Hoppa till innehåll

Är jag inte bra nog som hund ägare


Jörn Mathisen

Recommended Posts

Vi får väl se framöver om det blir köparens eller säljarens marknad,sätter nog en peng på köparen ändå men tyvärr så har det de kanske senaste 10-20 åren kommit fram alldeles för många"salongsuppfödare"som tom inte är jägare,skulle kunna hänga ut en handfull sådana som jag känner till själv.

Tråkigt också att många hundar går jaktprov men som aldrig kommer ut på riktig jakt,men det kanske ligger i tiden och snart vågar ingen släppa hund i markerna överhuvudtaget,men då får man spela badminton istället! :yes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beroende på vilken typ av hund..

Men en jakthund som går jaktprov men inte används till jakt..

Enda stället det fungerar på är som stående fågelhund, ev stötande.

Resten kräver jakt för att ha någon chans till pris på jaktprov.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förvånad,ja jag är mycket förvånad över pmt s råd hur man skall uppföra sig för att överhuvud taget komma ifråga som valpköpare,det verkar i mina ögon helt sjukt att behöva slicka å kräma för en uppfödare.Du ska bara behöva presentera dig,tala om kort å precist hurdan du är,hur du bor och vad du ämnar göra med avkomman osv.KOM IHÅG att de allra,allra flesta uppfödare,vare sig det gäller hamster,katt,hund,häst eller vad som helst,de gör det för att tjäna pengar och givetvis vill dom ha "dunk i ryggen"om hur fina avkommor dom tar fram "vinnarrosetten!"å en del "puckon"sätter jaktprovs engagement före det hunden egentligen är till för,nämligen att jaga med!!!!

Kan man ju tycka, men det funkar inte så.... Och de kennlar jag kontakt med svarar inte så ofta i telefon och sporadiskt på mail - just för att de jagar jäkligt mycket.

Om jag nu ser till mig själv som en mycket upptagen småföretagare,som sätter jakt å fiske främst under min ganska begränsade fritid,hur ska jag då ha möjlighet att springa på massa prov å slicka röven på uppnästa sprättar som inte kan va ute när det regnar,med risk för vatten i näsan!

Tja - hur du ska göra är väl upp till dig. Men vill du ha just den hunden från just den uppfödaren så får du allt som oftast vackert börja som publik på jaktproven.....

OBS.med den ekonomiska dystra framtid som väntar så glöm inte,då är det köparens marknad!

Det är det inte, och det lär det knappast bli heller för bra kennlar - jag vet kennlar med över 100 i kö per kull. Anders som parat sin tik (som han tycker är jävligt bra) med Lasses hane (som är bra, i alla fall va de sagt på byn) och nu har 6 valpar varav 4 är till salu - de kanske sitter med valpar och du kan pruta. Men de ska ju som regel ha minst lika bra betalt som de riktigt bra kennlarna - och vem chansar på raggaravel?

Dessutom upplever jag att en del rasklubbar å avelsråd är lite"klubb för inbördes beundran"

Lite? Jävligt mycket skulle jag säga....

Mina "råd" är inte skrivna för att jag tycker att det ska vara så, de är skrivna för att jag ser hur det funkar. Och trenden med slutna kundgrupper har bara ökat de senaste 10-12 åren.....Så man får välja mellan att bli negligerad eller anpassa sig.

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker pmt beskrivit det tillräckligt klart: det är inte en liter mjölk. Sannolikheten att få köpa från nån av de större kennlarna utan att ha kontakter är precis noll.

Antingen spelar man spelet eller så väljer man raggaravel.

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mats,där tryckte du på exakt rätt punkt,KONTAKTER,men det är en stor skillnad mot att kräla för nåra stöddiga uppfödare,för utan kontakter kommer man inte långt här i livet iallafall inte om man skall livnära sig på vad man själv producerar,har själv skaffat mina hundar genom kontakter och har faktiskt skaffat en hund åt en kompis i din hemtrakt genom just kontakter.Hela affärsvärlden bygger på just kontakter,men att som dalslandsjägarn råka ut för stöddiga å arroganta uppfödare,det är inte acceptabelt. Att sedan pmt vet uppfödare som har större efterfrågan på valparna än det finns tillgång på,det är bara att gratulera,men stå på dig dalslandjägarn... sök vidare tills du träffar på en kunnig å ödmjuk uppfödare som helst av allt vill ha ut sina avkommor till Jägare och som ser ett jaktprov som en bonus som han eller hon kan tillgodogöra sig av.

