Jump to content

Recommended Posts

JägarN .308

Hej!

Jo jag undrar om någon kan förklara MIL (Milliradians).

Hur man kan bedöma avstånd, kompensera avstånd, klicka in x-antal MIL för olika avstånd och lite allmänt om hur det fungerar.

 

Ska införskaffa mig ett Nightforce NXS MRAD med antingen Mil-dot eller MLR. Skulle ni rekommendera 3,5-15 eller 5,5-22?

Siktet ska användas både till Jakt och långhålls skytte. 

 

Link to post
Share on other sites
  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • I-Mats

    12

  • ozzian

    10

  • Martin Danielsson

    10

  • henke67

    5

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hej, jag hoppas att det är OK att jag svarar här istället för på det PM du skickade.   Mats har helt rätt, en MIL är en vinkel som rent praktiskt kommer att vara 1/1000 del av avståndet i meter.  

Millisar är inget som används vid för avståndsbedömning vid jakt, där använder man laseravståndsmätare och/eller gott omdöme - punkt. ALL diskurs jag för ovan utgår ifrån ett användande vid skytte då

Plus att man får mera exakta värden på max förstoring. Har själv använt min Zeiss 6-24 som har halvmil på 24ggr det innebär att mina mätta tiondelar är 0.05 låter inte märkvärdigt men skillnaden märks

Du kommer att få förtinitton olika förklaringar av vad en milliradian är, den ena mer fantasifull och oexakt än den andra, men det är superenkelt:

 

en milliradian = en milli (tusendel) av radien (avståndet)

Inget annat!!! I verkligheten är det egentligen båglängden och inte ett rakt streck, men den skillnaden är så ini helvete jävla superpytteliten med våra mätningar så GLÖM det!

 

Det innebär att avståndet mellan dottarna eller strecken i ditt riktmedel alltid kommer att uppta precis en tusendel av avståndet: på 100 meter är det 10 cm, på 200 meter är det 20cm, på 680 meter är det 68 cm osv...

 

Ifall du vet hur stort målet är kan du också använda detta till att mäta avstånd. Det gör du genom att med hjälp av riktmedlet mäta hur många milliradianer högt och/eller brett det är och slänga in det i nedanstående formel:

 

målets höjd (bredd) i mm/målets höjd (bredd) i milliradianer = avståndet i meter

 

Har du en tavla som är 40 cm/400 mm hög som täcker exakt två millisar så blir det 400/2 = 200 meter. Täckte den 1,5 millisar är avståndet 400/1,5 = 267 m osv, osv...

 

Det är busenkelt. Vad som blir problemet är själva avläsningen/mätningen då det dels är lite knepigt att hålla stilla och dels blir lite olika mått beroende på ljusförhållandena - träna!

 

-- Mats

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
henke67

Mats,

Jag skulle vilja påstå att för en jägare är det värdelöst att mäta avstånd på det sättet. Hur exakt mäter man på en tjädertupp som sitter på tex 200m? Eller en råbock på 225.

Skillnad i det militära när man oftast kan utgå från kända mått som är större. Stridsvagnen, lastbilen. Tefelonstolpen etc.

Link to post
Share on other sites
henke67

En kuggfråga. Mats får inte svara...

Om jag för att träffa ett visst rörligt mål måste hålla två mildots framför på 80m avstånd. Om samma mål dyker upp på dubbla avståndet med samma hastighet. Hur många dots framförhållning krävs då? OBS pappälgen går fortare än så...

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
JägarN .308

Du kommer att få förtinitton olika förklaringar av vad en milliradian är, den ena mer fantasifull och oexakt än den andra, men det är superenkelt:

 

en milliradian = en milli (tusendel) av radien (avståndet)

Inget annat!!! I verkligheten är det egentligen båglängden och inte ett rakt streck, men den skillnaden är så ini helvete jävla superpytteliten med våra mätningar så GLÖM det!

 

Det innebär att avståndet mellan dottarna eller strecken i ditt riktmedel alltid kommer att uppta precis en tusendel av avståndet: på 100 meter är det 10 cm, på 200 meter är det 20cm, på 680 meter är det 68 cm osv...

 

Ifall du vet hur stort målet är kan du också använda detta till att mäta avstånd. Det gör du genom att med hjälp av riktmedlet mäta hur många milliradianer högt och/eller brett det är och slänga in det i nedanstående formel:

 

målets höjd (bredd) i mm/målets höjd (bredd) i milliradianer = avståndet i meter

 

Har du en tavla som är 40 cm/400 mm hög som täcker exakt två millisar så blir det 400/2 = 200 meter. Täckte den 1,5 millisar är avståndet 400/1,5 = 267 m osv, osv...

