Hoppa till innehåll

Dags för första älghunden lite hjälp tack.


fxpa

Recommended Posts

Hej

jag har börjat fundera och titta lite på att skaffa mig en egen hund och då päronen samt de vi jagar med redan har ett gäng som funkar bra för rådjur osv. Så det hade vart kul med en älghund så det börjar hända nått i skogen ;).

Jag skulle dock behöva lite hjälp med att välja en passande ras våra marker ligger i småland och är väll egentligen för små för jakt med löshund men vi har endå haft några hundförare med trevliga kamrater som funkat bra och där av har en lampa tänts.

vi jagar på ca 1500-1600ha med en grann mark mitt i samt att riksväg 31 går igenom. så nått som inte springer iväg allt förlångt är och föredra så man inte behöver bli en man kort bara för att åka bort 3 lag och hämta hunden varje gång.

självklart så har detta problem också med lydnad och träning att göra.

så alla tips och synpunkter uppskattas har kollat lite på jämte, gråhund och laikor hur är det egentligen med söket på hundarna självklart olika från individ till individ men går det att träna dom till att inte dra iväg för långt å sen inte springa efter utan stånd förlångt? tips på detta skulle också uppskattas om nån har någe.

men också vad man bör tänka på då det som sagt kommer bli första egna och päronen har inte nån vidare bra koll dom heller.

Mvh,

P-A

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja. Om jag va du skulle jag nog kolla upp olika valpar med föräldrar som INTE är så himla jakttokiga, och som är injagad på bara små marker. Ett område på 1600 hektar funkar ju för igentligen alla älghundar, men mycket handlar också om hur du uppfostrar hunden. Läs lite olika trådar här om söket under injagning, det går att korta ner söken m.m. Men just själva förföljningen är svårt eftersom det är då hunden jobbar själv och på egna instinkter, därav vikten att du noga kollar stamtavlan och prata med många olika som säljer valpar. Jag är ingen sk expert heller men så skulle jag försöka tänka iallafall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja. Om jag va du skulle jag nog kolla upp olika valpar med föräldrar som INTE är så himla jakttokiga, och som är injagad på bara små marker. Ett område på 1600 hektar funkar ju för igentligen alla älghundar, men mycket handlar också om hur du uppfostrar hunden. Läs lite olika trådar här om söket under injagning, det går att korta ner söken m.m. Men just själva förföljningen är svårt eftersom det är då hunden jobbar själv och på egna instinkter, därav vikten att du noga kollar stamtavlan och prata med många olika som säljer valpar. Jag är ingen sk expert heller men så skulle jag försöka tänka iallafall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja. Om jag va du skulle jag nog kolla upp olika valpar med föräldrar som INTE är så himla jakttokiga, och som är injagad på bara små marker.

Måste bara fråga hur detta fungerar i praktiken. Präglas alltså valpen på föräldraindividernas jakt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste bara fråga hur detta fungerar i praktiken. Präglas alltså valpen på föräldraindividernas jakt?

Ja alltså väldigt mycket nedärvs från far och mor till valparna. Nu gäller ju inte detta till 100% vid varje parning. Vissa föräldrar kan vara värdelösa som jakthundar men få bra valpar ändå och tvärtom. Men i överlag är det viktigt att kolla upp hur själva föräldrarna till valparna jagar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja alltså väldigt mycket nedärvs från far och mor till valparna. Nu gäller ju inte detta till 100% vid varje parning. Vissa föräldrar kan vara värdelösa som jakthundar men få bra valpar ändå och tvärtom. Men i överlag är det viktigt att kolla upp hur själva föräldrarna till valparna jagar.

Jag förstår, tack för det. Läste liknande tankar i en annan tråd och ville bara kolla.

Jaktproven är då självklart en oerhört viktig information om detta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag förstår, tack för det. Läste liknande tankar i en annan tråd och ville bara kolla.

Jaktproven är då självklart en oerhört viktig information om detta.

Jo precis :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag förstår, tack för det. Läste liknande tankar i en annan tråd och ville bara kolla.

Jaktproven är då självklart en oerhört viktig information om detta.

Stirra dig inte blind på poäng bara sätt dig in i provberättelsen hur hunden arbetar osv. Tror också mycket på att kunna se om föräldrarna lämnat bra kullar innan och att föräldrarna är från kull där många av kullsyskonen är meriterade

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...