Hoppa till innehåll

Hjälp med valpuppfostran/lydnad


Filip WM Persson

Recommended Posts

. Han vet som sagt vad nej betyder.

Tacksam för alla svar! :)

En nioveckors valp vet inte vad nej betyder..nej.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, hur gör tiken för att fostra på valparna??

Springer mot valparna och tvingar dem att slänga sig ner och ligga helt stilla.

Sen är det alltid någon valp som vägrar lägga sig ner.. Då kommer tiken igen och hugger den i nacken och tvingar ner den.. betydligt hårdare än vad jag skulle våga göra.

Och jo, det är så andra hundar gör (när de inte leker).

Ledarskap kan och bör utövas från den dag de börjar springa.

För att använda dina egna ord.. Du har fel så in i h-e..

Men är inte grejen att om man vill förstå hur tiken uppfostrar sina valpar så måste man titta på allt som tiken gör och inte bara välja ut enskilda händelser och likställa dessa med "uppfostran"?

Bara för att förstå dessa enskilda händelser så krävs det ju att jag tittar både på de händelser som föregick tikens korrigering samt under vilka omständigheter det inträffade...

 

...Och min slutsats är att tikar arbetar betydligt mer med tålamod och omtanke än med hårda korrigeringar!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hemskt vad ni skäller på varandra :sad:

Har haft ett antal vovvar genom åren och det är väl bara att konstatera att det skiljer i uppfattning hur fostran skall gå till och det skiljer ju också hur individen är funtad,det finns både stenhårda som veka individer precis som hos oss och absolut inom hästindividerna också där jag bedömmer mig hyfsat kunnig,så man kan inte behandla alla individer lika,därför lyckas en del tränare där andra misslyckas.mina vuxna barn har visat sig helt olika att uppfostra,trots det måste jag konstatera att jag och deras mor lyckats bra(inga knarkare å inga biltjuvar,he,he)

För att återgå till djuren,så kan vi människor aldrig ens komma i närheten av den förfinade känsla en tik eller ett sto har i sin uppfostran,dom har en helt annan förmåga att läsa en annan individs beteende,ja ibland läser dom tom.ens tankar utan att ett enda ord är uttalat,så där har vi en hel del att lära.

MEN,jag håller mig till den mjuka linjen och försöker hellre förstå varför istället för att döma,men ibland får man självfallet ta i med hårdhandskarna,men bara när det verkligen är befogat,definitivt inte på en valp som precis har kommit till ett nytt å främmande hem! :thumbsup:

"där kunskapen tar slut,där tar våldet vid" :sad:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, hur gör tiken för att fostra på valparna??

Springer mot valparna och tvingar dem att slänga sig ner och ligga helt stilla.

Sen är det alltid någon valp som vägrar lägga sig ner.. Då kommer tiken igen och hugger den i nacken och tvingar ner den.. betydligt hårdare än vad jag skulle våga göra.

Och jo, det är så andra hundar gör (när de inte leker).

Ledarskap kan och bör utövas från den dag de börjar springa.

För att använda dina egna ord.. Du har fel så in i h-e..

 

Jag har ALDRIG sett en tik, eller hund, som gjort det som FÖRSTA åtgärd. De säger ifrån - först.

 

Den slutgiltiga lösningen är just det: slutgiltig. Den kommer när ALLA andra möjligheter är uttömda - inte som det första man gör, innan valpen/hunden ens vet vad fan som händer...

 

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade innan jag skaffade min gråwachtel fostrat ett par wachtlar, inte riktigt samma sak märkte jag rätt snart. En blandas får ofta tuffare psyke än renrasiga vilket är en del av poängen med blandraser. Vissa valpar kan man dirigera med blicken medans andra faktiskt kräver handfast korrigering. Men det lär nog dröja ett par veckor tillsammans innan kennel beteendet är borta och du verkligen kan se vad du har att förädla. Lycka till och dra inte för stora växlar ännu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med den slutgiltiga lösningen?

Att avliva hunden?

Eller finns det fler slutgiltiga lösningar?

Jag har ALDRIG sett en tik, eller hund, som gjort det som FÖRSTA åtgärd. De säger ifrån - först.

 

Den slutgiltiga lösningen är just det: slutgiltig. Den kommer när ALLA andra möjligheter är uttömda - inte som det första man gör, innan valpen/hunden ens vet vad fan som händer...

 

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

Jag har ALDRIG sett en tik, eller hund, som gjort det som FÖRSTA åtgärd. De säger ifrån - först.

 

Den slutgiltiga lösningen är just det: slutgiltig. Den kommer när ALLA andra möjligheter är uttömda - inte som det första man gör, innan valpen/hunden ens vet vad fan som händer...

