Hoppa till innehåll

Har veterinären fått fnatt?


Gurkangc

Recommended Posts

Eller stämmer detta?

Vorstehvalpen har fått rävskabb, ringde till jourvet. Och bad o få sebacil vet. Utskrivet eftersom hon då slutar klia och även blir smittfri. Inte en chans var typ svaret. Sebacil har ingen "dokumenterad effekt" mot skabb.

Konstigt tkr jag eftersom massor på olika forum fått det utskrivet. Nu fick jag istället "stronghold" droppar och måste ha henne i karantän i 2 mån.

Har inte gett henne skiten än då jag hoppas kunna hitta ngn som kan skriva ut sebacil, annars blir det hundgård i 8 veckor:((

Hjälp?! Stämmer verkligen detta som vet. Säger?..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tvärtom...klok veterinär! Sebacil funkar visserligen mot skabb...men var glad att du slipper kladda med det helvetet. Stronghold är mkt smidigare och säkert mindre traumatiskt för hunden med spot-on behandling jämfört med att tvingas utstå tre badningar med Sebacil*. Sebacil finns dessutom numer endast i 'storflaska' på 250 ml (tänkt att användas för t.ex skabbsanering i svinbesättningar). 30 ml 'hundflaskan' som fanns förr är borta sen många år.

Vad menar du med 'karantän'!?

*för att bli av med rävskabb hos hund krävs nämligen tre Sebacil-bad med en veckas mellanrum.

Skickat från min XOOM 2 ME via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kladdar hellre med det och kan ha hunden med till skolan än att hon får stå hemma från morgon till kväll i hundgården..

Men då funkar det alltså visst mot skabb?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Följdfråga: om jag ändå skulle få tag i sebacil och bada henne i, måste jag fortfarande ha henne i karantän i 8 v som med stronghold?..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hunden är INTE fri från skabb efter endast ett Sebacilbad! Jag anser det närmast idiotiskt att använda Sebacil när det finns mkt modernare och bättre alternativ t.ex Stronghold.

Livscykeln från ägg till adult kvalster hos rävskabb är 3 veckor. Först efter denna tid är hunden garanterat smittfri, oberoende av vilken behandling den får.

Sebacil: 3 badningar med 1 veckas mellanrum.

Stronghold: 2 behandlingar med 1 månads mellanrum. Många veterinärer inkl mig ger dock Stronghold i 'noskvalsterdos' även mot rävskabb (3 behandlingar med 2 veckors mellanrum). Hunden kan då räknas vara utan risk att föra smitta vidare till andra hundar efter 3 veckor, även om det återstår en behandlingsomgång.

Vid all skabbehandling är det en stor fördel att städa hundens närmiljö NOGA vid första behandlingstillfället. Så det är bara att plocka fram städprylarna och sätta igång :P

Skickat från min XOOM 2 ME via Tapatalk 2

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har använt bägge sorter, och förordar Stronghold 7 dagar i veckan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för förklaring krall!

Men om jag använder stronghold, varför måste den vara i karantän 8 v då? Anledningen till att jag frågar är att livet inte blir så kul för henne i hundgården helt själv:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja...det bör vara OK. Fick du en förpackning med tre pipetter utskrivet skulle jag rekommendera tre behandlingar med två veckors mellanrum. Var dock också noga med städning nu vid första beh.tillfället: dammsug, tvätta alla hundfiltar odyl i minst 60 grader, torktumlare är hårt åt skabbdjuren, 'fli ur' hundkoja/hundhus och låt stå tomt några dagar (torka samt kyla under 5 minusgrader dödar skabbdjuren). Experimentellt och under optimala betingelser (5-10 plusgrader och fuktigt) har man sett överlevnad uppemot 3 veckor hos skabbdjur utanför sitt värddjur! Återsmitta till hunden från miljön under eller strax efter en behandlingsomgång sabbar ju så att säga det fina behandlingsupplägget. Så...städa noga...helgsysselsättning är räddad ;):P

