Hoppa till innehåll

Rapphöns


Sun Flower

Recommended Posts

Jag har försökt googla och läsa mig till hur man sköter rapphöns och har några frågor. Hur mycket plats behöver rapphöns egentligen? Jag bor i villa med tomt, mest sommarstugor och skog till grannar. Jag har planer på att bygga hönshus, skulle man kunna ha en avdelning där för några rapphöns som man tar ut och tar med sig när man ska träna? Jag har kompisar i närheten med mer mark, typ fält. Det känns som om det skulle bli betydligt billigare än att åka iväg till träningsanläggningar varje gång man ska träna med fågel. Men skulle det vara någon vits med det?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt googla och läsa mig till hur man sköter rapphöns och har några frågor. Hur mycket plats behöver rapphöns egentligen? Jag bor i villa med tomt, mest sommarstugor och skog till grannar. Jag har planer på att bygga hönshus, skulle man kunna ha en avdelning där för några rapphöns som man tar ut och tar med sig när man ska träna? Jag har kompisar i närheten med mer mark, typ fält. Det känns som om det skulle bli betydligt billigare än att åka iväg till träningsanläggningar varje gång man ska träna med fågel. Men skulle det vara någon vits med det?

Kolla här http://www.tolsgarden.se/Viltuppfodning1.htm#Rapphöns
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant tråd,det här med rapphöns,har själv tänkt prova rapphöns på mina marker,är lite trött på fasaner,sätter ut och sätter ut å de bara försvinner år efter år.Söker själv efter nån som är riktigt kunnig i ämnet rapphöns.Har hört talas om nåt danskt företag som även är verksam i Skåne,de ska tydligen va jävligt duktiga på hur man hanterar dylika saker.Är det nån som vet hur man ska gå tillväga,vad man ska odla och hur?eller vilket det danska företaget är?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant tråd,det här med rapphöns,har själv tänkt prova rapphöns på mina marker,är lite trött på fasaner,sätter ut och sätter ut å de bara försvinner år efter år.Söker själv efter nån som är riktigt kunnig i ämnet rapphöns.Har hört talas om nåt danskt företag som även är verksam i Skåne,de ska tydligen va jävligt duktiga på hur man hanterar dylika saker.Är det nån som vet hur man ska gå tillväga,vad man ska odla och hur?eller vilket det danska företaget är?

Jag tror man får sikta på att föda upp i hönshus och sen släppa ut få och då.

Sen jaga räv räv räv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt googla och läsa mig till hur man sköter rapphöns och har några frågor. Hur mycket plats behöver rapphöns egentligen? Jag bor i villa med tomt, mest sommarstugor och skog till grannar. Jag har planer på att bygga hönshus, skulle man kunna ha en avdelning där för några rapphöns som man tar ut och tar med sig när man ska träna? Jag har kompisar i närheten med mer mark, typ fält. Det känns som om det skulle bli betydligt billigare än att åka iväg till träningsanläggningar varje gång man ska träna med fågel. Men skulle det vara någon vits med det?

Ta med dem för engångsträning menar du ?
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du ska ju självklart ha gömsle mot räv o hök samt foderplats.

Har du tur då blir några kvar.

Jag funderar själv på detta upplägg men har bara vaktar i hönsgården ännu.

Men Rapphöns ska inköpas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ta med dem för engångsträning menar du ?

Ska jag vara ärlig så vet jag nog inte riktigt hur jag menar. Jag kan verkligen inget om detta, det är därför jag frågar. Skulle det funka att ha dem för engångsträning eller måste de "leva vilt" ett tag innan man kan träna på dem?

Jag har ju inte ens köpt valpen än så jag försöker bara ta reda på hur man löser träningsmöjligheterna så smidigt som möjligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok.

Har du en hönsgård/voljär hemma på tomten kan du flygträna dem hemma, fixa med en återgångsöppning så kan du rasta dem flitigt och de blir duktiga flygare. Alternativ en lång voljär på 10m eller mer så de kan sträcka ut lite men bäst är de förstnämnda.

Du har kompisar med mark i närheten. Inom 500m ?

Utifall ska de klara av att lockas hem igen av sina artfränder hemma på tomten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok.

Har du en hönsgård/voljär hemma på tomten kan du flygträna dem hemma, fixa med en återgångsöppning så kan du rasta dem flitigt och de blir duktiga flygare. Alternativ en lång voljär på 10m eller mer så de kan sträcka ut lite men bäst är de förstnämnda.

Du har kompisar med mark i närheten. Inom 500m ?

Utifall ska de klara av att lockas hem igen av sina artfränder hemma på tomten.

Nej, jag har ingen hönsgård eller voljär i dagsläget, men jag håller på planerar ett hönshusbygge för "vanliga" höns till våren/sommaren och tänkte då kolla om det gick att kombinera med rapphöns och om det var något jag behövde förbereda redan när man bygger hönshuset.

Det är nog lite mer är 500m till den kompis jag tänker på, snarare 1000m, så det kanske inte var en bra ide... Har du (eller någon annan) något förslag på hur man kan lösa träning med fågel på ett smidigt (och helst rätt billigt) sätt om man inte har egen mark att sätta ut på?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är väl det jag får göra antar jag.

Vad finns det annars för alternativ att träna med fågel? Jag kan ju inte vara den första som vill träna en stående fågelhund utan att ha perfekta fågelmarker runt knuten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns rätt många möjligheter för träning på bra marker. Kolla t ex SVK-västsvenska som föredömligt listat tränings/jaktmarker.

