Hoppa till innehåll

Kråkjakt . Portabel Uvstång


sjöqvisten

Recommended Posts

Halloj ska i morgon skaffa någon form av pinne stång till Uven. Gejen är att den måste vara typ 6m och den måste åka bil till jakt marken så det vore vara bra om den var två eller tre delad. någon som har tips om hur man bygger eller införskaffar en bra sådan? drömmen vore någon form av teleskop stång som ett metspö fast styvare. tacksam för alla svar. Mvh Sjövisten

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Några kompisar fick tag på någon slags amatör radiomast, tror den var typ 15 meter eller något, riktigt lång verkligen! Lite rappligt men helt klart funktionellt faktiskt.. Synd att de valde att montera den uppe i en gran som sedan höggs ned  :sad:  Bye Bye masten..

 

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kom på en sak bara

 

hur har du tänkt fästa den vid trädet ?? 

 

jag fick en halvkass idé att ta en plaströrsstump som man fäster ett spännband vid så man kan droppa i nederänden av stången i så man kan ha lite mindre att roa sej med medans man låser fast den på mitten

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns de inge träd du kan ta? Känns som de brukar vara nog med grejer att bära ändå! :o

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid kört med en teleskopisk uvstång. Tycker det funkar klockrent. För att inte riskera att fåglar blir skrämda av ev. reflektion från stången så är bottenstången limmad med ett matt brunt tyg och över de utskjutande delarna har jag en "strumpa" i samma tyg. I mitt fall så blir det dessutom lättare att klättra upp med uven. Jag skjuter ut hela längden på stången nere på marken och monterar uven. då jag kan hänga uven i dess klor på en gren högre upp, klättra upp och sedan flytta uven hela stånglängden igen, tills att jag nått toppen. Detta har även funkat på mina plastuvar, då dessa i regel kan "hängas" mellan stjärtfjädrarna och kroppen/stången. 

 

Tror min är 5 eller 6 meter, alla längder över dessa är i mitt tycke meningslösa, så länge man inte är extremt höjdrädd, men då kanske jakt med kråkbulvaner på en åker är lämpligare!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kompisen har en teleskopisk flaggstång. Tror den är till för camping :biggrin: Den är ruskigt stabil och ca 5m 1,5 ihopffälld. Funkar klockrent.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

http://biltema.se/sv/Kontor---Teknik/TV-ljud-och-bild/Fasten-och-montering/Mastror-24070/

4 st så har du 6 m stång. Har köpt men inte provat, tänkte måla dom först. Någon typ av markfäste liknande det som sitter på duvsnurran vore bra också när trädfäste inte är aktuellt.

En annan tanke var att modifiera snurran så att jag kan fästa stången på den. Sugen på att testa reaktionerna på en roterande uv/hök...

Får se om jag hinner med det och prova konstellationen i år...

/Markus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Använder en sån här:

9164520.jpg

Tredelad teleskopstång för grensåg, 5 meter i längsta läget, mycket lämpligt att klättra upp i trädet och sedan mata ut vartefter när man kommit i rätt position. Fördel att den är lätt att ta med i bilen.

http://eshop.dahl.se/webapp/wcs/stores/servlet/Product2?catalogId=10002&storeId=10551&productId=75229&langId=46&categoryId=19820&topCategoryId=&errorViewName=ProductDisplayErrorView

 

Har kamouflerat den nedre teleskopdelen med tejp, men de andra delarna går inte att på vettigt sätt  dölja metalglansen eftersom det är så tajt passning i teleskopfunktionen. Vet ärligt talat inte hur noga det är att dölja stången, vad säger ni som har mer kunskap i ämnet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Använder en sån här:

9164520.jpg

Tredelad teleskopstång för grensåg, 5 meter i längsta läget, mycket lämpligt att klättra upp i trädet och sedan mata ut vartefter när man kommit i rätt position. Fördel att den är lätt att ta med i bilen.

http://eshop.dahl.se/webapp/wcs/stores/servlet/Product2?catalogId=10002&storeId=10551&productId=75229&langId=46&categoryId=19820&topCategoryId=&errorViewName=ProductDisplayErrorView

 

Har kamouflerat den nedre teleskopdelen med tejp, men de andra delarna går inte att på vettigt sätt  dölja metalglansen eftersom det är så tajt passning i teleskopfunktionen. Vet ärligt talat inte hur noga det är att dölja stången, vad säger ni som har mer kunskap i ämnet?

En lång strumpa i diskret färg funkar för mig. Bara att plocka fra symaskinen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Andvände sådana förra säsongen. Nu kör jag bara träd. Björk på ena stället och gran på de andra. har huggit två nya granstänger som ska barkas. Ena är ca 8 m andra 7m.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En lång strumpa i diskret färg funkar för mig. Bara att plocka fra symaskinen!

 

 

 

 

Har faktiskt funderat i dom banorna, men tänkt att det blir lite fippligt i trädet med ytterligare detaljer som kan trassla in sig. Jag har förmodligen fel! :smile:

...och så var det ju det där med symaskinen då...  :tongue:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Ett tips i en gammal tråd istället för att skapa en ny tråd bara för det.

Köpte ett teleskopskaft på JULA förr 199:-
Faktiskt riktigt stabil. Särskilt om man inte drar ut varje sektion till sitt ändläge, utan sparar 10 cm inne i stången.
150-400 cm
Det kommer räcka till mig på de tre ställen jag tänker sätta en uv på min mark.
Nu ska jag bara fixa en lång "strumpa" att sätta över den för att camouflera.

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/malarverktyg/teleskopskaft/teleskopskaft-709059/

Med vänlig hälsning John

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...