Hoppa till innehåll

Permodjur


Tolle

Recommended Posts

Jag funderar lite på det här med alla test på diverse permodjur... Skall man bemöda sig att fara och prova eller blir man bara besviken när man väl står där?

Är ett sådant test något att ha? Ger det något för hunden? Säger det något mer om hunden än att den skyggar eller inte för lukten av t.ex björn eller vildsvin?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte, men det är kul att få höra hunn och snacka lite skit med andra hjärndöingar.

 

Laikan jag hade gick fram och slickade på "björnen". 

 

Apan däremot joddlade som fan. Men hon är ju inte helt kry i huvve heller.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte, men det är kul att få höra hunn och snacka lite skit med andra hjärndöingar.

 

Laikan jag hade gick fram och slickade på "björnen". 

 

Apan däremot joddlade som fan. Men hon är ju inte helt kry i huvve heller.

Hahaha, "Apan däremot joddlade som fan. Men hon är ju inte helt kry i huvve heller." 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror nog det kan vara bra för en unghund eller en vovve som känner sig lite osäker. Misstänker att det är "hundtest.nu" du tänker på och den killen känns som han kan en hel det hund och kör permodjuret så att den osäkra hunden bygger självförtroende.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror nog det kan vara bra för en unghund eller en vovve som känner sig lite osäker. Misstänker att det är "hundtest.nu" du tänker på och den killen känns som han kan en hel det hund och kör permodjuret så att den osäkra hunden bygger självförtroende.

 

Nja tänker inte på någon speciell. Kom upp till ytan igen när jag läste nån tråd om permodjur igår. Har förut funderat på samma sak förut. Vill inte kritisera eller något. Bara få lite input vad folk tycker osv. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vissa funkar det för men för det flesta är det värdelöst tror jag min farbror sa. Men jag vet inte... alltid kul att prova något nytt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För en unghund kan det nog vara bra att se hur den reagerar, äldre mer erfarna hundar genomskådar nog det hela. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte provat permodjur, men virebjörn prövade jag med valpen i fjol för att förbereda han inför hägntest. Det kanske visar sig i juni om det var rätt väg att gå.

För unga hundar kan det nog visa något, men som det t skrevs tidigare så genomskådar nog de äldre hundarna testerna.

Skickat från min GT-P3110 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hunden (om det är första gången) kan ju rimligen inte veta riktigt vad permodjuret är, och det borde uppfattas väldigt hotfullt. Så testet säger säkert en hel del om vissa delar av hundens mentalitet, t ex mod, kamplust och skärpa, om den överhuvudtaget visar detta. Vissa hundar genomskådar det hela och då har de ju ingen anledning att ta till försvarsbeteenden. Dessa delar är säkert sådant som påverkar hur den sedan är som t ex björnhund så SANNOLIKHETEN är som jag ser det mycket större att en hund som är tuff mot permobjörnen (eller hägnbjörn) vågar skälla i skogen. Men det är ingen garanti eftersom testet bara just testar vissa delar. Jaktlust är t ex en viktig egenskap i skogen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min uppfattning är att alla hundar med jaktlust skäller på djuret oavsett om dom genomskådar eller ej, men givet är provet mer av nytta för en ung och mindre erfaren individ. 

 

En annan sak är hur permon presenteras. På mässor är det rätt värdelöst med 200 pers som står och larmar runtom samtidigt. Vi lägger provet längst upp på en vändplan och hunden och föraren går själva upp till vändplanen där permodjuret står dolt, inga människor alls utan bara du, hunden och permodjuret. Chaufören sitter i ett torn och beblandar sig inte.

 

Tolle, är du intresserad så kör vi den 1/6, bara en timme från färjan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min uppfattning är att alla hundar med jaktlust skäller på djuret oavsett om dom genomskådar eller ej, men givet är provet mer av nytta för en ung och mindre erfaren individ. 

 

En annan sak är hur permon presenteras. På mässor är det rätt värdelöst med 200 pers som står och larmar runtom samtidigt. Vi lägger provet längst upp på en vändplan och hunden och föraren går själva upp till vändplanen där permodjuret står dolt, inga människor alls utan bara du, hunden och permodjuret. Chaufören sitter i ett torn och beblandar sig inte.

 

Tolle, är du intresserad så kör vi den 1/6, bara en timme från färjan.

 

Okej jo. Är några ålänningar som skall dit. Så tänkte eventuellt komma och prova.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...