Hoppa till innehåll

Konsten att välja rätt valp ur en kull (gråhund)


nje

Recommended Posts

Hur gör ni när ni väljer valp? Ta den som är mest framåt, utforskande, skälligast?. Eller den som är lugnast? Eller mellantinget? Har möjlighet att välja valp först ur en gråhundskull och funderar lite på vad ni brukar titta på när ni väljer valp och hur resultatet blev :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min boxertik valde mig, hon kissade ner mig för och markera att ag var hennes...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det första är ju att bestämma vilket kön som är aktuellt,det tycker jag är viktigt för vissa människor går bättre ihop med tikar och tvärtom.

Flera gånger har jag låtit min fru välja,kvinnor har ofta en större förmåga att se bortom det vi män gör,intiution kallas det!!och det har gått bra! :yes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har oftast haft "turen" att stå först i kön och då har jag låtit uppfödaren välja åt mig och gärna då den tuffaste av det könet jag ska ha.

 

Och hittills har det funkat :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ofta så har uppfödaren sett ut nån krabat som hen anser passa hen, annars hjälper valparna dig gärna på traven.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag valde ut min gråhund så stod jag också först i kön. Jag bad uppfödaren att ha koll på kullen och bedöma den han trodde skulle bli bäst. Sen när jag o dåvarande sambon åkte o kollade så satte vi oss på gräsmattan med alla hanarna lösa och studerade dom en god stund. Jag fastnade för 2 valpar men en var lite mer "på" När vi nästan bestämt oss så frågade vi uppfödaren vilken av valparna han hade sett ut och det visade sig att det var den vi hade valt. Sen om det var rätt eller fel kan bara gudarna veta :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det beror ju lite grann på hur du vill den ska jobba och vad du vill ha för hund. Har du stora marker vill du kanske ha en mer utforskande hund och har du mindre vill du kanske ha en som tyr sig mer till dig/tiken. Finns så många olika sådanna saker man kan kolla på beroende på vad du vill ha för hund. Sen kan du ju kolla hur stabila dom är, vilka piper mest när du tar bort dom från tiken eller till ett rum/område de inte varit på innan. Så tänk efter vad du vill ha för hund först :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag undrar hur temperamentet av en 8-veckorsvalp speglar hur de blir som vuxna. Känns som de har lång tid kvar att formas på. Hursomhelst ett lotteri. När vi valde tysk hade vi 3 hanar att välja bland. Den ene höll sig långt bak och var något mindre så den gick bort. Sen var det en i kullen som uppfödaren kallade ligisten och hans ord var "en tysk har energi så det räcker och blir över, ni behöver inte ha en med extra mycket krut". Så vi tog den som var i "mitten" och det blev jättebra!

 

Jag tror också man har väldigt god hjälp av uppfödaren att välja valp som passar just dig. Denne är ju van vid rasen och har sett valparna mer än de få timmar man hinner träffa dem när man ska välja,

 

Nu när vi ska plocka hem en gråhundsvalp är vi sist att välja bland hanarna och på sätt och vis blir det skönt för då slipper man beslutsångesten :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det jag har gjort när jag har valt valp är att jag har tagit valparna in i ett okänt rum för dom där jag har satt upp/ställt lite konstiga föremål på golvet för att se hur dom reagerar.

Jag har även gjort en mindre tunnel  ca. 1 m för att se hur dom reagerar och den var inte helt rak så att dom kunde se rakt igenom den.

Den enda som jag inte har gjort detta med är den sista valpen som jag köpte ifrån Brunflo för där fick uppfödaren välja ut en valp åt mig och det gick bra. :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...