Hoppa till innehåll

Jämte/Smålandsstöver parning om några dagar


Styckjunkarn

Recommended Posts

Parar en Jämttik med mkt sisu, i nästa vecka. Skjuts mycket för henne men i mitt tycke lite för lite vilja att ta an äldreslag. Paras med en jakt idiot Smålandsstövare, denn gossen har aldrig blivit skadad trots mkt gris kontakter, skäller mer än gärna Älg men no1 är Räv.Helt enkelt en jaktidiot som trots allt kan jaga med insidan av skallen.

Är det någon på detta forum som har erfarenhet av liknande blandning?

Kan nämnas att förutom att Tiken används som en ren löshund på Älg är hon mkt skarp på Grävling. Har undviket Grismarker med Tiken då hon har mer dådkraft än vad som kan anses vara hälsosamt för en Grishund.

Skulle parningen ge flertal valpar kan det bli över, om någon JÄGARE skulle vara intresserad.

post-14039-0-76962400-1364483134_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är nog trög men vad vill man få ut av en sån här blandning ? Ställande rävhund ?

Nej, eftersträvar en blandning som tar an äldre slag och har mkt sisu och jaktiver.

Våra ställande raser tycker man mer och mer går på vind. Det funkar när det står 7-15 älgar pr 1000ha som smålandskogarna ser ut idag.

Har god erfarenheter av Smålandsstövare som ställande samt är det generellt en ras med mkt rovviltsskärpa. Passar mig bra beroende på marker jag jagar på i sept.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Parar en Jämttik med mkt sisu, i nästa vecka. Skjuts mycket för henne men i mitt tycke lite för lite vilja att ta an äldreslag. Paras med en jakt idiot Smålandsstövare, denn gossen har aldrig blivit skadad trots mkt gris kontakter, skäller mer än gärna Älg men no1 är Räv.Helt enkelt en jaktidiot som trots allt kan jaga med insidan av skallen.

Är det någon på detta forum som har erfarenhet av liknande blandning?

Kan nämnas att förutom att Tiken används som en ren löshund på Älg är hon mkt skarp på Grävling. Har undviket Grismarker med Tiken då hon har mer dådkraft än vad som kan anses vara hälsosamt för en Grishund.

Skulle parningen ge flertal valpar kan det bli över, om någon JÄGARE skulle vara intresserad.

Hämtat hem tiken från 2 dagars idogt valpgörande, så nu återstår det att se om det blir några smålandsjämtar.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tiken tjocknar nu så beräknad nedkomst är ca 20 mars. Intresse anmälningar motages antingen via pm medelande eller mail.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Idag har valparna kommit. Pigga och krya :biggrin:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

Det blev 11 valpar :biggrin:

6 tikar och 5 hanar. Jämna i storleken, några med typisk Jämtteckning och några med prickarna över ögonen.

 

Kommer att uppdatera filmningen när det går att urskilja särdragen lite mer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

spännande! undrar om det blir några ultimata älgjägare dedära :P

 

 

Om dom bara får hälften av jaktlusten av föräldrarna, så är inte jag orolig :yes:

 

spännande! undrar om det blir några ultimata älgjägare dedära :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om dom bara får hälften av jaktlusten av föräldrarna, så är inte jag orolig :yes:

 

Jämtiken när hon är 13månader. Här har hon hållit på i ett par timmar och växlar mellan 2 djur som stod en liten bit ifrån varandra. Numera är hon lite mer intensiv och vet vad som förväntas hända :cool:

 

 

 

 

Här är en liten ljudfil ifrån en knastrig promenad när Tiken var 9månader och sprang på Älg.

 

 

Har tyvär inga filmer eller ljudfiler från faderns jakter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

var finnes dom? :)

 

 

var finnes dom? :) Dom finns i Sävsjö kommun (mil söderom Jönköping och 5 mil norr om Växjö.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 Valparna 8 dagar.

 

Kan inte klura ut hur man lägger upp bilder :wallbash:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

post-14039-0-70376900-1364206662_thumb.j

 

 

 

 

Några av smålandsjämtarne 8 dagar gamla.

post-14039-0-41765000-1364206999_thumb.j

post-14039-0-64584000-1364207018_thumb.j

post-14039-0-75794300-1364207034_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Väldigt intresserad ! hör av dig på 073/8212708 Har haft ett antal Jämtar + gråhund + stövare + drever+ spaniel men jagat mycket med blandningar och en sån skulle passa mig först och främst eftersökshund sen gris o älg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kom till insikt när pilsnern gått ur kroppen att det blir nog dåligt m 2 valpar. men en ska jag ha en, den får ju möjlighet att vara i skogen minst 4 timmar varje dag från juli - dec så att bli skogsvan blir ju inget konstigt för den!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

när jag var ung så jagade jag med den blandningen det vart älg. på stånd räv på drev och även orre och tjäder på ståndskall!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej här är senaste uppdateringen. Valparna är här 16 dygn och är runda o fina.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så här ser 2 av dom 11 ut efter 19dygn. Kommer lägga upp bilder löpande på hur dom utvecklas.

Storleksmässigt är det bara 1 tik som är snäppet mindre, men hon hävdar sig gott med ett jäkla humör och slåss verkligen för att komma åt en spene. Nu börjar vi så smått spädmata med A-fil och valpvälling. Vilket innebär att dom mest snubblar in i mojset och sedan slickar varandra rena :ohmy: post-14039-0-74839900-1365013184_thumb.jpost-14039-0-54683100-1365013197_thumb.j 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Så här ser dom små liven ut efter nästan 4 veckor.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

Här är valparna 5 veckor och har varit ute och busat några timmar i trädgården.

Så dom tar här en sovpaus utmed väggen i skuggan. Det röda i nacken på tikvalpen är markeringsfärg från en valpköpare :smile:

Har under dagen sprungit ifrån dom en och en ute på gräsmattan. Alla tar glatt och snosar sitt slag tillbaka. När mat vankas visslas det och det är otroligt vad fort dom små krabaterna fattar galoppen snabbt. Maten består av mellan dom normala diande måltiderna av valpfoder uppblött med ljummet vatten och lite filmjölk. Nästa vecka går kosan till veterinären för vaccinering.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...