Hoppa till innehåll

lydnad


Toffee

Recommended Posts

Hej! Är ny här på forumet och tänkte ställa ett par frågor angående min jämthundsvalp. Han är nu 14 månader och otroligt envis. Har honom i hundhagen från morgonen tills jag kommer hem från jobbet. Då börjar det svåra... Brukar gå ut och gå eller cykla med honom efter arbetet men det svåra är att gå med honom i kopplet. Han gör allt för att slippa löst; biter i kopplet, hoppar och springer runt och morrar. Förut gick det att gå ut och gå med honom någorlunda men nu är det helt hopplöst och detta tar verkligen på mina nerver... Grannen har flerar jämthundar och han har inte sett någon såhär vild och envis jämt sade han.. Vad ska man göra åt detta beteende eller är det bara att vänta tills han växer till sig? Eller är jämtarna såhär envisa vid denna ålder? Hade jag vetat detta så hade jag inte tagit en hanhund.

Mvh. Toffe

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du någon form av strypkoppel med metallänkar så att du kan korrigera honom med en klar o tydlig markering när han gör fel?

En unghund fodrar mycket dressyr o träning/stimulans.

 

Har du ingen möjlighet att ha med den till jobbet o gå en sväng vid lunchtid?

Jag är medveten om att ha en hund i bilen på jobbet är svårt om det inte finns tillgång till någon skuggig plats.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 månader... Bara en unghund ännu alltså!  Hur länge har det varit så att hunden varit i hundgården hela dagarna? Gör ni något tillsammans som ger hjärnan lite gymnastik? Har du kört några ledarskapsövningar med hunden? Ge oss mer fakta så kan du nog få lite hjälp, forumet är packat av duktiga hundmänniskor!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lydnadsträningen startar när valpen är 8 veckor. Fördelen är att det kan ske i köket , hallen eller var man nu vill. Man har 100% koll på vad som sker , det är huvudsaken. Sedan tror jag att du kanske går för sakta i hundens ögon. Prova att jogga med honom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tackar för svar! 
Jo, jag har nästan alltid strypkoppel på honom och det har hjälpt lite grann men är det så att han blir ordentligt arg på kopplet så hjälper inte heller det särskillt mycket. Kan ju inte strypa honom hur mycket som helst. Nej har nog inte möjlighet att ta med honom till jobbet... När jag kommer hem från jobbet brukar jag ta in honom eller leka med honom i hagen och på samma gång träna dom vanliga kommandon som sitt, vänta, tassen och berömma och ge någon lite godbit till honom när han gör rätt. Han måste även alltid sitta när när jag ger honom mat och vänta tills jag säger "varsågod".
Hur menar du med "ledarskapsövningar" ? :)   
Jo jag började med lydnadsträning när valpen var 8 veckor och han lärde sig rätt snabbt att han inte får gå in i vardagsrummet, men nu i denna ålder så är det som att han inte bryr sig om att han inte får gå in i det rummet och försöker gå in hela tiden fast hur man försöker få honom att fatta att han inte får gå dit :S .
Jo att vara ut och gå med honom går nog för sakta så jag har börjat cykla med honom på senaste tiden. Då är det samma historia med att bita och riva i kopplet och morra som f*n medan han springer bredvid cykeln, men efter ca 200m brukar han sluta med bitandet, förutom nu på senaste tiden då han har varit helt hopplös :S  Men det som är absolut värst är nog då han börjar hoppa å bita och blir helt galen när man ska gå ut med honom i kopplet. hjälper inte ens att vifta med en köttbit framför ögonen på honom. Har hänt sig ett par gånger att han kommit ur kopplet och smitit och saken har knappast blivit bättre av det. 
Talade med en veterinär idag om hans beteende och hon menade att det kan bero på att det är löpningstider och han kan känna lukten på 2km. Tror ni det kan vara så?  Hoppas det så han lugnar ner sig någon gång....
Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Strypkoppel är ingen lösning på dina problem. Allt beror nog på att hunden ser inte dig som sin flockledare. F-n att avståndet i detta landet är så stora. Tror nog att jag skulle hjälpt dig på typ 10 min om jag fick hunden i min hand. Jag är inte så bra på att förmedla kunskap via text

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

du kan gå en lydnadskurs för att få några tips och övningar att börja med. 