Vidare kan jag påpeka om ni inte redan vet det,världsekonomin är faktiskt jävligt nära ett fritt fall,troligen kommer det att ta väldigt lång tid för att återupprätta den höga privatkonsumtion som vi är vana vid,att då tro att hunduppfödning inte skulle drabbas,det är nog väldigt naivt.Är själv verksam i travbranchen och ser förskräckt på hur uppfödarna går på knäna,dåliga priser å glest med köpare å sanna mina ord,detta är bara början.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Allvarligt, att driva kennel är som att sätta ut en begagnad bil på Blocket... Du får prata med 90% av Sveriges samlade intelligensreserv redan första dagen och jag har viss förståelse för att många blir trötta på det.

Sen ett tips till TS, i all välmening: ring. Skicka inga mail.

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

OJ,där har du också rätt, Mats,eftersom jag själv är utlämnad att sälja mina produkter så håller jag fullständigt med dig,bara en jävla massa förfrågningar men dessvärre inte så många avslut.Är själv jävligt trött på dessa wonnabees å regnbågssökare,men att vara arrogant å tom.otrevlig,det kan straffa sig,för man vet aldrig vem man talar med!

Själv försöker jag alltid att vara vänlig,men ibland be kunden att skicka mejl,just pga.tidsbrist,men som du säger,ska man upprätta någon som helst personlig kontakt,då behöver man tala med varandra och sedan kan man upprätthålla det genom mejl.

Och du Mats,det är nog fan två "dampar"som jag förmedlat till dina hemtrakter,kom jag på sen! :yes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev tidigare i tråden här så har jag aldrig råkat ut för detta när jag har skaffat tidigare hundar!!! Som Drever/Tax/Finskstövare. Så jag gjorde en lite intresse koll igår på Dreveruppfödare. Jag tog telefon så som jag gjort för att kolla Wachtel o Tjt och ringde 4st drever uppfödare! Helt okända för mej. Vilket bemötande jag fick :) så trevliga o hjälpsamma alla 4 :) kanske skulle hålla mej till dissa raser även fast en allround hund hade passa mej bra på mina marker.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev tidigare i tråden här så har jag aldrig råkat ut för detta när jag har skaffat tidigare hundar!!! Som Drever/Tax/Finskstövare. Så jag gjorde en lite intresse koll igår på Dreveruppfödare. Jag tog telefon så som jag gjort för att kolla Wachtel o Tjt och ringde 4st drever uppfödare! Helt okända för mej. Vilket bemötande jag fick :) så trevliga o hjälpsamma alla 4 :) kanske skulle hålla mej till dissa raser även fast en allround hund hade passa mej bra på mina marker.

 

 

Bekräftar att efterfrågan på valpar skiftar mellanraserna :yes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo så kan det ju va!!! Men borde inte va så... En uppfödare oavsett ras borde ta hand om sin intresserande kund på ett bra sett även om det inte leder till köp o ta reda på va de är för kund istället för att stöta bort kunden innan han vet nå om han/hon. De kan ju finnas mängder me bra hundfolk som kan ge deras kennel namn ett bra rykte!!! Kanske ett bättre rykte än va redan etablerade kunder ger :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helt klart är (de flesta) valpsäljare känsliga personer! Och som det är idag (i alla fall bland populära raser) så har säljaren för många potentiella köpare. Han eller hon är tacksam för allt som kan göra valet av köpare enklare, och då kan vissa småsaker vara avgörande. En sak som många är känsliga för är om man t ex tidigt frågar om priset! Andra saker är små/få jaktmarker, för många hundar, en historik med många hundar som inte blivit bra, ovilja att starta på prov, bor i fel ände av landet etc. Tyvärr är det nog så att många valpsäljare mer letar efter fel, som gör valet enklare, än rätt.

 

Nr det gäller att avelsråd är "för inbördes beundran" så är det i alla fall när det gäller älghundsraserna inte sant och något man hör f a från dem som inte har hundar som uppfyller kraven. Vad avelsråden här rekommenderar eller inte styrs HELT av den befintliga avelsstrategien. Denna gäller i fem år och har i alla fall i laikakluben varit ute på remiss hos medlemmarna innan!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

Beroende på vilken typ av hund..