 

Det är busenkelt. Vad som blir problemet är själva avläsningen/mätningen då det dels är lite knepigt att hålla stilla och dels blir lite olika mått beroende på ljusförhållandena - träna!

 

-- Mats

Tack för en bra och enkel förklaring!

Link to post
Share on other sites
JägarN .308

Hej,

jag hoppas att det är OK att jag svarar här istället för på det PM du skickade.

 

Mats har helt rätt, en MIL är en vinkel som rent praktiskt kommer att vara 1/1000 del av avståndet i meter.

 

1 MIL (egentligen milliradian) är en vinkel som täcker 10 cm på 100m, 50 cm på 500m , 100 cm på 1000m etc...

 

Om du har ett kikarsikte som justeras med 1 cm klick så har du egentligen 0.1 MIL per klick eftersom 0.1 MIL på 100m motsvarar just 1 cm.

Om du sedan vet att du skall kompensera 1.5 MIL för kulbanan (från ditt ballistikkort eller app) så är det bara att klicka 15 klick (vilket motsvarar 1.5 MIL).

Samma sak för vindkompensationen, om du räknat fram att du skall kompensera 0.6 MIL för vinden är det bara att justera 6 klick.

 

Så långt finns det ingen egentlig fördel med att köra MIL jämfört med att räkna klick men om du skaffar dig ett MIL baserat riktmedel så kommer saken i ett annat ljus, du kan då välja att antingen kompensera med hjälp at dina justerrattar eller att kompensera direkt i kikarsiktet. Ofta hittar du då referenspunkter (mildot) med 1 MIL avstånd i riktmedlet kanske har du också något litet streck eller så på 0.5 MIL, 1.5 MIL, 2.5 MIL etc..

 

I exemplet ovan kan du då direkt välja om du vill kompensera genom att skruva 15 klick eller att välja den riktpunkt i riktmedlet som motsvarar 1.5MIL. Ännu mer praktiskt blir det när det handlar om att kompensera för vinden, ofta varierar vinden lite grann och du vill kunna kompensera för detta på ett enkelt sätt. Antingen kan du då välja att skruva för vinden men ännu snabbare och enligt mig smidigare blir det om du kan hålla av direkt i riktmedlet.

 

Om du till detta lägger möjligheten för din kompis att genom sitt sikte "spotta" träffarna och ge dig förslag på ur du bör korrigera din riktpunkt så får du ett väldigt praktiskt arbetssätt. Han kan t ex tala om att träffen satt "1 MIL klockan 9" vilket inebär att du enkelt korrigerar för detta direkt i ditt sikte.

 

För du sedan in detta i din loggbok där du både talar om vilken bedömning du gjorde initialt och vilken justering som eventuellt behövdes så har du kommit en lång bit på vägen.

 

Henrik

Det går så bra så!  :thumbsup: Nu känns det mycket enklare i de teoretiska tackvar e din och I-Mats förklaringar, tusen tack!  :biggrin: Nu är det bara att börja öva!  :tongue:

Link to post
Share on other sites

En kuggfråga. Mats får inte svara...

Om jag för att träffa ett visst rörligt mål måste hålla två mildots framför på 80m avstånd. Om samma mål dyker upp på dubbla avståndet med samma hastighet. Hur många dots framförhållning krävs då? OBS pappälgen går fortare än så...

 

Jag kan! Jag kan! Jag vet också hur många millisar man ska ha på pappälgen! Jag KAN!!! *viftar med båda händerna*

 

-- Mats

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
Christian N

Tja jag har nog också ett svar på frågan, det är en motfråga, hur långt är ett rep?  /Christian

Link to post
Share on other sites

Jag hade nytta av MIL svaren, kan man använda dessa på både med och icke medförstorande?

Eller en lika fin förklaring på dessa två olika!

Link to post
Share on other sites
Christian N

En medförstorande kan alltid användas alltid för att dels justera träffar och även mäta med.

 

En ickemedförstorande klarar alltid bara av ovanstående på en förstoring, se manualen för detta, typiskt sätt är det 10x eller 1/2 maxförstoringen, men det kan även vara en helt irrationellt vald förstoring. 

