Hoppa till innehåll

Miniprojekt benstödsmodifiering


PeterC

Recommended Posts

Då var det dags igen gott folk...

Slänger in några rader och bilder på byte av fötter på ett benstöd.

Köpte en Versapod-kopia på Ebay för ett par hundringar för jag behövde ett stöd till 22'an. Eftersom jag har ett original Versapod tidigare till "långhållspangen" och jag byggt lillbössan snarlik så ville jag ha liknade känsla i benstöden när jag tränar hemma på gården, samtidigt gjorde snålheten att jag inte ville kosta på ett äkta för budgetprojektet som ju 22'an är. (Länk till det projektet: http://www.jaktsidan...kt/#entry550603 )

Problemet med kopian var att jag bara kunde hitta dem med platta metallfötter, och det är omöjligt att få vettig förbelastning då fötterna bara glider framåt. Måste åtgärdas...

Pic000022.jpg

Så då tänkte jag ut en McGyver-lösning. Monterade isär benen och fick slipa bort plattfötterna eftersom dom var nitade från ett håll.

Pic000041.jpg

Köpte reservgummin till gåstavar på Jula för 19:-, kapade av dom lite för att minimera onödig höjning.

Image00001.jpg

Hålen i gummifötterna var större än diametern på benen så någon sorts bussning behövdes, hittade såna i form av korken till en avdankad tuschpenna.

Image00002.jpg

Pressade på en korkhalva på vardera ben och sedan ipressning av gummifötter med hjälp av skruvstäd. Sitter som f-n nu!

Image00003.jpg

Tadaaa...eller nåt.

Image000041.jpg

Några bilder på stödet monterat.

Image00006.jpg

Image00007.jpg

Image00005.jpg

Ja, nu tänker ni kanske att jag är dum i huvudet som inte bara använder det Versapod jag redan har då man inte ofta skjuter dessa två bössor samtidigt...

Måhända har ni rätt, helt frisk är man nog inte men hur kul hade det varit? Nu fick jag ju slösa lite lagringsutrymme och bandbredd för ett riktigt snikprojekt. Och det är ju skoj att se om man klarar av det man fått för sig :smile:

Tycker det är jättekul att läsa om alla som fixar och donar med små medel för att förbättra saker, inte bara fantastiska smedprojekt där man lättat rejält på lädret.

En DIY-hörna hade varit mumma...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vände bara mitt bak-och-fram, då nyper det på kanten. :wink:

Men snygg lösning, jag ska nog göra nåt liknande med såna där radiefötter till gåstavar.

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...