Skickat från min XOOM 2 ME via Tapatalk 2

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haft det där två gånger, första gången då nått jäkla bad i omgångar tror medlet hette alugan, 25år sen, sen fick man ge hunden en spruta istället, var det ivomec? eller fanns det något annat?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Behandla med Alugan :biggrin:  :biggrin:  :biggrin:  :biggrin:  En gång för ca 35 år nsedan fick jag skabb på mina schäfrar, vet skrev ut Alugan, alla hundar badade, 6 vuxna, och det gick ju bra. Hade även 7 st åtta veckors valpar, in i badet traskade dessa små brunsvarta schäfrar, mycket motvilligt, ut ur badet flydde de sedan så fort de var klara. Enda problemet utom det självklara kriget för att slippa var, när valparna kom ut var de alla helgrå :ohmy:  de återfick inte rätt färg förrän de bytte bort valppälsen :verymad: Nej tacka vet jag Stronghold :biggrin:

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Behandla med Alugan :biggrin:  :biggrin:  :biggrin:  :biggrin:  En gång för ca 35 år nsedan fick jag skabb på mina schäfrar, vet skrev ut Alugan, alla hundar badade, 6 vuxna, och det gick ju bra. Hade även 7 st åtta veckors valpar, in i badet traskade dessa små brunsvarta schäfrar, mycket motvilligt, ut ur badet flydde de sedan så fort de var klara. Enda problemet utom det självklara kriget för att slippa var, när valparna kom ut var de alla helgrå :ohmy:  de återfick inte rätt färg förrän de bytte bort valppälsen :verymad: Nej tacka vet jag Stronghold :biggrin:

Jag hade en hund på 6mån och det tyckte jag var ett helsicke att bada, luktade satan gjorde det!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har bättre minne än jag, men när du säger det så luktade det pyton, som nån sorts stark kemikalie :yucky:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alugan, ja (är ni SÅ gamla Mirva & Pertan ;-) )...ryyys! Ännu värre än Sebacil! Ivomec injektion användes en hel del tidigare innan Stronghold, Advocate och liknande spot-on preparat kom (som är lika effektiva som Ivomec men säkra för alla hundraser). Ivomec kunde dräpa vissa hundraser och även enstaka individer i raser som normalt ansågs 'tåliga' :mellow:

Skickat från min XOOM 2 ME via Tapatalk 2

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä men hallo drKrall, jag var fullvuxen redan då

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Antingen har datorn eller forumet fått spunk, när jag skickade ett gilla så står det gilla inte i rutan?????

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Krall: hur sanerar jag hundgården på skolan som har ett konstant uppvärmt bås i hundhuset där hunden kan gå in? Ska självklart ta bort all halm oså men hur kan jag göra för att få bort resterande parasiter? Kan inte stänga av värmen och låte stå några dagar nämligen..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dammsug och se till att hunden inte är där på några dagar så det 'torkar ur' rejält. Skabbkvalstren är ganska känsliga mot uttorkning. Det är en fördel att du fått Stronghold, eftersom effekten av det sitter i uppemot 4 veckor efter sista behandlingen. Detta minskar risken för återsmitta ifrån miljön eftersom sannolikheten är större att skabbkvalster i miljön hinner 'dö ut' under denna ganska långa tid som hunden har läkemedel i kroppen. Således inte lika viktigt att städa 'supernoga' när du använder Stronghold jämfört med t.ex Sebacil. Men en rejäl städning är så klart alltid en fördel :-)

Skickat från min XOOM 2 ME via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gör det då något om denna storstädning väntar tills nästa vecka? Har ett stressigt liv idag men måste man så måste man;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Säg som det är...du är lat :P;) Skickat från min XOOM 2 ME via Tapatalk 2

 

Han har åkt först Vasaloppet o sedan en 5-mil framför tv:n idag. :thumbsup:  :yes:  :tongue:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haha jag har faktisk suttit på åtel hela natten, o sen upp o gått 1 mil med edda, monterat bort bakbromsen på bandtraktorn, plockat bort de som vart trasigt o sen käkat mat;)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...