Hoppa till innehåll

Hur få hunden att släppa skenälgar?


Jan-L

Recommended Posts

Jag har en blandrashund, hane 2 år, hälften jämte, resten springerspaniel plus ett par onämnbara raser som jag vill ska jaga allt utom rådjur. Vi har skjutit några grisar och ett par älgar och nån hjortkalv för honom. Han ställer älg, gris, driver med skall så länge han ser viltet. Nu till problemet, ibland när han hittar ett älgspår så vägrar han att släppa det även om det drar iväg sju socknar. Finns det nåt man kan göra för att få honom att ge sig tidigare? Det har aldrig blivit skjutet för honom efter nåt långt idiotdrev, så han har aldrig fått nåt direkt beröm för att han drivit länge. Däremot har jag blivit tvungen att åka och genskjuta honom på drevet, så han har inte tyvärr alltid fått återvända självmant till mig. Detta beroende på att viltet valt att ge sig ut mot starkt trafikerade vägar, järnvägar och dylikt. (Tack gode gud för swepoint dogps)

Hälsn Janne.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eller att det är nåt som kommer med åldern. Nu kan det ju vara ungdomlig entusiasm som slår igenom och får han inte belöning för det så gissar jag att han kommer bättra sig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite för ung att hänga i på det viset, men å andra sidan så är det jaktlust så det räcker till. Grattis.

Enda du kan göra är att träna inkallning och lydnad. Om du får tillbaka hunn efter ett släpp. Så släpp igen efter lite ompyssling.

Så att hunden lär sig att det är helt ok att komma tillbaka och får jaga igen. Det absolut sämsta är att koppla hunden för dagen efter återkomst under inlärningstiden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nja det finns ett till sätt men det har du sedan valt bort pga risker...

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lydnad!

Jag har många kompisar som har pli på sina älghundar och en del som inte har pli på dem .

de som inte har pli menar att dom har för stor jaktlust..... dom som har pli går bra på jaktprov.

Jag har en skogstokig vorstehtik som bara vill jaga men jag kan kallla in henne när som, dock får jag kalla två gånger ibland, aldrig tre!

så en riktigt grundad grundlydnad och sen massor av tid i skogen, är mitt råd!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis till en hund med rejäl jaktlust , nu vet jag inte hur långt hunden förföljer är det tre km eller tre mil. Tror själv inte du slipper åka hämta hunden fastän du lär den inkallning den lär ju inte sluta förrän du visslar ändå och du lär ju inte kalla in den så länge den förföljer inom området sen när den väl är utanför så lär detvara för långt att kalla av den.

Spetsarna med rätta lusten ska ju funka så

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

dom brukar inte bli snabbare att släppa om man far och hämtar dom heller snarare att den kommer att bli värre för varje gång du hämtar... jag vet ju inte hur långt som hon följer men det låter som du kommer att få problem där nere i syd.

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul att så många svarat redan!

Jodå, jaktlust har han allt, men dressyren och inkallningen kan förstås alltid förbättras. Det går bra att kalla in honom under sök, men har han börjat driva så "hör" han inte lika bra.... får jobba med det.

Ingo79: Jo, jag vet ju att man ska undvika att åka och hämta hunden, men jag har inte nerver att bara stå och stirra på pejlen och se hunden närma sig en väg/järnväg mer o mer utan att göra något. Igår tog han upp ko o kalv och följde dom i ca 1 mil, och naturligtvis gick det till slut ner mot den förbannade järnvägen. Sista såten på dagen, det var mörkt när jag till slut hade honom i bilen. Hade ingen lust att släppa honom mer den kvällen....

mbbohman: Jag hade en springer för några år sedan, han gjorde några idiotdrev just vid två års ålder, sen stabiliserade han sig, hoppas lite på att denna hunden också skall göra det.

tedde: Du sammanfattar problemet rätt bra. Så länge hunden är inom hörhåll så har det inte varit aktuellt att försöka kalla av honom från drevet, och när jag vill att han ska bryta så är han förstås utom hörhåll.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du får nog hoppas på att det är ungdomligt oförstånd å att han lär sig med tiden att inte hålla i så länge på skenälgar. jaktlusten är nog svår att ändra på. min lille tuss har ett sjukt förföljande med, visst släpper han skenälgar i sinom tid, men ofta hinner han upp dom å får kontakt å då håller han i väääldigt längee. fast jag har turen att jaga där det inte är så mkt vägar o farligheter så de gör inte så mkt mer än att man får vänta på honom på grannmarkerna. ibland väldigt länge.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jo det ju det som gör det så fel med jämtar i syd, en mil är inte överdrivet långt..

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

En mobiltelefon med en ringsignal och vibrationsignal som du placerar i ett halsband på hunden. (fasttejpad plastpåse kanske)

Signalerna fungerar som inkallning.

Jag väljer själv när min gråhund ska avbryta förföljandet och det ser man ju bra nu för tiden med gps pejlarna.

Vill jag så låter jag den hänga på flera mil annars avbryter jag precis när jag vill.

 

Jag upplevde som det var väldigt enkelt att dressera hunden med inkallningssignalen.

Och den fungerar klockrent.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...