Hoppa till innehåll

Pudelpointer / Vizsla anyone?


FågelFiskMittemellan

Recommended Posts

FågelFiskMittemellan

Mitt första hundköp börjar bli mer och mer realistiskt, äntligen! Sen var det det här med allergi i familjen... efter att ha pratat med en veterinär dök hundraserna pudelpointer och ungersk strävhårig(?) vizsla upp. Tror väl att vizslan borde vara ungefär som vorsteh vad det gäller allergi, PP´n däremot ska ju vara, ja, mer som en pudel i pälsen och pointer kanske med lite mer apport i sig i sättet vilket jag bara ser som positivt.

MEN, har någon idag livs levande person haft något med rasen att göra?

På nätet finns en del, även filmer på youtube, och visst verkar den fungera.

Tycker det vore intressant med en lite ovanligare ras ( är ingen setterkille för egen del, no offence..)

Blir ungefär lika delar skog/fjälljakt och framöver gärna lite vattenapportering.

Är medveten om att det jaktmässigt kanske är ett wild-card att importera från t.ex. tyskland och klura sig fram, men farsgubben som jag jagar mest med uppskattar nog att kunna andas hemma hos mig/agera hundvakt osv..

Alternativet vore kanske att alltid ta två bilar till jakten, bli bortbjuden på middag och jobba deltid i 10-12 år :-/

Vad göra?

Tacksam för idéer!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ska börja med att säga att jag inte har träffat någon så jag kan egentligen inte svara på din fråga, men jag tyckte det lät intressant så jag kikade runt lite. Delar med mig av mina fynd och hoppas att det är någon hjälp för dig. Det verkar inte vara så lätt att få tag på dessa hundar, det fanns bara ett 50-tal registrerade hundar på

SKK's hunddata. Ingen av dem hade uppfödare listad. Den fanns inte med på köpahund.se så det verkar inte finnas någon uppfödare i Sverige.

Däremot så verkar det finnas en hel del uppfödar i Tyskland, hittade den här länken med uppfödare på tyska pudelpointerklubbens hemsida: http://www.pudelpointer.de/index.php/zucht/zuechter

Här kan du läsa om importregler:

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/inochutforsel/hundarkatterochillrarinforsel/inforselfraneu.4.5075e861320679518380006989.html

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ungersk viszla administreras av svenska vorstehklubben. Gå in på vorsteh.se och kolla under "uppfödare", finns flera uppfödare där. På sidan hittar du också avelrådgivaren för rasen om du vill ha flera tips på uppfödarevelig har andra funderingar. Har sett någon unghund på prov, den var riktigt bra med ett fint sök i vind.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

FågelFiskMittemellan

Tack och bock!

Jo, det medicineras för fullt men för bästa effekt ska man börja ett par dagar innan "exponering", och det är inte alltid det fungerar heller.

Nån som förresten vet hur pass allergen strävhårig vorsteh är? Individuellt såklart men som en hint.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om vi nu håller oss på ett mer allvarligt plan,så är min erfarenhet att str.h.drar in mer skit som fastnat i pälsen (iallafall om man ska tro min kära hustru som står som ansvarig för renhållningen)nu har vi kh.istället och det är en väsentlig skillnad,så rent logiskt skulle jag tro att en korthårig ras producerar mindre stoff och det är väl där många av de allergena ämnena finns.Har dock inga vetenskapliga underlag på detta,men skillnaden att hålla ett kh.ren jämfört med str.h.den är enorm,dom torkar mycket fortare också! :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack och bock!

Jo, det medicineras för fullt men för bästa effekt ska man börja ett par dagar innan "exponering", och det är inte alltid det fungerar heller.

Nån som förresten vet hur pass allergen strävhårig vorsteh är? Individuellt såklart men som en hint.

Hej

Min fru är/var allergisk när vi träffades. Vi är nu inne på vår 2 och 3 hund tillsammans. Vi har haft flat förut och har nu munsterländer och strävhårig vorsteh. Hon kände av flatten lite ibörjan men sen har det bara blivit bättre och nu märks det inte alls. Vi har inte våra hundar i sovrummet annat än när dom är valpar. Korthåriga hundar har hon svårt för, då börjar det klia. En kompis har en korthårig vorsteh och hans farsa är allergisk men den klarar han av.

Jag tror att många som är allergiska klarar av att ha hund. Vet flera som har vorstrar med olika hårlag som är allergiska. Men man kanske måste tänka till med hundhållningen tex inte ha hunden i sängen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

FågelFiskMittemellan

Hm, ja det ska inte vara lätt.. Får kanske satsa på något generellt "mindre" allergent och hoppas jag får till en målsökande missil i skogen så hunden existensberättigar sig själv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du söker en målsökande missil,TJT även kallad tysk krokodil(först ser man nåt svart å sen en helvetes käft med massa vassa tänder) :biggrin:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

äldsta grabben är allergisk mot hund men våran ridgeback grejjar han...

när vi tog hem en grå/wachtel kunde han inte ens gå in i huset

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Mitt första hundköp börjar bli mer och mer realistiskt, äntligen! Sen var det det här med allergi i familjen... efter att ha pratat med en veterinär dök hundraserna pudelpointer och ungersk strävhårig(?) vizsla upp. Tror väl att vizslan borde vara ungefär som vorsteh vad det gäller allergi, PP´n däremot ska ju vara, ja, mer som en pudel i pälsen och pointer kanske med lite mer apport i sig i sättet vilket jag bara ser som positivt.

MEN, har någon idag livs levande person haft något med rasen att göra?

På nätet finns en del, även filmer på youtube, och visst verkar den fungera.

Tycker det vore intressant med en lite ovanligare ras ( är ingen setterkille för egen del, no offence..)

Blir ungefär lika delar skog/fjälljakt och framöver gärna lite vattenapportering.

Är medveten om att det jaktmässigt kanske är ett wild-card att importera från t.ex. tyskland och klura sig fram, men farsgubben som jag jagar mest med uppskattar nog att kunna andas hemma hos mig/agera hundvakt osv..

Alternativet vore kanske att alltid ta två bilar till jakten, bli bortbjuden på middag och jobba deltid i 10-12 år :-/

Vad göra?

Tacksam för idéer!

Hittade du någon pudelpointer?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...