om att hudnar bara fick driva fem minuter. Nuförtiden är det hundförbud eller inte. Wachteln är inte så kortdrivande som man kan tro. Dresätt och fart spelar nog mer roll än tiderna.

Problemet är att det är så sällsynt med wachtlar som är bra. Det har avlats på alla hudnar på fyra ben i Sverige, å då blir det inte bra. Jag blir så trött på alla tidkägare som suckar över sina hundar, men som ändå tar valpar på dem.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

okej!!! ja som sagt jag är ovetande när det gäller tidsbegrensningar lr inte!!! men derimot måste man ju självklart följa lagar om storlek på hund respektive mark men de e ju en annan historia.... Har läst mycket dåligt om just Wachtel ute på Jaktsidans forum men har läst mycket bra om dom på andra sajter på nätet!!! men självklart blir man fundersam o undrar om Wachtel är någon ras att sattsa på :dry::wallbash:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade jag haft jaktmarker som jag bestämde helt och hållet över så skulle inte någon få släppa en Wachtel där.

Jag har bara jagat med två stycken som enlig ägarna varit kortdrivande. Visst dom skälde kanske någon minut och sen blev tysta, men varför kom dom inte tillbaka till ägarna på två timmar, och vad gjorde dom då.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det har nog mer med hur man tränat dom på lydnad skulle jag tro!!!! För Wachtel e ju kända för att komma tillbaks till hundföraren direkt dom slutat jaga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dalslans jägaren: kommer själv från ditt håll med drever och stövare och fick för mig att jag skulle skaffa en Wachtel, just av samma anledning som du själv skriver. De största anledningen till detta var att jag har jagat med många bra Wachtlar och hade marker där just denna typ av hund funkar bra.

Låt mig börja med min egna: tyvärr fick jag en med lite dåligt självförtroende som bara vill springa runt fötterna på mig och då finns det ingen hund i mitt liv som hitintills har fått så många timmar i skogen. Så som löshund visade sig min vara tämligen värdelös (trång i söket och driver max 30 sekunder), men som eftersökshund och apportör är den helt okay, speciellt är den skarp på skadat vilt vilket gjort honom mycket uppskattad av skyttar. Hemma är den underbar, hur härlig som helst med barnen och verkligen en skön liten gubbe, som alla älskar för att han är alltid glad.

Om jag tittar på rasen och de som jag stött på kan jag säga följande: Min uppfattning är att Wachtel är en ganska ojämn ras, i alla fall om vi jämför med drever och finsk stövare, men om du hittar rätt så får du en otroligt bra jakthund som (rätt injagad) jagar just allt vilt, men det kommer till ett pris, den kommer aldrig driva lika bra som de raser du är van vid, den Wachteln finns helt enkelt inte. Och, de flesta Wachtlar som jag känner är underbara individer som funkar otroligt bra med barn. Men, jag tycker inte bara att det är själva rasen och uppfödningen som är ojämn, när jag tittar på många av de hundförare som ofta väljer Wachtlar så är det verkligen in ojämn skara individer med olika förmågor att hantera hundar. Det är ingen slump att de som lyckas, lyckas med nästan varje hund, medan andra inte lyckas alls. Det är en ras som ska jaga många olika sorters vilt, som är otroligt lyhörd på dig som förare och som vi ställer otroligt höga krav på, det betyder att den helt enkelt ska lära sig fler saker och det tar längre tid, tid som inte alla lägger på hunden.

Så var står då jag i detta, har jag fått en dålig hund eller är jag helt enkelt en dålig hundmänniska? Inte gott att veta, men jag kan ärligt erkänna att jag underskattade hur stor skillnad det är att få en individ att jobba både nära och på avstånd (har ju tidigare med gott resultat jobbat med hundar som antingen är nära eller på avstånd, men aldrig i samma individ) eller att få en hund att jobba med allt från att driva hare, rå, dov, kron, älg och vildsvin, till att spåra i lina, till att sitta still och apportera fågel på land och i vatten, återigen i samma individ. Så om jag hittar en bra parning av hundar jag känner till så kanske jag hoppar på tåget en gång till, vem vet...

