Hoppa till innehåll

Samrådsmöte i ÄSO


MartinJ1

Recommended Posts

Kan man på något sätt komma ifrån att ha samrådsmöte där samtliga markägare och jakträttsinnehavare skall bjudas in? Annars lär det bli diskussion om att avregistrera ÄSO för att slippa kalla till möte för 200+ människor för jag tror få vill sitta i en styrelse och ta hand om allt det extra arbete det innebär när det redan innebär merarbete mot tidigare med annat i nya älgförvaltningen. Själv lägger jag redan dubbelt så mycket tid på administrativt arbete med älg och andra förberedelser som jag faktiskt jagar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Älgskötselområden har det kravet på sig i lagstiftningen så det som kan hända är att lst avregistrerar er om ni inte sköter er.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är just detta, samt problematiken att representera så många människor, som gör att vi på många håll försöker hålla nere storleken på ÄSO. Markägarrepresentanterna har det betydligt enklare, i alla fall när det är bolag, eftersom de inte har en hel massa olika viljor att representera.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Vill dock påpeka att vårt ÄSO inte är särskilt stort med ca 9000 ha. Det är dock mest privatägd mark med många små plättar. Som jag ser det blir kanske lösningen att lägga ned ÄSO men fortsätta samarbeta så att vi söker på samma licens så får ÄFO stå för tilldelning i stort, vi slipper kraven och kan sen fördela älgarna mellan lagen som vi vill och alla är nöjda. Ser ni någon nackdel med en sådan lösning?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ni kan bilda en jaktklubb, och få tilldelning till det sammalagda innehavet från lst. I flera län så blir dock tilldelningen mindre per ha på det sättet. Ni har då inga krav på er att delta i inventeringar osv. Jag tror dock inget hindrar att ni bildar jaktklubbar/sammanslutningar inom befintligt ÄSO, där alla ingående jakträttshavare är överens om att styrelsen representerar jakträttshavarna vid samråd. Vilket är ett sätt att få ned arbetsbördan. Kan med fördel kombineras med information till e-maillistor, som ju inte kräver något stort jobb när de väl är upprättade. Ola?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan en jaktklubb endast omfatta vissa arter? Småvilt jagas nämligen på ytterligare en neddelning. Just nu ÄSO- Älglag- Småvilt.

Och att få ihop alla viljor även på andra vilt kan bli svårt... även om en del typ dovhjort och vildsvin kanske skulle funka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...