Jump to content

Tyck till om Jägareförbundet!

Recommended Posts

Daniel Ligne

pmt: Tack! Jag tror vi behöver varenda lyckönskning vi kan få i denna process. Jag har jobbat i förbundet tillräckligt länge för att ha kommit till ungefär samma insikt som du vad gäller organisationen. Det här är en atlantångare som inte girar tvärt...

Samtidigt så känns det faktiskt som "nu eller aldrig". Misslyckas förbundet med att ta kloka, offensiva och ganska jobbiga beslut på årsstämman i juni så har jag mycket svårt att se någon annan väg än sotdöden på lång sikt.

Hur tråkigt det än må låta så tror jag också man ska ha lite tålamod. Vi kommer inte ha ett helt färdigt och perfekt förbund redo för framtidens alla utmaningar i juni, efter stämman. Men, vi kanske har en viss sjukdomsinsikt och en vilja att förändra. Förbundet har försökt förändra sig tidigare, det har dock alltid misslyckats på grund av stridigheter om loggan eller andra skitsaker. Jag tror därför att det är viktigt att varenda gräsrot nu står upp för förändring, vad den nu än må innebära i det enskilda fallet. I det sammanhanget så finns det faktiskt också en stor finess med medlemsenkäten. Har man bett om medlemmarnas åsikt blir det svårt att säga "vi hör vad ni säger men skiter i det". När enkäten lades ut satte man sig faktiskt i en ganska utsatt gisslansituation... Jag tror det var bra och nödvändigt.

• Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Daniel Ligne

17

• Outdoorsman

8

• pmt

6

• Christian N

5

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hehe en enkät där man måste vara medlem. Det är ju många som slutat vara medlemmar, i alla fall har jag så fått för mig och jag är en av dom, man tycker det mest intressanta för er vore att veta varfö

Jag kan i och för sig tycka att om man vill göra sin röst hörd i en organisation så bör man vara medlem.

Ja, det är väl det som är problemet.... Folkrörelsen är en formidabel form att ena massorna och därigenom få makt. Men baksidan är att man förväntas vara totalt lojal mot "rörelsen", den demokratiska

Enligt en bekant så är det möjligt att fylla i enkäten fler gånger (fråga mig inte varför man ens skulle vilja detta) finns det inte en spärr som gör detta omöjligt ?

Jag har svarat men var ju tvungen att prova med att knacka in medlemsnummer och provsvara, nu fullföljde jag inte försöket men hur gör ni om en medlem har svarat ett antal gånger på enkäten ?

Raggarö

Precis som Daniel är detta inget uppdrag jag personligen är glad över att vi har. Om vi alltid tillstyrkte skulle vi förstås inte fylla en funktion för staten, och det skulle inte heller finnas något skäl att lägga resurser på detta.

Som jag sagt, jag delar principen bakom förbundets linje personligen, men den dom får ett avslag på näsan ser det inte som en positiv sak. Därtill förväntar sig nog de flesta att förbundet förr ska hjälpa medlemmen än stjälpa medlemmen i dessa frågor. Jag har två öron och en mun. Så jag hör vad man svär över, och jag försöker förklara att det finns ett högre syfte med avslagen.

Om vi faktiskt uttalar oss och ibland anför att ett vapen inte är lämpligt, så kommer självfallet den som sökte licens att bli sur. Något som samtidigt aldrig diskuteras är den majoritet av ansökningar där vi tillstyrker. Jag har mött myndighetspersoner som anser att antalet kalibrar som Norma gör Jaktmatch för är mer än tillräckligt för att täcka in behovet av klass 1 kalibrar för svensk jakt. Vilket hade varit väldigt trist... och självklart är en inställning vi motarbetar.

Det kommer alltid att finnas de som inte får vad de vill - och de blir sura hur som helst. Kruxet är väl att det inte går att hitta grunderna bakom dessa beslut - att ni sedan har otur lite då och då är ofrånkomligt, men ni har betydligt mer otur än ni behöver om ni satsat på kompetens före lokalitet.

En rak parallell är väl förresten när styrelsen i en skyttesammanslutning intygar att ett målskjutningsvapen uppfyller kraven för att få användas inom en given disciplin under ett visst förbund och dessutom är lämpligt för ändamålet.

Japp, och även skytteförbunden har samma problem. Men med en stoooooor skillnad - de kör med 100% öppna kort, medlemmen kan redan innan han ens överväger en ansökan i princip räkna ut vad det blir för utfall.

Det hade varit extremt skönt att slippa detta uppdrag, och det hade väl troligen medfört en del potentiella medlemmar att vi slipper ta ställning. Jag är dock övertygad om att jägarkåren genom vårt arbete i vapenfrågorna har en bredare arsenal att välja bland och möjlighet till en större vapengarderob än som annars varit fallet. Samt lättare att bedriva handladdning och lagra ammunition och komponenter. Kan jag bevisa allt detta? Nix... men efter att ha diskuterat dessa frågor en hel del med olika myndigheter är det min övertygelse.