 

var bor du?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Strypkoppel är ingen lösning på dina problem. Allt beror nog på att hunden ser inte dig som sin flockledare. F-n att avståndet i detta landet är så stora. Tror nog att jag skulle hjälpt dig på typ 10 min om jag fick hunden i min hand. Jag är inte så bra på att förmedla kunskap via text

videokamera och youtube är bra skit vid såna tillfällen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ta kontakt med brukshunds klubben där du bor och gå kurs det kommer att hjälpa dig enormt mycket, ingen här kan hjälpa dig över Internet :-) lycka till

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är nog lite inne på Qvarnhillls spår...Jag hade dels satsat på att göra roliga saker tillsammans med hunden för att få igång skallen på han...och sen hade åkt någonstans där det finns en inhägnad och låtit hunden springa av sig lite. Ser faktiskt ingen större anledning att köra med skarpare koppel eller hårdare korrigeringar av det jag lyckats läsa mig till i din beskrivning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag slår vad om att du aldrig kommer att lyckas med att fysiskt trötta ut jycken så att han blir lugnare, allt på det temat funkar bara precis för den stunden, därefter så tål han ännu mer motion. Om hunden är i hundgården hela dagarna, fem dagar i veckan så har han ju ett massivt uppdämt behov på mental stimulans. Har du t.ex tränat eftersök? Det finns ju en uppsjö aktiviteter du kan ta till som låter hunden använda hjärnan, skulle tro att det är vad som felas din hund!

 

Att han inte kan sköta sig i kopplet, har det varit så hela hans liv? Om så är fallet borde du ha tagit tag i problemet långt, långt tidigare, det är betydligt enklare att korrigera en mindre/yngre hund än en äldre/större. Om du som många (tyvärr) ignorerade problemet när det var riktigt hanterbart så får du skylla dig själv nu... Tyvärr! Inget brukar vara så hopplöst att det inte går att rätta till, det brukar bara bli lite jobbigare med tiden.

 

Jobba på med ditt ledarskap så kanske du får en hund du kan jaga med i höst som faktiskt jagar med dig och inte för sig själv någon annan stans, det är nog ditt sommarjobb för du lär inte fixa det om du påbörjar det hela veckan innan älgjakten.

 

Lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter som en understimulerad hund i slyngelåldern som flera varit inne på. Kan du hitta på någon mental stimulans åt honom som han kan göra på morgonen innan du lämnar honom. Om du börjar träna ¨t.ex. viltspår med honom kan du ganska snart lägga ett spår på kvällen som hunden får gå på morgonen. Det borde få honom lite lugnare. Sedan kan du fortsätta med dina lydnadsövningar, men byt plats att träna på ofta så du inte alltid tränar på gården. Du kan med fördel stanna flera gånger under promenaderna och göra lite övningar. Eller få honom att hoppa upp och sitta eller ligga på bänkar eller stenar ni går förbi.

 

Ett annat tips kan vara att låta hunden leta upp saker. Det kan du ju göra inomhus t.o.m. Du kan sprida ut frukosten över gräsmattan hemma eller trycka fast den i barken på en tall så han får jobba lite för att få i sig den.

 

Sedan är det där med ledarskap ett svårt tips att ge eftersom det betyder så olika saker för olika personer. Att säga till någon att deras hund (som man inte vet särskilt mycket om) inte ser dem som flockledare säger mer om den som ger tipset än den som får det...  För mig handlar ledarskap om att få hunden att inse att allt roligt händer genom mig och ska man göra roliga saker så måste man bete sig som jag vill. T.ex. ska man få sin mat så måste man sitta lugnt innan. Ska man hämta kråkan (som är bland det bästa min hund vet) så ska man sitta tyst och inte pipa för då åker kråkan in i frysen igen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst låter det som en understimulerad hund och en unghund kan ha hur mycket överskottsenergi i kroppen och behöver stimuleras med träning av olika slag i en lagom tidsperiod åt gången.

Dressyr av olika slag varvat med lite bus och annan aktivitet. Lydnadsträningen är ju A och O i en rolig jakt också så hunden inte bara springer runt utan kommer på inkallning så att du slipper leta efter den halva kvällen el. natten.