 

-- Mats

Jo, du har rätt i att valpen oftast får en varning först. Jag har aldrig sett en andra varning dock utan då smäller det direkt.

Jag vill även förtydliga att lyfta upp en valp i nackskinnet är inte på något sätt våldsamt, hårdhänt eller smärtsamt för valpen.

Jag förespråkar verkligen inte att man bör tillfoga valpen fysisk smärta, för då tappar den väldigt lätt respekten för dig.

Sedan skiljer det sig väldigt mycket på olika valpar och raser. Vi har haft jaktgolden, stövare, gråhund och wachtlar som har varit relativt enkla att forma.

Den sista blev en korsning östlaika/gråhund och den är något helt annat i psyket. Väldigt stabil och allt för tuff för sitt eget bästa, och vi har haft våra duster redan trots att han knappt är 5 månader. Har blivit en del plåster.

Vill knappt tänka på hur denna hunden hade varit utan fysisk tillrättavisning.. Kan ju även tillägga att vi har 2 äldre hundar som fostrat rätt hårt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, du har rätt i att valpen oftast får en varning först. Jag har aldrig sett en andra varning dock utan då smäller det direkt.

 

Dessa varningar har iaf jag sett hos hundar:

 

Kroppspråk:

Hur den visar kroppen, hur den rör sig, vart den rör sig, hur den håller huvet, vilket uttryck den har i ansiktet m.m. - minst ett tiotal olika sätt att varna

 

Rösten:

Skall, morrningar - en oändlig variation anpassad till den individuella situationen

 

Fysisk, icke-våldsam respons:

Buffar, knuffar, tasspåläggningar m.m. - lika många varningssätt som med kroppspråket, minst

 

Fysisk, semivåldsam respons:

Markeringar mot olika kroppsdelar; nafsningar  - ett gäng olika sätt att varna

 

Fysisk, våldsam respons:

Bett, brottningsmatch m.m.

 

EN varning? Jo, tjena...

 

-- Mats

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med den slutgiltiga lösningen?

Att avliva hunden?

 

Hur skulle avlivande vara en "lösning"?

 

Vi är nog rätt olika, du och jag.

 

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fattar inte varför alla blir så lacka när ozzian sa att valpen skulle ner på rygg. Har själv en 9 veckors spets hemma nu. För ett par dagar sen försökte den morra och bita matte när hon kom för nära mitt i ett intensivt grisöratuggande. Då lyfte jag allt upp henne i nackskinnet för att sedan lägga ner henne på rygg och tvinga henne till underkastelse. Sedan tog vi grisörat från henne flera gånger och gav tillbaka det ett par sekunder senare både jag och matte. Inget mer morr och bit var det tal om och inte tog hon heller det minsta stryk av det. Att valpen försöker bita människor för att försvara saker eller i andra situationer är ett problem som kan bli stort om man inte tar tag i det från början.

I övrigt håller jag med om att man inte ska tillrättavisa en valp på 9 veckor när den kommer på inkallning etc. I den åldern lär man valpar hur den ska bete sej endast med possitiv förstärkning. Busar man mkt med valpen och hittar på roliga saker så kommer den snart att se dej som sin ledare.

För övrigt verkar valpen ha ett bra psyke i mina öron. Det kan säkert bli en självständig jakthund. Och det är ju hundar med mkt jakt och som delvis tycker att dom reder sej själv i skogen man letar efter när man blandar i spets i en kortdrivare!?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur skulle avlivande vara en "lösning"?

 

Vi är nog rätt olika, du och jag.

 

-- Mats

Jo om du inte kan få hunden att vara trevlig utan den hugger allt och alla, då kan avlivning vara en lösning, eller skulle du villja morra åt hunden efter den skadat hela din familj?

Jo så jag tycker nog avlivning kan vara en lösning i vissa speciella fall, hoppas dock jag slipper vara med om detta.

Om vi är rätt olika vet jag inte, jag älskar djur och gör allt jag kan för att vi ska kunna vara som en "familj", men då har jag bara, katter,hundar,kaniner,fiskar,höns,vaktlar,hästar, jo och en o annan mus/råtta!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag har haft fyra hundar innan, alla Wachtlar och det har gått hur bra som helst. 

Nu har jag skaffat Karelare/Wachtel och det var en jävla skillnad! :D Dels så tycker jag den är MYCKET mognare än wachtlarna varit vid samma ålder, men den är också mycket tuffare. Märks ju att där är karelare i honom!