Men en jakthund som går jaktprov men inte används till jakt..

Enda stället det fungerar på är som stående fågelhund, ev stötande.

Resten kräver jakt för att ha någon chans till pris på jaktprov.

Retriver kan du vara "teoretiker" dvs du behöver inte jaga för att meritera. Dock krävs praktiskt för championat. Men det betyder inte att uppfödaren jagar, utan får tillgång att vara med som hundförare på en godsjakt. Så krasst kan en sådan hund varit med på 1-2 godsjakter resten är konstlat. Det säger eg inte så mycket om hur den hunden fungerar när du tar den ut i skogen och skjuter tex skogshöns. Men den bör ju fungera på ett fält iaf.

 

Sen var det väl en heldel klagomål om grythundar och "lådprov" i en annan tråd.

 

Drivande och ställande hundar måste dock i praktiken fungera till jakt för att kunna meriteras. Sen om dessa meriterade hundar fungerar under de jaktförutsättningar du själv har är en helt annan sak! En vidlyftig hund som kräver +5000ha som ska jaga på 1500-2000ha kan vara helt värdelös för ägaren. Samma om du har en trång hund som funkar jättebra på 1000ha är helt värdelös för den som jagar på 10000-15000ha.

 

Om alla krävde raserfarenheter så skulle det med tiden inte gå att sälja hunden. Alla hundägare har sin första hund någon gång. Ges inte chansen till första hunden så kommer det inte finnas någon med raserfarenheten med tiden....... Intresse och vilja att lära borde väga tyngst. Inte att man har haft en sådan hund och kanske är ovillig att lära så att nästa och nästa hund kommer att behandlas exakt lika som den första.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hunduppfödare som säljer till vem som helst, när som helst och hur som helst brukar ytterst sällan ståta med dom bästa hundarna. Vad gäller meriterade dugliga jakthundar så är det aldrig köparens marknad. Sedan beror det lite på hur man frågar.

 

Fick tjuvkika lite på ett mail en kompis hade fått som föder upp en "populär" jakthundsras. Så här stod det ungefär: Hej, Såg på er hemsida att ni ska ha valpar. Jag skulle vilja ha en tikvalp, hur mycket kostar dom? mvh xxxx

 

Jag har faktiskt full förståelse för om man inte orkar svara på mail med dylikt innehåll. Nej. är du intresserad så ring och berätta om dig själv och dina möjligheter att få fram en bra jakthund. Saknar du dessa möjligheter så ska du inte heller skaffa hund. Just i TS fall så tänker jag inte ens försöka svara på varför han har fått dålig respons på sina mail. Kanske har han kontaktat fel uppfödare, men rent krasst så brukar avel vara något som kommer i andra hand hos dom som jagar mycket och har bra hundar. valparna brukar planeras till icke jaktsäsong. Sedan så vill noga många många uppfödare att man helst använder rasen till det den är avlad för, detta kan också vara en anledning till att man ej vill sälja till vem som helst. Idag är det relativt vanligt att uppfödaren ställer som krav att hunden i fråga ska meriteras på jaktprov. Sedan är det nog också så att intresset rent allmänt är lågt att svara på mail när man ser att tio andra uppfödare har fått samma mail i ett massutskick. Det är också vanligt att folk ringer och "tingar" valpar i flera olika kullar samtidigt, detta kan säkert också bidra till att en del uppfödare inte orkar bry sig om alla mail..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag kan bara svara för mej själv men jag skickar alltid först ett mail till en intressant kull  iom att jag tycker det är mer irriterande för uppfödaren att behöva svara i telefon konstant än att enkelt svara på ett mail som första kontakt

oftast skriver jag nått liknade "hej  jag ser att du har en kull och jag är intresserad av att tinga en tikvalp om det finns nån kvar" (jag föredrar tikar)

sen så följer mina kontaktuppgifter

oftast får jag faktiskt svar och är det ett positivt svar så sker vidare kontakt via telefon 

 

så uppfödar får ni ett trevligt men kort email så svara på det då det tar fan så mycket kortare tid att skriva än att snacka bort en kvart tjugo minuter om första kontakt som rinner ut i slösad tid

