Hoppa till innehåll

Palmahylsor, är det lönt?


Hogslayer

Recommended Posts

Jag har googlat på ämnet Palmahylsor (308 med små tändhattslägen) och dess fördelar men informationen är minst sagt tvetydig.

Är det någon här på forumet som har testat dessa?

Finns det något att vinna?

//Blyström

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har läst rätt mycket om saken, svaret är nej, jag litar på German Salazars test och avser inte att bry mig om saken mer själv.

http://riflemansjournal.blogspot.se/2010/01/cartridges-lapua-small-primer-308.html

http://riflemansjournal.blogspot.se/2010/10/cartridges-loading-308-for-palma.html

Men om du verkligen är nyfiken så tycker jag att du skall prova det hela, det kan ju inte gå allt för illa, förslagsvis Small rifle magnum primers och sedan är det nya laddstegar hela vägen. /CHristian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter många dagars läsning har jag beslutat mej att lägga ner hylsor med små tändhattar.

Hela konceptet bygger på att precis antända krutet, bättre att labba med LR primers.

Som vanligt hade jag min 260 i baktanke men kombinationen av klenare tändhattar och tröga krut känns inte tillförlitlig.

//Blyström

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

man kan väll köra med hårdare laddningar med en liten tänd hatt . det är ju inte för ro skull bänkskyttar kör med små br tändhattar .. små br hattar tål mycket högre tryck än stora gör..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...