Finns lite andra trådar om fågelträning här, själv har jag uppfödning i liten skala av fasaner och rapphöns men tycker nyttan av direktutsatt fågel är rätt liten. Bra några gånger för kontrollerade fågeltagningar, men sen tycker jag man ska satsa på acklimatiserad fågel för att uppnå målet, en bra jakthund. Sen kan man hålla på med duvor, stökkburar och annat, men det har jag för lite erfarenhet av. Tänker inte moralisera över fågelhantering, men vi måste ha i åtanke vi har jakthundar och att rapphöns och fasan är ett vilt som vi har möjlighet att sätta ut, missköts det kan lagstiftningen snabbt ändrad, har varit under lupp tidigare. Hållande i voljärer mer än 48 timmar kräver tillstånd av länsstyrelsen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

S.F.det är få förunnat att ha fågelmarker utanför köksfönstret,där jag själv har mina marker(utanför köksfönstret)om du läser tråden,så har jag egna problem att hålla tillräckligt med fågel kvar på markerna,söker hela tiden info om hur jag skall förbättra situationen,anlägger viltvatten,sår olika grödor,men likt förbannat sticker dom åt helvete,varenda år!suck!Så i ditt fall skulle jag köpa träningsmöjligheter istället,som jag tidigare har föreslagit,NB.fasaneri i Västerås tex.kanske dyrt men kom ihåg,det är ta mig fan inte billigt att som jag, så grödor å sätta ut fågel varje år,hade min fru fått vetskap om dom kostnaderna så skulle hon omedelbart flyga till NewYork å shoppa å sen satt upp alltihop på mig :pinch:Jag såg va det kostade sist hon va där så jämfört, så är det billigt att "köpa"träningsdagarna. :biggrin:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För vettig mängdträning så är det egna djur i bur som gäller eller egna marker med mkt fågel.

Tycker du ska prata med kompisen och snickra dig en bur och skaffa dig en grupp fåglar när det är dax, du har nära nog för att sköta dem korrekt.

Låt säga att du köper dig 10st för den slanten får du EN betalträning, visst lite jobb blir det men det är det värt!

Vilken ras blir det?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För vettig mängdträning så är det egna djur i bur som gäller eller egna marker med mkt fågel.

Tycker du ska prata med kompisen och snickra dig en bur och skaffa dig en grupp fåglar när det är dax, du har nära nog för att sköta dem korrekt.

Låt säga att du köper dig 10st för den slanten får du EN betalträning, visst lite jobb blir det men det är det värt!

Vilken ras blir det?

Jag får ta ett snack med honom, han har hönshus med typ 15m2 "´bur/voljär" med typ 2,5 meter i takhöjd som står tom. Kanske man kan hyra in sig där. Ska även kolla upp möjligheterna till betalträning i närheten.

Jag tittar på en irländsk setter i första hand.

TACK så mycket för att ni tar er tid att svara och hjälpa till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med min lilla erfarenhet av settrar så måste jag va ytterligt försiktig med mina uttalanden,menS.F.ska du ha den rasen så bör du verkligen förvissa dig om att den kommer från rätt uppfödare så jävla totalförstörd den rasen har blivit,om inte så behöver du inte bekymra dig om träningsfågel !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då så Sun Flower ska jag krångla till det ännu mer ;-)

Alldeles som Kallel är inne på så kommer hunden snabbt lära sig vad som står på när ni kört vid samma del av ängen några ggr.

Det är guld värt att ha en portabel bur som kan flyttas runt på markerna då man kan "lura" hunden flera ggr.

Vacker hund irländaren!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Strävhår; buren du talar om är det något liknande den som Anders Landin talar om i sin bok? Den verkar ju i så fall inte vara omöjlig att spika ihop.

Don Corleone: Jag har idag Labrador som ju också är en milt sagt delad ras. Jag har spenderat hösten att surfa runt på uppfödares hemsidor och kollat resultatlistor för att hitta rätt. Men det verkar ju svårt som du säger. Ska försöka komma ut på prov under våren så jag gör det bästa val jag kan. Men det kan ju tänkas att man får titta på någon annan ras...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

S.F. när jag tänker efter !!!! det finns en tjej uppe i Jämtlandsfjällen som säljer fågeljakt på egen mark,JoyEvent tror jag det heter,jag vet att hon jagar med Irländare,det hade ju varit ett perfekt tillfälle för dig att både prova jakten och se hur hundarna funkar.(får man provision på goda råd?) :wink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu sitter jag på jobbet och har inte boken färskt i minnet men det är väl högst troligt att det är en sån, finns en del varianter.

Vart bor du?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har spenderat hösten att surfa runt på uppfödares hemsidor och kollat resultatlistor för att hitta rätt. Men det verkar ju svårt som du säger. Ska försöka komma ut på prov under våren så jag gör det bästa val jag kan. Men det kan ju tänkas att man får titta på någon annan ras...

Om det är dun första stående så kolla även upp hur engagerade uppfödarna är och vad de erbjuder sina valpköpare i form av valpträffar, träningsträffar etc. Guld värt med en kunnig och engagerad uppfödare när man är nybörjare!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu sitter jag på jobbet och har inte boken färskt i minnet men det är väl högst troligt att det är en sån, finns en del varianter.

Vart bor du?

<-- Grödinge, det ligger i södra Botkyrka, mellan Södertälje och Nynäshamn. Hittar inte heller boken just nu men jag vill minnas att han beskrev en utsättningsbur i den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det är dun första stående så kolla även upp hur engagerade uppfödarna är och vad de erbjuder sina valpköpare i form av valpträffar, träningsträffar etc. Guld värt med en kunnig och engagerad uppfödare när man är nybörjare!

Bra tips, TACK! Det ska jag tänka på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du bor på rätt ställe åtminstone om du vill köpa träningar, förmodligen tätast i Sverige när det kommer till den saken :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...