Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE
https://www.AUTOdoc.SE

Sign in to follow this  
Henrik

Funderingar kring vildsvin och beväpning

Recommended Posts

Beatless

<p>

Jag tror att vi skall starta en ny tråd i ämnet terminalballistik och plötslig hädanfärd så får vi se hur många som är intresserade av att delta i den debatten.

Rent allmänt uppfattar jag det nog som att det råder en stor brist på definitioner och riktiga studier inom området. Framför allt när vi pratar om jakt, jaktskott och effekterna på vilt. Det finns en del studier som baseras på diverse skottskadade unga män i USA, andra studier baserats på att man skjutit grisar i skinkan för att på det sättet försöka kunna dra slutsaster kring hur nerverna påverkas av den "shockverkan". Gemensamt för all forskning som jag har sett i ämnet är att den antingen avhandlar skottskador av militära vapen och de projektlier som dessa avlossar eller att det handlar om ammunition som avlossats från enhandsvapen i någon form. Vad jag vill säga är att det som studerats är antingen helmantlade kulor eller pistol/revolverammunition med dess relativ låga anslagshastighet. Några studier med expanderande jaktkulor i hastigheter på t ex 6-900 m/s har jag aldrig sett...

Vänligen,

Henrik

Det stämmer visserligen att studierna är utförda på ex gris och hund och med pistolammunition eller helmantlade kulor från militära patroner. Men om dessa kan åstadkomma hjärnskador genom träffar i lår eller thorax, på grund av en tryckvåg (Vi vet också att de tryck i kraniet som uppmätts i dessa tester varit tillräckliga för att i andra studier orsaka medvetslöshet hos råtta), ligger det inte väldigt nära till hands att tro att expanderande jaktkulor i 800+ m/s skulle skapa en tryckvåg med högre amplitud och därmed än en större benägenhet att framkalla medvetslöshet?

Herbert

Ta dig en funderare över spinal chock Beatless.

När det räcker med, otur vid ett fall från en köksstol där du landar helt galet, en påkörning i låg hastighet från sidan när du sitter i bilen när du inte hunnit få på dig bältet, för att det ska kunna bildas små blödningar eller ett blåmärke med svullnad runt ryggmärgen och ge en tillfällig förlamning.

En kula från ett högenergivapen som har så otroligt mycket mer energi än vid fallet från stolen och passerar så att energin ofrånkomligt påverkar ryggmärgen så är det kanske inte konstigt om höga skott utan direkt träff i cns fäller viltet.

Få människor skjuts idag med högenergivapen iaf i detta landet vill jag påstå men de som gör det ser riktigt jäkliga ut i vävnaden runt kulans väg.

Det pratas rätt mycket om spinal chock idag när det handlar om traumavård även vid lågenergivåld.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Henrik

Oaktat att jag ännu inte läst studierna i sin helhet har jag nog ändå min uppfattning rätt klar.

Jag (och helt säkert fler jägare med mig) har någon eller några kombinationer av kulor och vilt som vi har använt såpass ofta att vi med rätt stor säkerhet vet vad som kommer att hända ner skottet går. För mig är det rådjur och 120 grains BT, jag har i vart fall skjutit tresiffrigt antal rådjur med den kulan och VET att om kulan sitter bakom bogen ca 10 cm under ryggraden kommer djuret att lägga sig på plats. Detta trots att ryggraden inte påvisar några som helst skador. Om jag istället skjuter djuret i hjärtat kommer jag att få en kortare rusning varenda gång om det nu hade varit så att en chockvågen av träffen kunde göra djuren medvetslösa genom en träff som inte sitter i direkt närhet av CNS så borde jag väl rimligen ha fått den effekten någon gång?

Jag har helt enkelt aldrig sett någon reaktion som skulle kunna tyda på att det finns någon hydrostatisk chock som skulle medföra medvetslöshet. Som den enkla gamla knekt jag är har jag en tendens att tro mer på det som jag vid upprepade tillfällen sett med mina egna ögon en det som någon för mig okänd forskare eventuellt har påvisat genom att skjuta någon stackars gris i skinkan.