Han är nu nio veckor och någon dag. Han är väldigt följsam och social. Tycker han är väldigt lättlärd och vill lära sig. Igår lärde jag honom sitt, stanna och hit på tio minuter. Så han förstår bra och och är som sagt lättlärd. Han vet även vad NEJ betyder mestadels.

 

Det är vid det sistnämda problemet börjar. Han vet som sagt vad nej betyder. Men ibland vill han absolut inte lyda.

Exempel: Vi har varit ute och kissat och vi ska gå in, jag ropar på honom (vilket brukar gå bra) han tittar på mig men sedan fortsätter nosa rundor, gräva i rabatten, jaga katterna osv. Jag går mot honom för att lyfta upp honom och gå in med honom. Då springer han iväg och föröker springa ifrån mig. Jag springer då ikapp och fångar in honom. Jag ryter nej och lyfter honom i nackskinnet (som tiken gör, som jag gjort med mina wachtlar och som jag läst man ska göra). Problemet är då att han skriker till lite och sen börjar han morra och hugga efter en. Wachtlarna jag haft har blivit spaka sen kommit och fjäskat för att jag ska tycka om dem igen. Men den här krabaten verkar skita i vilket. 

När han busar med ledarhanen är han jävligt tuff och morrar som fan och ryster i honom. När han tar i för hårt säger ledarhannen ifrån. Då piper han till och blir spak. Vet inte om jag tar i för lite? Vill ju inte göra honom osäker eller rädd för mig heller!

 

MEN, som sagt, detta är bara ibland. Är det något jag ska bry mig på? Tror ni han förstår ändå eller ska jag göra något annorlunda? Vet ju att här finns många med hundar som är tuffare än Wachtel så någon borde känna igen detta. Hur gjorde ni?

Tacksam för alla svar! :)

Min tanke är att han inte alls vet vad "nej" betyder och du har inte tränat tillräckligt mycket inkallning så den är inte heller befäst. Detta känns dessutom helt rimligt att en 9v-valp inte kan. Att valpen bits kommer ifrån att det är så den lekt med sina syskon när den var kvar hos uppfödaren. Vill man lära den av med detta så är, enligt mig, det enklaste (och trevligaste) sättet att helt enkelt visa att "när du biter så vill jag inte leka med dig". Jag lär mina barn att när valpen blir för ivrig så ska de bara ställa sig upp och vända ryggen till. Det funkar hur bra som helst.

 

Sedan det där med att korrigera som mamman/tiken, hon har ju byggt en relation med valpen genom att föda den, diat den, sovit med den etc. du har träffat valpen några gånger (i bästa fall) innan du hämtade den för en vecka sedan. Du måste förstå att ni inte har samma relation.

 

Min filosofi när det kommer till hundträning är att se det som ett bankkonto. Varje korrigering (fysisk eller med röst eller kroppsspråk)  är som ett uttag och varje belöning (beröm, godis, lek) är en insättning. När man precis startat ett bankkonto (köpt valp)  kan man inte ta ut alls utan bara sätta in och man får aldrig hamna på minus.

 

Mitt tips är att du börjar från början och lär hunden det du vill att den ska kunna innan du straffar den för att den inte kan det. Vem gör fel om en lärare i första klass ger barnen ett prov i franska på gymnasienivå när barnen inte ens kan läsa svenska. Du korrigerar just nu barnen...

 

Nu har jag slut på metaforer och floskler för den här gången. :geek:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

Jag säger säger sällan nej. Försök vara spännande. Klappa händerna spring åt andra hållet. Ha gärna en godis med dig. Valpen kommer springa efter dig. Jag lovar. När valpen sen kommer du belönar du. Om jag är tillräckligt rolig och har överrasknkngar med mig så håller sig hunden hos dig. Min wachtelblandnibg är 10 månader. Jag använder positiv uppfostran.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Annah sa:

Jag säger säger sällan nej. Försök vara spännande. Klappa händerna spring åt andra hållet. Ha gärna en godis med dig. Valpen kommer springa efter dig. Jag lovar. När valpen sen kommer du belönar du. Om jag är tillräckligt rolig och har överrasknkngar med mig så håller sig hunden hos dig. Min wachtelblandnibg är 10 månader. Jag använder positiv uppfostran.

Välkommen till jaksidan ! Ett tips är att kolla när olika topics är skriven. Den valpen borde vara 6 år idag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Ompi sa:

Välkommen till jaksidan ! Ett tips är att kolla när olika topics är skriven. Den valpen borde vara 6 år idag.

Men bra tips är bra tips ??????

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

29 minutes ago Ompi sa:

Den valpen borde vara 6 år idag.

Om den har överlevt alla gånger den har kastats på rygg i backen ;)

  • Haha 1
  • Sad 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...