Hoppa till innehåll

införsel licensfria vapen


henke67

Recommended Posts

Som jag tolkar "klippet" nedan behöver man inte något tillstånd för att föra in ett icke licenspliktigt vapen.

I mitt fall ett strypt luftgevär.

Stämmer min tolkning?

Delfråga två. Hur är det med skottlossningstillstånd inom detaljplanerat område? Krävs det även för icke licenspliktiga vapen?

// Henrik

 

Tillståndsplikt

1 § Tillstånd krävs för att

a) inneha skjutvapen eller ammunition,
B) driva handel med skjutvapen,
c) yrkesmässigt ta emot skjutvapen för reparation eller översyn, eller

d) föra in skjutvapen eller ammunition till Sverige.

Tillstånd krävs inte för den som har fyllt arton år, om vapnet är ett kolsyre-, luft- eller fjädervapen som är avsett för målskjutning eller ett harpunvapen och om det har en begränsad effekt i förhållande till andra jämförliga skjutvapen (effektbegränsade vapen). Tillstånd krävs inte heller om innehavaren har lånat vapnet enligt bestämmelserna i 3 kap. 1 a eller 7 §.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Man behöver inte tillstånd för att föra in icke tillståndspliktiga vapen såvitt jag vet, det vore konstigt annars. När det gäller skottlossningstillstånd så har det inget med tillståndspliktiga vapen att göra. Sådant tillstånd krävs för att "avlossa skott med krutvapen". Tillståndspliktiga luftgevär kan man alltså skjuta med, men inte licensfria svartkrutsvapen tex.

 

Mvh

 

Ola

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Man behöver inte tillstånd för att föra in icke tillståndspliktiga vapen såvitt jag vet, det vore konstigt annars. När det gäller skottlossningstillstånd så har det inget med tillståndspliktiga vapen att göra. Sådant tillstånd krävs för att "avlossa skott med krutvapen". Tillståndspliktiga luftgevär kan man alltså skjuta med, men inte licensfria svartkrutsvapen tex.

Mvh

Ola

Enligt lagen ja....

Men det kan även stå i kommunens ordningsstadgar att man INTE får skjuta med t.ex luftvapen inom detaljplanerat område...inte ens paintball.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...