Hoppa till innehåll

Derailad compoundbåge


Dalar

Recommended Posts

Jag hade en gammal bekant på besök och för att göra en lång historia kort så var vi i laddrummet och där hänger min Hoyt compoundbåge på väggen. personen ifråga lyfter ner den och kollar och provlyfter

jag säger spänn inte upp den för den kan gå sönder om man släpper strängen utan pil! får OK till svar och efter det hör jag en ljudlig snärt och puckot står där med min båge och strängen har hoppat :wallbash:

 

Är det ngn som kan vidarebefodra mig till ngn som kan kolla bågen och eventuellt stränga om den?

vad jag kan se så är lemmarna hela och det enda som hänt är att lindningen skadats men man vet aldrig <_<

Tacksam för svar mvh Dalar 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bågskytteklubbarna brukar ha spännbänk (eller vad det nu heter, anordningen där man spänner ihop bågen för att kunna stränga om den) om dom har/har haft nog med aktiva compoundskyttar. Annars kan dom nog veta var det kan finnas en. Dom kan med största sannolikhet hjälpa dig att kolla strängen också. 

Sen kan nog dom som säljer compoundbågar ha dylika pjäser med.

 

Vart i landet finns du?

 

/Patrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Småland

Ok, Småland är iofs stort, men det räcker nog ;)

 

Bågskyttarna i Vaggeryd har spännanordning för att stränga om bågar och klubben har ett par sm-medaljörer i compundklassen. Jag är rätt säker på att dom kan hjälpa dig med strängen och kontroll av bågen om du kontaktar dom och frågar snällt. Värnamo är det mest långbågeskyttar, men även dom har ett par riktigt seriösa compoundskyttar, så dom kan säkert hjäpla till dom med.

 

Hoppas att det hjälper.

/Patrik

 

länkar:

www.bsvaggeryd.nu

http://www7.idrottonline.se/BKBjornen-Bagskytte/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"Spännannordningen" heter bågpress, det finns enkla/billiga fältpressar att köpa om du ska sätta tillbaka sträng och kablar men du bör kolla att den funkar för just din lemtyp.

Om du ska åka till en klubb gör du bäst att printa ut manualen för bågen och tar med den till den som ska trä om allt, det varierar mellan bågar/typer/hjul hur sträng/kablar ska löpa

och inga garantier han som gör det vet hur man ska göra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bågpress var det det hette ja, den står i ett hörn i klubblokalen, själv har jag aldrig använt den...

 

Angående garantier för att det blir rätt så har man det ju krasst sett inte någonstans om man bortser från att returnera bågen till tillverkaren eller en akt återförsäljare (och även i det senare fallet kan det vara skralt)

 

/Patrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det är "bara" strängen som släppt,jag har kontaktat några bågklubbar angående detta och hoppas på svar ,i värsta fall får jag väl skrota bågen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det är "bara" strängen som släppt,jag har kontaktat några bågklubbar angående detta och hoppas på svar ,i värsta fall får jag väl skrota bågen.

Varför då? det är en enkel sak att göra bara man vet hur man gör det, då Hoyt har alla manualer på sin hemsida är det enkelt att hitta hur strängen ska löpa

så det där löser sig säkert

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

i värsta fall: om lemmarna eller cammarna pajat ser inte ut som det men man vet aldrig

Du kan kolla eventuella sprickor i lemmarna med en bommulstuss, den fastnar om du har hårfina sprickor, hjulen pajar inte så lätt, vanliga fall klarar sig saker o ting, men om du drar bågen försiktigt kan du höra om det knakar o lever fan, då ska du inte dra fullt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bågen är nu fixad av en supertrevlig gammal OS skytt,inga skador på varken lemmar eller cammar kunde konstateras  :D strängen var även den skadefri :biggrin: en ny lindning och återmontering sen var det bara att köra igen! Hoyt är bra grejer :thumbsup:

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det är ett problem när folk som inte kan med bågar ska lattja och provdra. Ofta är tyngden för mycket för dem och i det ögonblick som de ska släppa ner strängen så orkar de inte riktigt utan börja böja handen åt sidan och det får strängen att spåra ur hjulet. Se denna informativa film.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...