Hoppa till innehåll

Lite funderingar kring östsibirisk laika


zorox

Recommended Posts

Som tråden lyder så har jag nu tänk införskaffa mig en östsibirisk laika.

Är rätt grön på den fronten då jag bara haft finnspets tidigare.

Mina planer är främst att jaga älg,björn och lodjur med den. 

Men jag ser ju laikan som en allroundhund så den kommer ju även att användas till grävling och mård. Har därför lite frågor till er laikaägare :)

 

1: Hur är tillgången på kennlar och vad är de man ska vara nogrann med när man gör valet av laikavalp`?

2:hur är deras arbetssätt enligt er? förstår självklart att jag kan läsa mkt om rasen på internet, men vill gärna höra eran personliga åsikt

3: har som sagt haft finnspets som ja tycker kan va rätt dryga hundar ibland ;) , men hur är en typisk laikas temprament enligt er?

4: vad är eran åsikt på skillnader mellan öst och västsibirsk laika? Är mest inne på östsibirisk då jag tycker dom har finare täckning.

 

Tack på förhand / Viktor

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska du jaga allt det du nämner så har du nog hittat rätt ras i varje fall.

Och det låter som du om någon ska ha hund ifrån rovdjurs meriterade föräldrar. Hoppas du har mark så det räcker bara, om du kommer jaga flitigt.

 

Min laika är jätte lugn här hemma med barnen och sånt, i skogen raka motsatsen. 

Är väl första sesången egentligen för mig och hunden. Så jag och hon har kvar mycket att lära, men söket ligger i regel mellan 200-300m bort.  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns linjer på östlaika som går bättre på björn än andra, kolla föräldrarna om de jagar björn, björntest typ Junsele,

 

Underbara hundar hemma och fullrulle i skogen!

 

Öst vs Väst, tycker du har betydligt fler hundar att välja på om du jagar björn på östlaikasidan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren! Har ringt till tre stycken kennlar så jag hoppas man har turen och får en valp här på vårsidan. Har bara ringt på kennlar med meriterade föräldradjur och då brukar de va ganska många som ringer.

Men jag hoppas jag kan visa upp en bild på en söt östlaikavalp här i framtiden :)

Mvh viktor

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med ovanstående, har en hane på tre år och jag ångrar inte att jag köpte en laika. Fullt ös i skogen och hur lugn som helst hemma med ungarna som klättrar på han. Jag har även en jämte och de skiljer sig rätt mycket i arbetssättet. Min laika är mer rätt på medans jämten kollar av läget och ringar in älgen eller grisen innan upptaget. Dock har laikan fått en del törnar i sin uppväxt då han var lite väl ivrig. Han blev stångad av en galt, sparkad av älg och biten av grävling. Så första säsongen var ju lite upp och ner. Men under säsongen som har varit har han mognat och det har skjutits två älgkalvar och 9 grisar för honom. Skillnaden på öst och västlaika vet jag inte så mycket om, har bara jagat med en västlaika, och den västlaikan är oerhört duktig på vildsvin. Lycka till med valpen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska du jaga allt det du nämner så har du nog hittat rätt ras i varje fall.

Och det låter som du om någon ska ha hund ifrån rovdjurs meriterade föräldrar. Hoppas du har mark så det räcker bara, om du kommer jaga flitigt.

 

Min laika är jätte lugn här hemma med barnen och sånt, i skogen raka motsatsen. 

Är väl första sesången egentligen för mig och hunden. Så jag och hon har kvar mycket att lära, men söket ligger i regel mellan 200-300m bort.  

"Hoppas du har mark så det räcker", hur menade du då? Tänkte du på storleken på marken? Eller att man riskerar att jaga "slut" på marken? 

 

Uppfatta inte detta inlägg som negativt, är bara nyfiken! :) mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jagar på runt 4000ha så marken borde ju räcka tycker man. Har iaf fått tag på en östlaika nu vilket ska bli väldigt spännande :) så i maj om allt går som de ska så får man hem en liten valp =)

Tack så mycket för alla bra svar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jagar på runt 4000ha så marken borde ju räcka tycker man. Har iaf fått tag på en östlaika nu vilket ska bli väldigt spännande :) så i maj om allt går som de ska så får man hem en liten valp =)

Tack så mycket för alla bra svar!

Vad är minimum kravet på storleken på en mark om man funderar på att skaffa laika? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad är minimum kravet på storleken på en mark om man funderar på att skaffa laika? 

jadu, väldigt svår fråga. jag skulle inte jaga på en mark under 2000ha om man ska jaga älg/björn/lo.

Du får ju räkna med att laikan kan hålla i några kilometer och då räcker ju inte 100-200 ha :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad gäller mark så är drt enligt min uppfattning mest en fråga om vilttäthet. Hur lånt behöver hunden springa innan den hittar nåt att skälla på. En laika med ett sök på 2-300 m behöver inte många hundra hektar på en vilttät mark i södra sverige, men skulle å andra sidan klassas som oduglig norrut.

Zorox. Om du redan har finne har du ju en hund man kan jaga allt med. :+)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"Hoppas du har mark så det räcker", hur menade du då? Tänkte du på storleken på marken? Eller att man riskerar att jaga "slut" på marken? 

 

Uppfatta inte detta inlägg som negativt, är bara nyfiken! :) mvh

Ja. Går åt en del mark om man vill jaga ofta utan att störa viltstammarna för mycket. Samt att få en skaplig tilldelning på djur, om man vill skjuta nått också.