Det räcker inte med att du börjar någon vecka el. 2 innan älgjakten utan fortlöpande under året.

 

Lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren! :)  
Nej, han har inte alltid varit såhär omöjlig som han är just nu med att bita i kopplet, morra och hoppa runt. Förut när jag gav honom en tydlig markering att han inte får bita i kopplet hjälpte det alltid och man kunde gå vidare, men nu är det helt hopplöst. Ska ta kontakt med någon som håller lydnadskurser här omkring och se vad dom tycker, om man ens vågar gå kurs. Det skulle ju vara vädigt pinsamt om han skulle slita sig ur kopplet direkt man kommer dit..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren! :)  

Nej, han har inte alltid varit såhär omöjlig som han är just nu med att bita i kopplet, morra och hoppa runt. Förut när jag gav honom en tydlig markering att han inte får bita i kopplet hjälpte det alltid och man kunde gå vidare, men nu är det helt hopplöst. Ska ta kontakt med någon som håller lydnadskurser här omkring och se vad dom tycker, om man ens vågar gå kurs. Det skulle ju vara vädigt pinsamt om han skulle slita sig ur kopplet direkt man kommer dit..

 

Tonårstrotsåldern!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hoppas det så att det kanske går över någongång. (=

 

Ja, det får du verkligen göra. :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte varit i exakt din sits, men en del i att ge honom mental stimulans kan vara att antingen köpa något eller några hundspel eller göra dem själv. I korthet går det ut på att du gömmer små godisbitar som hundne sen får leta rätt på genom att snurra, styra eller på annat sätt använda hjärnan för att få tag på. Jag tänkte det kan vara ett komplement till övriga tips i tråden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte varit i exakt din sits, men en del i att ge honom mental stimulans kan vara att antingen köpa något eller några hundspel eller göra dem själv. I korthet går det ut på att du gömmer små godisbitar som hundne sen får leta rätt på genom att snurra, styra eller på annat sätt använda hjärnan för att få tag på. Jag tänkte det kan vara ett komplement till övriga tips i tråden.

jo det låter som en bra idé :) Har på senaste tiden provat blåsa upp ballonger med en korvbit i som han måste spränga för att få korvbiten. Det tycker han e jätterolit verkar det som, men kanske lite enformigt (=

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren! :)  

Nej, han har inte alltid varit såhär omöjlig som han är just nu med att bita i kopplet, morra och hoppa runt. Förut när jag gav honom en tydlig markering att han inte får bita i kopplet hjälpte det alltid och man kunde gå vidare, men nu är det helt hopplöst. Ska ta kontakt med någon som håller lydnadskurser här omkring och se vad dom tycker, om man ens vågar gå kurs. Det skulle ju vara vädigt pinsamt om han skulle slita sig ur kopplet direkt man kommer dit..

Det finns en Kort film som jag tror man kan beställa via jägareförbundet, den heter "4 lätta steg". Jag hade börjat med den om jag var du, den är ca 30 min lång men du får en hel del tips och råd om att "Befästa" ledarskapet mellan dig och hunden utan att hålla på med för mycket gojs....

Sen skulle jag ta cykeln både morgon och kväll om jag var du, inte bara 1 gång per dag. Det blir att gå upp 1 timme tidigare och ta 2 rundor om dagen, för det låter som många skrivit som en understimulerad tonårsvovve. Sen som någon annan skrev, SPÅRA!! Bästa mentala träningen för en hund! Be en polare, familjemedlem, granne vem som helst att dra olika spår till dig 2-3-4 dagar i veckan, märk ut platsen ordentligt vart det börjar och låt sedan hunn jobba. Win win situation för er, hunde får träna både mentalt och sen är det ju bra för eftersöken bland annat, och du får en mer spårsäker hund som förhoppningsvis blir lite lugnare.. =)

 

Lycka till!!!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Litteratur är underskattat och dessutom gratis på biblioteket! 

 

Jag rekommenderar:

 

- Eric Wilsson / Johan Steen - "Hundfostran, en lydig hund är en lycklig hund"

 

- Anders Landin - "från valp till färdig fågelhund"

 

Utöver dessa finns det många fler..

 

Lycka till och låt oss veta hur det går för dig!

 

/Cris

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...