Hoppa till innehåll

MarieS

Recommended Posts

Hej, jag har kanske en udda fråga men vänder mig till er då ni är experter på vilda djur.

Jag letar efter en hund som varit på rymmen väldigt länge och nu har vi fått in fyra olika observationer av honom i ett lantligt område. Ett par matstationer har nu upprättats i området och dessa övervakas. Vid ena stationen har vi en återkommande ormvråk och på den andra räv och något enstaka rådjur.

 

Men hur fungerar det vid inmatning och när ger man upp stället för att flytta till ett annat. Bör man hålla samma ställe vecka efter vecka för att på så vis etablera ett "rykte" om att där finns mat eller hur gör man. Jag är helt novis på området och tar tacksamt emot all hjälp jag kan få.

 

Nu läggs det ut hjort- eller vildsvinskött men har ni förslag på mat som är lockande och dofta tar jag gärna emot tips på det med. Jag är tacksam för allt som kan hjälpa till att få in hunden.

 

/Marie

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

flytta inte utfodringen utan håll igång dom tills ni har fått tag i hunden  kan ni sätta en fälla i anslutning så är det bra  går snabbare att få tag i hunden om ni har tur

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Doggy?

Frågan är väl snarare hur du tänkt fånga hunden? Fälla?

Blir ju dyrt med hjort och vildsvinskött i längden.

Doggy blötfoder är de flesta jyckar galna i av ngn konstig anledning...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack,, då håller vi de stationer vi har och hoppas på att han dyker upp.

 

Han ska fångas i en fälla och tanken är att vi ska sätta ut den vid en av matstationerna så snart vi vet att han kommer dit. Vågar inte bara sätta ut den i skogen då vi inte vet vad vi fångar. Har förstått att det inte finns några lagar som styr infångande av hund men om vi råkar fånga en räv är det ett jakt brott..

 

Än så länge får vi kött av ett viltslakteri men vet inte hur länge de sponsrar med kött... Kan vara värt prova Doggy om det fungerar bra :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I december var det 1 år sedan han försvann,,så det är inte bara att kalla in honom. Det som är positivt är att han nu har visat sig nära bebyggelse,, kan ju stå för att han söker viss kontakt,, men han är ju att betrakta som vild.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1år??

Säker på att de är han som folk har sett? Jag menar det är lång tid och det har varit kallt!

Hoppas han kommer tillbacks!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet,, men de som sett honom är rätt säkra på att det är han. Det är ett litet samhälle med ett 30-tal hus och det är ingen lokal hund. Och är det inte han så är det en annan hund på vift. Vi hoppas på att få ett kort för att se om det är han eller någon annan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite nyfiken hur kom det sig att det blev så här? Dessa två raser är inte kända för att dra iväg på egen hand så vidare långt.

Om ni nu lyckas fånga hunden så är den nog rejält förvildad, det lär inte bara vara att öppna fällan och koppla.

 

Hoppas det löser sig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hunden är inte min utan jag hjälper till med infångandet. Hunden bara drog från tomten. De hade bara haft hunden en kortare tid och var nyinflyttade i området. Tycker dock att den borde ha kunnat bakspårat sig hem eller sökt upp människor,,, varför det inte blev så vet jag inte. Han var bara 2 när han rymmde och kan ha blivit väldigt rädd och fort förvildad.

 

Tror också att han är rejält förvildad.. planen är att lasta fälla för att ta den inomhus innan den öppnas. Är han helt rabiat får vet. vara med och ge honom lugnande.. Men det är inte helt lätt och rehabiliteringen lär ta tid. Har lite olika teoretiska planer för olika scenarier som kan tänkas uppstå men just nu är det viktigaste att få honom att hitta matstationen och återkomma till den. Så får vi ta det steg för steg.

 

Jag har aldrig haft en åtel så har ingen erfarenhet av hur man gör,, just nu läggs det ut mat regelbundet men inget kort på någon hund. Däremot en väldigtlycklig ormvråk :) Men jag tänker att det är bra att där är andra djur och signalerar. I går hade jag med tiken så hon fick ligga och äta på platsen, promenerade även med matstatione som början och slut.. Hoppas att det ger några signaler på att det är en trygg plats... men det kanske är helt fel,, men jag måste väl få dit lite dofter som leder honom till platsen. eller...?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...