Det är jag också i grund och botten, men nu blir ganska många helvetes irriterade för att de inte ser saken ur den aspekten. I deras värld är det NVV + SJF + Polisen som utan grund för det jävlas med folk som vill jaga..... Och hur jag än snurrar på er hemsida så inte fasen hittar jag ens en fraktion av information om hur ni ser på saker och ting. Seriöst: hur svårt är det att banka ihop riktlinjerna (som ni med största sannolikhet har) i begriplig svenska och lägga det på hemsidan tex?

Därmed inte sagt att det inte blivit direkt fel vid enstaka tillfällen, men med tanke på hur många ärenden det handlar om är det kanske inte förvånande.

Som sagt ni har mer otur än ni behöver ha, och ni kunde för att väga upp vågskålen en aning sätta lite seriös press på polisen i framförallt VG.

/T

pmt: Tack! Jag tror vi behöver varenda lyckönskning vi kan få i denna process. Jag har jobbat i förbundet tillräckligt länge för att ha kommit till ungefär samma insikt som du vad gäller organisationen. Det här är en atlantångare som inte girar tvärt...

Atlantångare girar på en femöring i jmf med en "folkrörelse".

Samtidigt så känns det faktiskt som "nu eller aldrig". Misslyckas förbundet med att ta kloka, offensiva och ganska jobbiga beslut på årsstämman i juni så har jag mycket svårt att se någon annan väg än sotdöden på lång sikt

Det går ett tag till, det gör det. Men om man er en bit längre än till bara förbundet så gynnas inte den svenska jakten av ett lungsiktigt förbund som dör en sakta sotdöd.

Hur tråkigt det än må låta så tror jag också man ska ha lite tålamod. Vi kommer inte ha ett helt färdigt och perfekt förbund redo för framtidens alla utmaningar i juni, efter stämman. Men, vi kanske har en viss sjukdomsinsikt och en vilja att förändra. Förbundet har försökt förändra sig tidigare, det har dock alltid misslyckats på grund av stridigheter om loggan eller andra skitsaker.

Loggor, namn och annan formalia är hysteriskt viktiga i folkrörelser - vad du nu än gör, underskatta aldrig formalia. Någonsin.

Jag tror därför att det är viktigt att varenda gräsrot nu står upp för förändring, vad den nu än må innebära i det enskilda fallet. I det sammanhanget så finns det faktiskt också en stor finess med medlemsenkäten. Har man bett om medlemmarnas åsikt blir det svårt att säga "vi hör vad ni säger men skiter i det". När enkäten lades ut satte man sig faktiskt i en ganska utsatt gisslansituation... Jag tror det var bra och nödvändigt.

Ja, om ni håller kontrollen över resultatet. Låter ni de olika skikten i förbundet mala ner enkäten och föreslå lokala förändringar utifrån den så kommer det att bli ett satans liv om någon formaliadetalj och sedan rinner resten ut i sanden, och så blir det som vanligt efter ett tag.

Lycka till. Jag hoppas verkligen ni rår på strukturerna.

/T

Daniel Ligne

Raggarö: Om jag minns rätt är det senaste svaret som används om man reggat flera. Man kan ju faktiskt få en briljant idé eller ändra sig efter att ha tänkt ett tag...

Daniel Ligne

Pmt: Här underskattas ingen formalia. Det torde vara grundkurs 1 A i folkrörelser hur man stjälper ett förslag man inte gillar eller som drabbar ens egen position genom att fokusera på formalia. Loggan funkar varje gång... Vill man inte slå ihop två kretsar kan man hänga upp sig på hur ekonomin ska kunna slås ihop rättvist. Listan kan göras lång. Därför handlar det om att hålla formalia borta från processen så långt som möjligt. Allt fokus på målet och vart vi ska, därefter kan vi hantera formalia.

Det finurliga i denna process är att alla är delaktiga. Kretsar, enskilda medlemmar, länsföreningar m fl. Av de workshops jag lett hittills och de medlemmar jag mött i denna process så har alla varit nästan kusligt eniga i sina mål, sin sjukdomsinsikt och sina prioriteringar. Det kommer naturligtvis att hetta till när konsekvenserna av våra vägval blir tydliga men den processen kommer egentligen efter stämman. Först mål, sedan medel...

I grunden tror jag inte resultaten behöver kontrolleras. Jag är rätt säker på att de blir rätt tydliga och enkla. Jag har haft fel förr men det känns onekligen som man är rätt eniga. Den kanske vanligaste kritiken har du själv uttryckt, oförmågan att lyssna och vara "inkluderande" samt möjligheten att påverka som gräsrot.

Raggarö: Om jag minns rätt är det senaste svaret som används om man reggat flera. Man kan ju faktiskt få en briljant idé eller ändra sig efter att ha tänkt ett tag...

Jooo, det passar ju in på min bekant, det är en velig rackare. Några briljanta idéer har dock aldrig sett dagens ljus i närheten av den mannen......

Vi får väl se om jag kommer på om Ni gjort något bra den senaste tiden, man kan ju alltid ändra sig :thumbsup:

Raggarö

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE

• Create New...