 

För ickemedförstorande kan man/bör man/får man göra sig en tabell för både den X där rm:et är korrekt och för maxförstoringen där det måste räknas om värdena för. /Christian

Link to post
Share on other sites

Nja... En petimäter (som jag ju är, och jo - det stavas så) måste också påpeka att riktmedlet i andra bildplanet också ger möjligheten att mäta mer noggrannt då man - iaf teoretiskt - dels kan "klamra" målen mellan dottarna med zoomen och räkna ut storleken utifrån detta och dels (oftast) kan nyttja dubbla förstoringen vilket förvandlar 1 MIL-markeringar till 0,5 MIL-dito, 0,5 MIL-markeringar till 0,25 osv...

 

Exempel:

 

Ifall riktmedlet är "true MIL" på 12x förstoring är avståndet dubbelt så stort på 6x och hälften på 24x, samt förstås bråkdelar däremellan. Om vi tittar på 12x och ser att målet inte riktigt fyller avståndet mellan dottarna så kan vi vrida på zoomratten tills det precis gör det och räkna: vriiiiiiid - där! Hmm, prick 16x... Vad blir det?

 

12/16 = 3/4 = 0,75 MIL

 

Funkar lika bra åt andra hållet, när målet är för stort:

 

Vriiiiiiiiiiiiid - 9x... Hmmm...

 

12/9 = 4/3 = 1,33 MIL

 

Beroende på vilket dot- eller julgransriktmedel man har finns vissa värden som man lätt kan läsa ut, utöver 1 MIL (0,8/0,75, 1,2/1,25, 0,9/1,1 på de vanliga mildot t.ex.) men med klamring är (normalt) hela spannet från 0,5 till 2 MIL enkelt läsbart.

 

-- Mats, som tycker att det här var NÄSTAN lika kul som morgonens "elefant i baksätet" som visade sig "väga" mindre än tre kilo...

Link to post
Share on other sites
Christian N

Så där, nu är tråden i takt, undrade lite vem Mats skrev för,

nåja, beroende på vem som är användaren och till vad är det ibland fördelaktigt med medförstorande rm och både justeringar och rm i någon form av Mil-baserat system som helst då matchar.

Det stora flertalet brukare har varken förmåga att nyttja dessa små fördelar och andra ser fördelar såsom dem Mats anförde ovan, för egen del kan jag nog bara tillägga att det är enbart genom ett rätt omfattande fnulande med dessa saker praktiskt som den enskilde kan komma fram till vad denne uppskattar och finner vara värdefullt i optik. 

/Christian

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

ok, så på ett rådjur så har det knappt nån betydelse, du måste veta avståndet utan att kunna använda kikarsiktet?

men på en bana där du kanske vet att tavlan är 50cm hög så har det betydelse?

Link to post
Share on other sites
Martin Danielsson

En kuggfråga. Mats får inte svara...

Om jag för att träffa ett visst rörligt mål måste hålla två mildots framför på 80m avstånd. Om samma mål dyker upp på dubbla avståndet med samma hastighet. Hur många dots framförhållning krävs då? OBS pappälgen går fortare än så...

Lite mer än två mil torde det bli, projektilen har tappat ännu mer fart ute vid 160m än den hade gjort vid 80. Därav lite mera framförhållning. Teori teori..  :smile:

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Millisar är inget som används vid för avståndsbedömning vid jakt, där använder man laseravståndsmätare och/eller gott omdöme - punkt. ALL diskurs jag för ovan utgår ifrån ett användande vid skytte då lasermätare ej kan eller får brukas.

 

Jag ska också förtydliga att jag absolut föredrar riktmedlet i första bildplanet/medförstorande/FFP men fördenskulle inte kan bortse från att även annat kan ha i alla fall teoretiska fördelar.

 

-- Mats

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
Martin Danielsson

Lite mer än två mil torde det bli, projektilen har tappat ännu mer fart ute vid 160m än den hade gjort vid 80. Därav lite mera framförhållning. Teori teori..  :smile:

Läste för fort,,, igen, läste dubbla avståndet och hastigheten..

Om jag klurar rätt nu så torde det väl bli lite mer än 1 mil va eller försöker jag tänka för snabbt nu igen...

Link to post
Share on other sites

Nja... En petimäter (som jag ju är, och jo - det stavas så) måste också påpeka att riktmedlet i andra bildplanet också ger möjligheten att mäta mer noggrannt då man - iaf teoretiskt - dels kan "klamra" målen mellan dottarna med zoomen och räkna ut storleken utifrån detta och dels (oftast) kan nyttja dubbla förstoringen vilket förvandlar 1 MIL-markeringar till 0,5 MIL-dito, 0,5 MIL-markeringar till 0,25 osv...