Lycka till i ditt letande

Lasse

Som en bisats kan jag nämna: de flesta Wachtlar har ett ganska fult skall, gnälligt och djävligt. Låter helt enkelt inget vidare.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Där fick jag något att fundera på :) har oxå haft bra resultat på mina hundar både stövare o drever samt tax! Hade oxå en risen ett litet tag fast enbart för lydnadsträning o spårning. Sen så hade jag en far som enbart hade blandras stövare! Ojjjjj vilka hundar. Tror det blir svårt att hitta hundar som han hade! Fast på den tiden hade vi inte dessa hjortar/gris/lo mm och sen så är jag lite för renras då man kan utföra mycket roligt utanför jakttiderna oxå. Men kommer ihåg min fars sista hund blandras mellan chill/sw stövare! E lita tik me racefart. Hon ställde älg o ståndskall på fågel samt fick bockar att hålla sej på marken trots sin fart! Och haren höll hon flera timmar samt räv!!! Dock va hon inte laglig på rådjur :( eftersom hon drev för länge.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet faktisk inte va jag ska satsa på för ras! Blir svårt detta är jag rädd. Vill ju kunna andvända på hjort/gris/älg/rådjur/hare/räv o kanske lo! Sen viltspårning i lina o utan lina och även lydnad samt ställa gris o älg... Önske drömm antagligen!! Lr??? Någon som har förslag på ras???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan svara på en del av dina frågor. Drevtid beror på gener och individ skulle jag tro. De jag jagar med driver tills man skjuter eller djuret skenar rakt ur marken!:)

Finns en bra uppfödare i linköping som har bra hundar, driver rätt länge, och bra mentalitet :)

Hoppas det hjälper något iallafall!:)

Vilken är uppfödaren?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dalslans jägaren: kommer själv från ditt håll med drever och stövare och fick för mig att jag skulle skaffa en Wachtel, just av samma anledning som du själv skriver. De största anledningen till detta var att jag har jagat med många bra Wachtlar och hade marker där just denna typ av hund funkar bra.

Låt mig börja med min egna: tyvärr fick jag en med lite dåligt självförtroende som bara vill springa runt fötterna på mig och då finns det ingen hund i mitt liv som hitintills har fått så många timmar i skogen. Så som löshund visade sig min vara tämligen värdelös (trång i söket och driver max 30 sekunder), men som eftersökshund och apportör är den helt okay, speciellt är den skarp på skadat vilt vilket gjort honom mycket uppskattad av skyttar. Hemma är den underbar, hur härlig som helst med barnen och verkligen en skön liten gubbe, som alla älskar för att han är alltid glad.

Om jag tittar på rasen och de som jag stött på kan jag säga följande: Min uppfattning är att Wachtel är en ganska ojämn ras, i alla fall om vi jämför med drever och finsk stövare, men om du hittar rätt så får du en otroligt bra jakthund som (rätt injagad) jagar just allt vilt, men det kommer till ett pris, den kommer aldrig driva lika bra som de raser du är van vid, den Wachteln finns helt enkelt inte. Och, de flesta Wachtlar som jag känner är underbara individer som funkar otroligt bra med barn. Men, jag tycker inte bara att det är själva rasen och uppfödningen som är ojämn, när jag tittar på många av de hundförare som ofta väljer Wachtlar så är det verkligen in ojämn skara individer med olika förmågor att hantera hundar. Det är ingen slump att de som lyckas, lyckas med nästan varje hund, medan andra inte lyckas alls. Det är en ras som ska jaga många olika sorters vilt, som är otroligt lyhörd på dig som förare och som vi ställer otroligt höga krav på, det betyder att den helt enkelt ska lära sig fler saker och det tar längre tid, tid som inte alla lägger på hunden.

Så var står då jag i detta, har jag fått en dålig hund eller är jag helt enkelt en dålig hundmänniska? Inte gott att veta, men jag kan ärligt erkänna att jag underskattade hur stor skillnad det är att få en individ att jobba både nära och på avstånd (har ju tidigare med gott resultat jobbat med hundar som antingen är nära eller på avstånd, men aldrig i samma individ) eller att få en hund att jobba med allt från att driva hare, rå, dov, kron, älg och vildsvin, till att spåra i lina, till att sitta still och apportera fågel på land och i vatten, återigen i samma individ. Så om jag hittar en bra parning av hundar jag känner till så kanske jag hoppar på tåget en gång till, vem vet...