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag kan bara svara för mej själv men jag skickar alltid först ett mail till en intressant kull  iom att jag tycker det är mer irriterande för uppfödaren att behöva svara i telefon konstant än att enkelt svara på ett mail som första kontakt

oftast skriver jag nått liknade "hej  jag ser att du har en kull och jag är intresserad av att tinga en tikvalp om det finns nån kvar" (jag föredrar tikar)

sen så följer mina kontaktuppgifter

oftast får jag faktiskt svar och är det ett positivt svar så sker vidare kontakt via telefon 

 

så uppfödar får ni ett trevligt men kort email så svara på det då det tar fan så mycket kortare tid att skriva än att snacka bort en kvart tjugo minuter om första kontakt som rinner ut i slösad tid

 

Så brukar jag också göra, med tillägget att jag skriver vad jag vill ha hunden till, t.ex. jakt och jaktprov.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att köpa hund är lite som att söka jobb. Precis som Killer-Mouse så tycker jag gott att man kan skicka mail med en kort presentation och sina kontaktuppgifter. Min uppfattning är att mängden jakt man kan erbjuda sin hund är viktig samt markernas beskaffenhet. Sedan ringer man och känner av det hela (lyhört, snacka inte bort uppfödarens tid), påminner om mailet. Ber att få komma över och bekanta sig med uppfödaren, kenneln, och dess hundar. Det skall ju klaffa från båda håll! Om det visar sig att ni har några gemensamma bekanta så låt dem funka som referens (jag har fått ett par sådana samtal, både var gäller jobb och vad gäller hundar). Den seriösa uppfödaren vill ju kolla upp sin köpare och då helst med någon som uppfödaren känner och/eller respekterar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hunduppfödare som säljer till vem som helst, när som helst och hur som helst brukar ytterst sällan ståta med dom bästa hundarna. Vad gäller meriterade dugliga jakthundar så är det aldrig köparens marknad. Sedan beror det lite på hur man frågar.

Fick tjuvkika lite på ett mail en kompis hade fått som föder upp en "populär" jakthundsras. Så här stod det ungefär: Hej, Såg på er hemsida att ni ska ha valpar. Jag skulle vilja ha en tikvalp, hur mycket kostar dom? mvh xxxx

Jag har faktiskt full förståelse för om man inte orkar svara på mail med dylikt innehåll. Nej. är du intresserad så ring och berätta om dig själv och dina möjligheter att få fram en bra jakthund. Saknar du dessa möjligheter så ska du inte heller skaffa hund. Just i TS fall så tänker jag inte ens försöka svara på varför han har fått dålig respons på sina mail. Kanske har han kontaktat fel uppfödare, men rent krasst så brukar avel vara något som kommer i andra hand hos dom som jagar mycket och har bra hundar. valparna brukar planeras till icke jaktsäsong. Sedan så vill noga många många uppfödare att man helst använder rasen till det den är avlad för, detta kan också vara en anledning till att man ej vill sälja till vem som helst. Idag är det relativt vanligt att uppfödaren ställer som krav att hunden i fråga ska meriteras på jaktprov. Sedan är det nog också så att intresset rent allmänt är lågt att svara på mail när man ser att tio andra uppfödare har fått samma mail i ett massutskick. Det är också vanligt att folk ringer och "tingar" valpar i flera olika kullar samtidigt, detta kan säkert också bidra till att en del uppfödare inte orkar bry sig om alla mail..

som jag skrivit tidigare så har jag även ringt uppfödare!!! Sen så har jag lyckats bra ned tidigare hundar o är uppväxt med jakt hundar så den delen är inget nytt för mej.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat lite på varför det är så hemskt om någon frågar vad hunden kostar? Vissa skriver ju ut det direkt på hemsidan men i de fall vi köpt hundar så har det kommit fram först när man ska till och betala. När det gäller jakthundar och även andra hundar som man ska arbeta med så känns det väldigt främmande att någon väljer efter priset.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fredrik-i-skogen

Jag har funderat lite på varför det är så hemskt om någon frågar vad hunden kostar? Vissa skriver ju ut det direkt på hemsidan men i de fall vi köpt hundar så har det kommit fram först när man ska till och betala. När det gäller jakthundar och även andra hundar som man ska arbeta med så känns det väldigt främmande att någon väljer efter priset.

 

Besvarar du inte din egen fråga nu? I alla fall min teori är att det är känsligt därför att det inte ska "spela någon roll". Hund skall precis som du säger väljas med omsorg och med andra kriterier än pris, därför ger det fel signaler om någon börjar med att fråga om priset. Som om de bara ska ha en hund oavsett sort och vill få tag på den billigaste.