Eller om det finns flera hundar i laget som blir till bekostnad på ens egna släpp möjligheter.

 

/typ det jag menade. :wink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad gäller mark så är drt enligt min uppfattning mest en fråga om vilttäthet. Hur lånt behöver hunden springa innan den hittar nåt att skälla på. En laika med ett sök på 2-300 m behöver inte många hundra hektar på en vilttät mark i södra sverige, men skulle å andra sidan klassas som oduglig norrut.

Zorox. Om du redan har finne har du ju en hund man kan jaga allt med. :+)

Vad man kan läsa ur jaktproven skiljer det inte så mycket i sök på hundar. Utan vad jag förstår snittar nog de flesta 2-300m med givetvis kommer längre sökrundor också till under jaktdagen. 

 

 

Ska man tolka att hundarna i söder är så pass duktiga ställare att de bara behöver några hundra hektar för att finna och ställa viltet ? 

I min värld kan det bli gångstånd över flera km, då blir det svårt att jaga på några få hundra hektar, och får man nån tilldelning över huvud taget på sån mark att ens släppa hunden på.

Så visst behöver man mark även i söder !

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad gäller mark så är drt enligt min uppfattning mest en fråga om vilttäthet. Hur lånt behöver hunden springa innan den hittar nåt att skälla på. En laika med ett sök på 2-300 m behöver inte många hundra hektar på en vilttät mark i södra sverige, men skulle å andra sidan klassas som oduglig norrut.

Zorox. Om du redan har finne har du ju en hund man kan jaga allt med. :+)

 nja. han skällde en pinntjur en gång men de tyckte han inte va så roligt. Så en hund med mer skärpa och mod behöver ja för dess älg och bjornmarker :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 nja. han skällde en pinntjur en gång men de tyckte han inte va så roligt. Så en hund med mer skärpa och mod behöver ja för dess älg och bjornmarker :)

en finne med mer skärpa då! :+)

Skämt åsido, laikan är den ras av älghundarna som jag tycker liknar finnen mest ii sättet att vara.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vart har du blivit lovad valp zorox?

 

Håller med vakjägaren om det han skriver. Det jag tycker man ska fundera på är att man har tillräckligt bra möjligheter att jaga med hunden och belöna den när den gör rätt. Och en bra laika tycker jag ska hålla i några timmar om det är stånd/gångstånd eller några kilometer om det går undan.

 

En laika kommer bara bli bättre ju mer du skjuter för den, och den kommer vara helt oduglig med tiden om du aldrig skjuter något för den. Sen kommer det ju bli svårare på små marker att få skjuta för hunden om den är utanför marken efter bara 1 km eller liknande. Även om man ibland kan ha jättebra jakter på några få hundra hektar, och det ibland inte räcker med 5000 hektar om hundarna hänger i lite, men chanserna ökar ju att det blir stopp på den egna marken om arealen är rejäl.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul å läsa om andra som är på G att skaffa Laika. Själv fick jag idag reda på att jag har möjlighet att köpa en hane från en parning jag tingat valp i.

Vill dock helst ha en tik å då det föds en kull inom ett par dagar där jag har goda chanser att få en tik har jag lyckats få ha lite öppna kort på hanen om jag skulle bli utan tik i kommande kull, för Laika ska det bli så är det bara:)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vart har du blivit lovad valp zorox?

 

Håller med vakjägaren om det han skriver. Det jag tycker man ska fundera på är att man har tillräckligt bra möjligheter att jaga med hunden och belöna den när den gör rätt. Och en bra laika tycker jag ska hålla i några timmar om det är stånd/gångstånd eller några kilometer om det går undan.

 

En laika kommer bara bli bättre ju mer du skjuter för den, och den kommer vara helt oduglig med tiden om du aldrig skjuter något för den. Sen kommer det ju bli svårare på små marker att få skjuta för hunden om den är utanför marken efter bara 1 km eller liknande. Även om man ibland kan ha jättebra jakter på några få hundra hektar, och det ibland inte räcker med 5000 hektar om hundarna hänger i lite, men chanserna ökar ju att det blir stopp på den egna marken om arealen är rejäl.

 

valpen kommer från strömsund :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

en finne med mer skärpa då! :+)

Skämt åsido, laikan är den ras av älghundarna som jag tycker liknar finnen mest ii sättet att vara.

 

Precis så tänkte jag också ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

valpen kommer från strömsund :)

 

Vilken parning då? Jag kommer att ta en hane ur kullen med Floskogens Valko och Ponderforsens Esmi.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilken parning då? Jag kommer att ta en hane ur kullen med Floskogens Valko och Ponderforsens Esmi.

samma här!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den parnigen har jag satt upp mej på intresse listan för en tik =)

 

Bli nog en riktigt grym kombination. LÄNGTAR =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas det blir bra. Jag måste ha en ersättare till min gamling så han inte ska behöva jaja ihjäl sig till hösten. Eftersom jag har knappt 10 mil till uppfödaren så ska jag åka dit och hälsa på honom några gånger innan leverans :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas det blir bra. Jag måste ha en ersättare till min gamling så han inte ska behöva jaja ihjäl sig till hösten. Eftersom jag har knappt 10 mil till uppfödaren så ska jag åka dit och hälsa på honom några gånger innan leverans :smile:

 

Låter bra de!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...