Lycka till i ditt letande

Lasse

Som en bisats kan jag nämna: de flesta Wachtlar har ett ganska fult skall, gnälligt och djävligt. Låter helt enkelt inget vidare.

Glömde säga: stövare är jag ALDRIG utan, men givet de marker jag har och hur jag bedriver jakt så borde jag egentligen ha en drever och fågelhund och inte en ny Wachtel, men den tiden finns just nu med huset fullt av ungar:-)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ADB har rätt korta drevtider! Skulle ha varit mitt rasval om jag haft små och viltrika marker :happy:

Har bara träffat ett exemplar av den rasen, men maken till underbar hund har jag inte träffat på. Har tyvärr inte jagat med honom ännu, men vad jag har hört så är jag helt klart lite intresserad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Av de minst 20 olika wachtlarna jag jagat med har jag stött på 1 (!!!) som var självständig och vågade ta upp gris själv. Det är lite för dåliga odds i mina ögon för att vílja satsa på den rasen. Visst kan man finna en bra individ men samtidigt ser jag inte charmen i att skjuta en get som springer i 190 när kiden står kvar inne i skogen. Det tycker jag är en alltför vanlig företeelse när just de här hundarna sätter fart.

Den absolut bästa kortdrivande hunden jag jagat med är en tysk jaktterrier. Hur lugn individ som helst och otroligt duktig i skogen. Jag tror att många ser bort från den här rasen bara för att de hör hur jävliga de ska vara. Jag har träffat två tyskar som varit det värsta jag någonsin sett lydnadsmässigt. Båda de hundförarna visste inte hur man hanterade en hund. De var inte ens konsekventa nog att få hunden att sitta kvar efter kommando. Däri tror jag hundarnas dåliga rykte ligger. De tar över när inte föraren räcker till. Väl dresserad tror jag att man får otroliga upplevelser med dessa, för de vågar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Konstigt,,,jag var sugen på tjt för ett antal år sedan men fick avsnak...har bara jagat med 5-6 st men ingen av hundarna dög,inget hörbart skall,bara korta påstick på gris o otroligt dåliga näsor med mkt bakåt drivande o glappkäftiga..har blivit nöjd när jag importetat 2wachtlar från södra Tyskland!Finns bra wachtlarmen inte så många hundförare som jagar in hundarna rätt!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har wachtel... en hundras jag inte rekomenderar som första hund! Första året var pain in the ass och jag höll på att göra mig av med henne, då hon med allt ofog ställde till det för oss här hemma.

Det vände, eller rättare sagt, jag vände henne och nu är hon hur go som helst. Bra jakthund med drevtider på allt mellan 3-15 minuter! Letar alltid upp mig när hon är färdig och söker sen ut flera hundra meter.. Sällan tar hon upp något nytt vilt på tillbakagången, utan hon vill först ha kontakt med mig!

Den enda nackdelen med henne, är att hon inte driver gris och då har jag ändå försökt med allt! I hägn går det, men inte i skogen. Älg är hon inte heller förtjust i..

När hon var valp drev hon ALLT, men när hon mognade insåg hon sin egen kapacitet!

För några helger sedan sköt vi 4 rådjur och en räv för henne under en jaktdag!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ADB har rätt korta drevtider! Skulle ha varit mitt rasval om jag haft små och viltrika marker :happy:

ADB har nog i regel längre drevtider än vad medel Wachteln har. Mina två ADB tikar driver sällan under 20 min om inte drevdjuret spikar rakt ut. Buktar dervdjuren trångt ligger dom på upp till 1h. Har ägt Wachtel men gått över till Adb av flera själ, bl.a. anser jag att Alpländaren är jämnare i jakten, friskare som ras och trevligare hund att ha att göra med. Därmed inte sagt att Wachteln är ett dåligt val. Får man tag på en frisk Wachtel av rätta virket har man med rätt injagning goda förutsättningar att få en riktigt bra och effektiv hund.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sitter med ett dilemma me wachtlarna;om jag ska ha dom som slaskhundar som jagar allt el om jag ska låta bli rådjuren...Det mesta viltet som skjuts för hundarna är gris men dom har mest upptag på rådjur!håller alltid kopplat till jag kommer till planteringar på grisjakterna och det funkar hyfsat!

Wachtlen är dessutom klumpig på gris då jag varje år får sätta tratten på huvet!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...