Hoppa till innehåll

Nya jaktprovsregler för älghundar


mats_bengt

Recommended Posts

Hej

 

Läst att norrlandsklubbarna protesterar vilt mot att införa gemensamma provregler för Sverige, Norge och Finland.

 

Men kan ej utröna vad som ska vara nackdelen med de nya reglerna, någon som kortfattat kan redogöra för detta.

 

Sedan tycker jag det är fel att man när man ska gå ett prov med en ställande hund att man inte kan välja både älg och vildsvin. Utan måste specificera detta innan provet, det borde vara upp till ägaren att avbryta provet om man nu tycker det är fel vilt. Precis som man kan göra när det gäller jaktprov för Drever. Men detta är nog väl kontroversiellt för att det ska accepteras!

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan ha fel men är det inte så att de nya gemensamma reglerna bl:a har kortare tid till första stöt? 60min istället för 90min.

Tror det var en motion uppe om att kunna välja viltslag under provdagen, men det faller på att det finns för få domare som dömer båda viltslagen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan ha fel men är det inte så att de nya gemensamma reglerna bl:a har kortare tid till första stöt? 60min istället för 90min.

Tror det var en motion uppe om att kunna välja viltslag under provdagen, men det faller på att det finns för få domare som dömer båda viltslagen.

 

spelar väll ingen roll om de är 60 min istället för 90?

Statistiskt sätt så får finnarna fram bättre hundar än oss. Så de är väll bara att kopiera deras prov och tacka&bocka.

Förstår inte varför allt ska gå så jävla trögt och vara så byrokratiskt korrekt. Känns som typiskt sverige.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

spelar väll ingen roll om de är 60 min istället för 90?

Statistiskt sätt så får finnarna fram bättre hundar än oss. Så de är väll bara att kopiera deras prov och tacka&bocka.

Förstår inte varför allt ska gå så jävla trögt och vara så byrokratiskt korrekt. Känns som typiskt sverige.

Ska man få fram bättre hundar så borde man väl inte sänka kraven?

Men som sagt så har jag inte full koll på hur deras nya provregler ser ut. Är det inte nån här som dömer som kanske vet mer om de nya gemensamma reglerna?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svenska hundar är inte ett dugg sämre än finska, men finnarna har ett helt annat upplägg på prov och det är mer sport där än här, fler går prov, men att inbilla sig att de svenska hundarna är sämre för att inte 95% av alla svenska älgjägare är intresserad av att gå prov är naivt.

 

Det finns en hel del skillnader mellan de regler som finns och de regler som kommer, som enligt många inte gynnar egenskaperna på sikt.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Exakt vad gynnar inte de nya reglerna på sikt Gnist? Och att de inte är intresserade att gå prov gynnar det raser på sikt då? Det enda tillförlitliga mätaren av olika hundars kapacitet är just tävling och jaktprov enligt mig o många andra flera tusen hundägare. Hur ska det kunna gynna aveln om ni inte har nåt system när man sållar agnarna från vetet. Nu är det inte alltid så att de bästa hundarna har bästa nedärvningförmåga men då mäts detta med BLUP index vilket i längden borde gynna rasen ifråga. :smile:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är ju inte mitt nick Gnist, men var skrev jag vad jag personligen anser i frågan?

 

Nä, just det, jag gjorde ju inte nej..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det inte en fördel att Sverige, Norge och Finland har samma provregler då det oftast jämförs hundar mellan länderna, med samma regler och lika bedömning borde det betyda att en 1a med 87 poäng i Finland är jämförbar med en 1a på 87 poäng i Sverige.

Skickat från min GT-P3110 via Tapatalk 2

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dom flesta är nog överens om att gemensamma regler är bra. Men dom nordiska reglerna är kanske inte optimala om man vill ha en ställande hund och inte en drivande.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...