Hoppa till innehåll

Älghund för mindre marker


Skogstrollet

Recommended Posts

Har varit med på ett par grisjakter med nobs, och känner några som har nobs. De funkar bra, uppfödda i Närke, flera av dem. Kan säkert fixa fram kenneln om nån är intresserad. Dessutom trevliga familjehundar, åtminståne vad de säger....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dom kommer nog från klackebos kennel i trakterna runt pålsboda.

Har själv jagat både älg och gris med finnspets med blandat resultat i 16 år. Den första finnen skjöt jag 3älgar och 14 grisar på stånd för....samt ganska mycket annat också....kron,dov,rå,räv,hare,grävling,tjäder,orre....samt en gräsand!

Rådjur och hare var det dock inte ståndskall på....;)

mvh/Urban

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mina marken ligger i Småland så skogsfågel finns bara i väldigt liten utsträckning men älg, gris, rådjur, hare och räv finns det hyfsat gott om.

Hur är de att jaga in?

Är de lätta att styra till den jakt man vill ha eller ligger intresset djupare i generna?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att trädskällandet( fågel, ekorre,mård) Sitter väldigt djupt rotat.

I övrigt jagar dom efter resultat....

Min första finne slutade några år att jaga älg och annat, då det sköts mycket gris för honom...när åldern började göra sig tillkänna skällde han plötsligt älg igen!;)

mvh/Urban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske kan passa mig, jag gillar hundar som jagar många olika viltslag, även om det ibland innebär sämre intresse för varje vilt...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är inte övertygad att finne/nobs är bättre lämpade för små marker!

Väljer man som det bör göras hundar med rejäl jaktlust lär dem bli rejält tjuriga att hålla i då man skjutit för dem.

 

Haft unghundar som fått lämnats på skogen av finnar trots att man inte skjutit älg för dem.......

 

Som vanligt individen är viktigare än rasen tycker jag

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med ändrade arbetsförhållande har jag nu tid för att kunna ta hand om en valp.tanken är att hitta en valp i början av 2015 :)

Känns väldigt spännande!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...