 

/F

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om uppfödaren har en hemsida och uttryckligen skriver att man kan ringa eller maila, så kan det hända att jag mailar. Men jag är alltid oerhört noga med att skriva ett trevligt och rätt omfattande mail där jag presenterar mig, mina erfarenheter och beskriver vad jag kan ge en hundvalp från just dem. Självklart följer jag upp med ett samtal efter en tid. Jag har aldrig fått ett otrevligt svar tillbaka.

 

När det gäller pris så måste jag säga att "don´t ask, don´t tell"- grejen som vissa sysslar med är rätt fånig. Självklart ska man kunna fråga om priset men det är ju inte det första man gör. Men med tanke på att många uppfödare vill ha en handpenning så måste man ju ändå kunna prata om hur stor slutsumman blir. Allt annat är svammel.

Men trots detta finns det uppfödare som inte vill ta priset i sin mun och jag kan bara tro att det har med några fördomar att göra. "Den som måste fråga om priset kanske inte har råd att ge vår valp så mycket tid i praktisk jakt och jaktprov, därför säljer vi till någon som verkar tycka att priset är oväsentligt"  Jag hoppas jag har fel men tyvärr tror jag inte det...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Mina erfarenheter av att leta valp har gett mig några teorier, det är nästan ett måste att kunna uppge referenser, gärna känna någon som känner någon som känner uppfödaren.

Om man får köpa en valp, prova att meritera den och gör de veterinärkontroller som rekommenderas för rasen, det kommer att underlätta nästa gång man vill köpa valp.

Att köpa valpar är ingen rättighet, det är ett förtroende man får av uppfödaren.

Mina 5 ören om att försöka få köpa en valp från en rekommenderad parning i en mindre ras.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är förhoppningsvis inte priset som avgör när man köper valp,alla vet ju ugnefär vad en valp kostar,det är ju "ett piss i missisippi"jämför vad nästföljande kostnader blir,det vet väl alla som har hund.Som ett exempel(kanske ett dåligt sånt,men ändå)köper du en ettåring(travhäst)för 200-250000 så kommer den att kosta dig lika mycket per år i tränings,vetrinär,utrustning,omvårdnad,transporter,osv.Det är exakt samma med en jakthund,men i mindre kostnadsläge.Efter ditt valpköp kommer ju alla dessa kostnader + kostnaderna för att kunna jaga,så hänger man upp sig på det primära valpanskaffningspriset,ja då tycker jag man är helt fel ute,så det kan ju inte vara det som bromsar en försäljning.Nä som jag tidigare har uttalat mig på tråden så finns det både dåliga köpare och dito säljare och tyvärr så finns det en grupp uppfödare som inte "kan vara ute i regnväder pga.att dom kan få in vatten i näsan"klarspråk:stöddiga,märkvärdiga"wanna bees" och ofta i denna grupp uppfödare får man leta efter riktiga jägare!Jag har givetvis fel,tycker många,men det är min uppfattning. :yes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker det med att man hänger upp sig på priset är konstig. Skall jag köpa något så vill jag ju veta vad det kostar innan jag kommer fram till kassan och kassörskan har stämplat in i kassappareten.

Nu är det skillnad på att köpa valp än att gå till Ica och handla men skall jag köpa en valp så vill jag veta priset innan den dagen jag sitter hos uppfödaren och skall hämta den.

Då kan jag fundera om föräldrarnas meriter mm stämmer med begärt pris och avgöra om jag skall köpa eller ej.

Vill inte uppfödaren inte sälja till mig bara för att man frågar om priset så är det upp till honom/henne men det viktigaste är väl ändå om jag som köpare kan ge valpen ett bra hem och att även jag kan tänka mig att meritera hunden på utställning/jaktprov. Det är det som för aveln av en hundras framåt.

 

Mvh Einar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag fick verkligen kämpa när jag köpte min hund. Bl.a. så köade jag i tre år. Nästa gång som jag skaffar hundvalp så tar jag hjälp av avelsrådet. Det är viktigt att det är avelsmeriterade hundar från bra linjer. Alla uppfödare säger att deras hundar jagar utmärkt, ofta utan att kunna uppvisa några meriter. Min erfarenhet är att uppfödare till populära raser inte bryr sig om att avelsmeritera sina hundar då de ändå får dem sålda.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...