Hoppa till innehåll

14§ jaktförordningen jakt med ställande hund o lampa


Ausch

Recommended Posts

Hej

Hur tolkar man skrivningen i 14§ jaktförordningen?

Den lyder ju "14 § Fast belysning vid väg eller byggnad som satts upp i annat syfte än att underlätta jakten får användas vid jakt efter vildkanin, rödräv, mårdhund, grävling, mink, mård, tvättbjörn eller vildsvin. Vid jakt efter dessa djur får vidare ficklampa eller annan liknande lampa användas

1. när djuret ska avlivas i samband med jakt med ställande hund,

<a name="P14S1N2">2. för jakt vid gryt eller lya, eller

3. när ett fångstredskap vittjas.

Att man få ha det när man jagar Grävling är helt klart, borde ju med andra od vara fritt fram även vid grisjakt.

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Paragrafen i fråga gäller för de arter som anges i den. Den omfattar inte gris men väl vildsvin ;-) och andra arter som får jagas dygnet runt. Denna paragraf är en av mina favoriter rent juridiskt - den är fullständigt motsägelsefull och har tillkommit av någon som inte tänkte hela vägen. Undrar om alla som jagar älg med ställande hund tycker att man "avlivar" älgen när man skjuter den? Jag tror de anser att de jagar... i enlighet med grunddefinitionen i 2§. Här borde naturligtvis lagstiftaren skrivit när man "dödar" djuret. Min tolkning är alltså att man får använda ficklampa mm när man skjuter djuret. Inte när man i övrigt jagar djuret (dvs letar efter, förföljer osv).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Följdfråga då gällande avlivande av älg. Jakt på älg får inte bedrivas efter solens nedgång.

Då bör man ju rimligtvis inte kunna gå på ett stånd när det är mörkt?! Eller är det så att om hunden redan har ställt älgen under den ljusa tiden så räknas det inte längre som jakt och du har rätt att avliva trots att det blivit mörkt? (Dvs att jakt är endast den delen av hunden och jägarens arbete innan älgen står still, när det står så blir det fråga om avlivning liknande vittjande av fälla)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rimligen påskjuten älg då. Det anses ju vara avlivande, första skottet = jakt. Eller?

/M

Då är det eftersök och andra regler gäller än §14 och §2. Där av att jag ställer frågan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var näms älg?

"vid jakt efter vildkanin, rödräv, mårdhund, grävling, mink, mård, tvättbjörn eller vildsvin. Vid jakt efter dessa djur får vidare ficklampa eller annan liknande lampa användas

1. när djuret ska avlivas i samband med jakt med ställande hund,"

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var näms älg?

"vid jakt efter vildkanin, rödräv, mårdhund, grävling, mink, mård, tvättbjörn eller vildsvin. Vid jakt efter dessa djur får vidare ficklampa eller annan liknande lampa användas

1. när djuret ska avlivas i samband med jakt med ställande hund,"

Vi kanske ska låta jägarförbundet svara.

Det var Mr Fiberclass som nämde älg. Det vore väldigt intressant att veta om han har hittat ett kryphål som tillåter att man skjuter älg på stånd efter solens nedgång när det inte är fråga om eftersök och att det då går att använda ficklampa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Följdfråga då gällande avlivande av älg. Jakt på älg får inte bedrivas efter solens nedgång.

Då bör man ju rimligtvis inte kunna gå på ett stånd när det är mörkt?! Eller är det så att om hunden redan har ställt älgen under den ljusa tiden så räknas det inte längre som jakt och du har rätt att avliva trots att det blivit mörkt? (Dvs att jakt är endast den delen av hunden och jägarens arbete innan älgen står still, när det står så blir det fråga om avlivning liknande vittjande av fälla)

Om du läser texten så gäller detta inte älg utan endast de arter som uttryckligen anges, tex grävling och vildsvin.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rimligen påskjuten älg då. Det anses ju vara avlivande, första skottet = jakt. Eller?

/M

Tydligen var mitt svar förvirrande... Älgen tog jag med för att visa på det felaktiga i benämningen "avlivande". Som jag skrev gäller rätten att använda lampa de arter som är uppräknade och dit hör inte älgen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då är det eftersök och andra regler gäller än §14 och §2. Där av att jag ställer frågan.

Om du under legal jakt under laglig tid (iinan solens nedgång) skadskjutit en älg i samband med jakt så KAN det enligt 28 § Jaktlagen vara nödvändigt att använda lampa för att avsluta eftersöket. Alltså har det blivit mörkt och älgen är skadad får du använda lampa om det behövs.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du läser texten så gäller detta inte älg utan endast de arter som uttryckligen anges, tex grävling och vildsvin.

Förmodade det.... Hade varit bra med ett kryphål då många älghundar är "jaktidioter" och står och skäller en bra bit in på mörka delen av dygnet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...