Exempel:

Ifall riktmedlet är "true MIL" på 12x förstoring är avståndet dubbelt så stort på 6x och hälften på 24x, samt förstås bråkdelar däremellan. Om vi tittar på 12x och ser att målet inte riktigt fyller avståndet mellan dottarna så kan vi vrida på zoomratten tills det precis gör det och räkna: vriiiiiiid - där! Hmm, prick 16x... Vad blir det?

12/16 = 3/4 = 0,75 MIL

Funkar lika bra åt andra hållet, när målet är för stort:

Vriiiiiiiiiiiiid - 9x... Hmmm...

12/9 = 4/3 = 1,33 MIL

Beroende på vilket dot- eller julgransriktmedel man har finns vissa värden som man lätt kan läsa ut, utöver 1 MIL (0,8/0,75, 1,2/1,25, 0,9/1,1 på de vanliga mildot t.ex.) men med klamring är (normalt) hela spannet från 0,5 till 2 MIL enkelt läsbart.

-- Mats, som tycker att det här var NÄSTAN lika kul som morgonens "elefant i baksätet" som visade sig "väga" mindre än tre kilo...

Plus att man får mera exakta värden på max förstoring. Har själv använt min Zeiss 6-24 som har halvmil på 24ggr det innebär att mina mätta tiondelar är 0.05 låter inte märkvärdigt men skillnaden märks ute i verkligheten. För taktiskt skytte är mil/mil FFP bäst för precisions skytte föredrar jag SFP speciellt på kikare stort spann på förstoringen
  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Efter denna snabkurs så:

Jag har ingen nytta av medförstorande känner jag, vill hellre ha litet kors på långa håll, men det är jag det!

Link to post
Share on other sites

Läste för fort,,, igen, läste dubbla avståndet och hastigheten..

Om jag klurar rätt nu så torde det väl bli lite mer än 1 mil va eller försöker jag tänka för snabbt nu igen...

 

Du hade rätt svar på första, men med det här inlägget får du fel på båda då det framkommer att du tänkt fel...  :tongue:

 

Om målet har en konstant hastighet blir det en konstant vinkelframförhållning, om hastigheten dubblas blir denna halverad... Alltså, om framförhållningen skulle vara två millisar med hastigheten X så är den EN millis med hastigheten 2X - givet konstant hastighet på kulan, som du mycket riktigt påpekade tappar ju kulan hela tiden fart och framförhållningen måste öka mer än avståndet då denna är proportionell mot bantiden.

 

Avståndet påverkar inte framförhållningen när man mäter i vinkel, då en given vinkel motsvarar dubbla framförhållningen i meter på dubbla avståndet osv.

 

-- Mats

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.


https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE


  • Similar Content

    • Joppeed
      By Joppeed
      Ja håll å kolla på min första bössa som ja ska använda till fågeljakt, älgjakt osv men vet ej va ja ska ta för kaliber
      Ja ha kollat på en tikka T3x varmint men vet ej om ja ska ta kaliber .308 eller 6.5x55 
      Vilken av kalibrarna dominerar i följande?
      1. Precision
      2. långhålls skytte
      3. Ammunitions val
      4. Toppfågeljakt
      5. Älgjakt
      6. minst Köttförstöring  
    • t00l91
      By t00l91
      Tjenare. Jag tänkte bara höra med er om någon möjligtvis här använder Helia Kahles 2-10x50i och kan svara på om det går att lossa på top-cappen (cappen du snurrar på för att ändra träffbilden i höjdled) för att skruva av och sätta den på nollan (0an) så man vet att om man skulle röra till skiten så är det bara att snurra till nollan. 
       
      Aldrig haft detta bekymmer förrän detta siktet, förstår fan inte hur det är gjort då det känns omöjligt att lossa på skruven för att kunna göra detta samt att man inte kan "trycka upp" för att sedan snurra som på de flesta andra modeller. 
       
    • t00l91
      By t00l91
      Tjenare. Jag har nämligen ett vanligt problem som många jägare har och det är jaktkompisar som inte tycker om att tränings/övningsskjuta.

      Dessvärre så övningskjuts det alldeles för lite och de flesta som gör det skjuter endast in så att bössan går som den ska sedan packar de ihop och skjuter inte igen på väldigt lång tid.

      Sedan så har vi (mig) som mer än gärna skjuter för skjutandetsskull på en skyttebana för att jag tycker det är roligt men tyvärr så känner jag inga andra som tycker som jag.

      Så jag vänder mig till er på detta forum för att hitta likasinnade människor som kanske då bor nära Blekinge som vill övningskjuta tillsammans för det är inte så skoj att vara själv.

      OBS: Om denna rubrik/titel ligger under fel kategori så var så snäll och flytta den, tack! 
×
×
  • Create New...