Henrik

Per Gustafsson

Sköt en gris med 8x57JS laddad med 220gr woodleigh nu ikväll.

Gå in i tråden "gissa flyktsträckan" kolla bilderna och gissa hur långt grisen gick efter det skottet. Nu säger jag inte mer.

Over and out!

Stened

Intressant diskussion.

Kan bara hålla med om att det är en mängd olika faktorer som påverkar skottverkan i viltet. En kula som förmodas uppträda på ett visst sätt kanske inte alltid gör det.

Ett exempel dock lite OT: Blev häromdagen nödgad att skjuta ett trebent rådjur som stod mitt ute på en stor åker när jag skulle locka räv. Beväpningen 222R med 50gr V-max var inte optimal liksom avståndet strax över 200m. Central lungträff, flyktsträcka 30m. Kulan pep rakt igenom med utgång genom bogbladet, betedde sig som en betydligt hårdare kula. Hade tappat 300m/s enl normas ballistiktabell.

Vad jag vet finns det ingen kula som uppträder likadant oavsett hastighet vid träff, däremot säkert olika toleranser från det optimala för respektive kulsort.

Kaliberfrågan lämnar jag därhän.

Peter

Frontier

Oaktat att jag ännu inte läst studierna i sin helhet har jag nog ändå min uppfattning rätt klar.

Jag (och helt säkert fler jägare med mig) har någon eller några kombinationer av kulor och vilt som vi har använt såpass ofta att vi med rätt stor säkerhet vet vad som kommer att hända ner skottet går. För mig är det rådjur och 120 grains BT, jag har i vart fall skjutit tresiffrigt antal rådjur med den kulan och VET att om kulan sitter bakom bogen ca 10 cm under ryggraden kommer djuret att lägga sig på plats. Detta trots att ryggraden inte påvisar några som helst skador. Om jag istället skjuter djuret i hjärtat kommer jag att få en kortare rusning varenda gång om det nu hade varit så att en chockvågen av träffen kunde göra djuren medvetslösa genom en träff som inte sitter i direkt närhet av CNS så borde jag väl rimligen ha fått den effekten någon gång?

Jag har helt enkelt aldrig sett någon reaktion som skulle kunna tyda på att det finns någon hydrostatisk chock som skulle medföra medvetslöshet. Som den enkla gamla knekt jag är har jag en tendens att tro mer på det som jag vid upprepade tillfällen sett med mina egna ögon en det som någon för mig okänd forskare eventuellt har påvisat genom att skjuta någon stackars gris i skinkan.

Henrik

Sätter vi i proportion kulan/anslagsenergi och viltets vikt, är det kanske inte så konstigt! Jag sköt många rådjur förr med 222an och de rusade iväg 50-100 meter innan de föll. Retsamt om jag jagade nära granngränser... Sålde bössan och återgick till 30-06 och rådjuren föll på plats med rena lungskott! Tyckte ändå det var lite overkill och inhandlade en Sako 6,5a. Det blev ett mellanting på de båda föregående kalibrarna..

Nu handlade det om några hundra djur och jag tycker det säger mycket om skottverkan på just rådjur!

Beatless

Henrik,

Herbert,

Sammanfattningsvis kan jag säga att jag inte alls är säker på förekomsten av hydrostatisk chock, även om det kanske uppfattats så.

Som alltid i en debatt tror jag dock att att det bästa sättet att komma sanningen nära är att ställa så relevanta och kritiska frågor som möjligt, det vill säga lägga fram argument för en tes så kraftfullt som möjligt och låta den andra sidan komma med sina bästa motargument.

Sedan ville jag också visa att det inte är så enkelt som att hydrostatisk chock (Och energiavlämning som koncept) är helt avförd från den akademiska dagordningen, som framförts i tråden.

Utan tvekan är det en mycket svår fråga och det kan mycket väl vara så att det är spinalpåverkan som är orsaken till knall och fall-effekt.

Henrik,

tack för en intressant och givande diskussion.

Vänligen,

Jonathan

Walnestedt

Man får en viss indikering av hur grisen gör efter skottet. Hur dom sparkar livet ur sig den sista stunden. Är hjärnan med eller bara muskler.