Hoppa till innehåll

Vad har Ni för knivar och buköppnare med Er?


lsjonsson

Recommended Posts

Vad har Ni för knivar och buköppnare i skogen? Är det knivar med läderslidor för snygghetens skull el. moraknivar, eks el. dyligt med plastslidor för hygienens skull? Jag har knivar med plastslidor för hygienens skull. Slidorna är lätta att rengöra och för att man kan köra dom i diskmaskin också. Jag har provat. Alternativt så tar man en flaskborste av smalare modell och kör ner i slidan och roterar runt och sköljer den noga. Har man tagit ur ett vilt från morgonkvisten så växer bakteriefloarn ganska bra i värmen under dagens lopp, med tanke på hur varmt det har varit de senaste 10 åren på hösten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

en rapala kniv som jag alltid har på bältet  men buköppnare anser jag vara för prylb--ar,fan skjuter man 2 älgar per år så gar det lika bra  me kniven bara man e försiktig

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har aldrig använt mig av buköppnare och är inte intresserad av att prova ens.

Mina jaktknivar har alla läderslidor och ser inte heller det som något problem.

Slaktknivarna sitter på magnetlist i slaktboden är i rostfritt stål och har plasthandtag,diskas väldigt noga efter varje slakt.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

så växer bakteriefloarn ganska bra i värmen under dagens lopp

Har någon blivit sjuk? Jag VET att hygien är viktigt men vill ändå inte överdramatisera detta. Ett annat exempel: det är enkelt att påvisa att hundars saliv är starkt infekterad med det ena och det andra, men hur många barn har blivit sjuka av att ha slickats i ansiktet av en inhemsk icke-rabiessmittad hund? Jag tror att man kan gå ett hundratal jägarliv med kniv i läderslida uatn att ställa till med någon skada. Men om det kommer en restaurangkontrollant med sin mätapparatur så visst, nog lär han väl hitta någon bakterie som överskrider gränsvärdet som satts i ett laboratorium någonstans...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en Mossbergare kal 12 som buköppnare och toppar detta med ett par slug för urtagningen, funkat i över 40 år som tjuvjägare i staterna!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Vad har Ni för knivar och buköppnare i skogen? Är det knivar med läderslidor för snygghetens skull el. moraknivar, eks el. dyligt med plastslidor för hygienens skull? Jag har knivar med plastslidor för hygienens skull. Slidorna är lätta att rengöra och för att man kan köra dom i diskmaskin också. Jag har provat. Alternativt så tar man en flaskborste av smalare modell och kör ner i slidan och roterar runt och sköljer den noga. Har man tagit ur ett vilt från morgonkvisten så växer bakteriefloarn ganska bra i värmen under dagens lopp, med tanke på hur varmt det har varit de senaste 10 åren på hösten.

En finsk hemmasnidad kniv i kolstål, vass som en rakkniv men behöver mycket stålning. Köpte den av en lapp på polcirkeln för några år sedan. Liten och vass med  öppningsbar slida vilket borgar för att rengöringen blir gjord.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En F1 som kommer ut ibland och nu senaste året har jag haft en Karesuando kniv och nu i år köpet jag en Eka kombikniv ska testa hur den funkar.

Man är lite knivtokig har en massa olika knivar men Eka har funkat bäst har 4 fällknivar av Eka.

Men man kan ju alltid hitta nåt som är bättre än det man har nu.

:) ;D :) ;D :) ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har en kniv med buköppnare model Buck

Samt en Helle harding slidkniv som varit med i över 20år,

Denna har varit i ett 100tal rådjur + 50talet älgar samt 150vildsvin. En ypperlig kniv med jäkla skärpa.

Björnhunden

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hmm har en satans massa knivar får ju efter hand nya med reklam på men dom som används mest är en Fällkniven wm1 med kydex (plast) som man kan hänga runt nacken, sen två identiska fällknivar från eka med reklam på, en sitter i knivfickan på mina skinnbyxor och den andra används då inte min wm1:a används....dessa är dom som används mest, har även en stickkniv när jag går som hundförare/eftersök

[move][glow=red,2,300]BUKÖPPNARE ÄR FÖR DOM SOM INTE KAN HANTERA KNIVEN RÄTT!!!![/glow][/move]

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Buköppnare är en ruskit onödig pryl.

Som kniv kör jag med Mora 2000. Skitbra, enkel att få vass och man behöver inte gråta blod om den tappas bort då den går på dryga hundralappen.

Mer Mora åt folket.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

[glow=red,2,300]BUKÖPPNARE ÄR FÖR DOM SOM INTE KAN HANTERA KNIVEN RÄTT!!!![/glow][/move]

Din rullande banner grundar du den på erfarenhet eller på ren okunskap.

Vänligen

Björnhunden

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Din rullande banner grundar du den på erfarenhet eller på ren okunskap.

Vänligen

Björnhunden

Ser verken någon fördel eller praktisk nytta av att använda en buköppnare i skogen och dom flesta jag sett är dessutom rent skit, undantaget ekas och dom som används av slakterier...

mvh Linus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser verken någon fördel eller praktisk nytta av att använda en buköppnare i skogen och dom flesta jag sett är dessutom rent skit, undantaget ekas och dom som används av slakterier...

mvh Linus

Tyvärr så har vi lite olika syn på dessa,

Tror att många som tar ur vilt för första gången skulle vara mera betjänt av en buköppnare än av en kniv, 

En förutsättning för att använda en buköppnare är att vet "hur" man använder den ;),

Där av min första fråga om kunskap/erfarenhet.

Men att kalla dom för skit tycker jag säger en del om kunnandet/erfarenheten.

Björnhunden

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig använt mig av buköppnare och kan inte heller se nyttan.

Däremot har jag funderat på om den kan fylla en funktion i slaktboden då flåsnitten på lår och bogar tas.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig använt mig av buköppnare och kan inte heller se nyttan.

Däremot har jag funderat på om den kan fylla en funktion i slaktboden då flåsnitten på lår och bogar tas.

/Micke

Nyttan är väl den att Du behöver inte vara så försiktig när Du skär upp buken mer än just när Du går igenom skinnet och hinnorna med kniven för sedan är det bara att dra med buköppnaren. :D

Den är väldigt bra med att dra flåsnitt på fram- och bakben.  :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hallo alla i knivsvängen.

Såg att Ni diskuterade knivar, buköppnare mm. Kan meddela att jag använder Mora 2000(grönt skaft), och dessa har funkat jäkligt bra sedan de kom ut på marknaden.

Kostar ca lika mycket som en slipning(drygt) så slöa knivar kan man slänga för en "ny".

Testa & Njut!

RG ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en brusletto som jag köpte när jag gjorde lumpen.

Slipat den en gång sedan dess och den funkar utmärkt. Mycket bra kvalitet.

Läderslida. Torkar man av kniven efter att man använt den och diskar av den lite när man kommer hem så är det nog inga problem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En mora 2000....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Andvänder en Buck Profesional- i Sverige tar dom ut överpriser, men har turen att man bor i USA så den är överkomligt prismässigt där. Funkar kanon, slidan är dock ett minus då den kommer i en canvastyg model.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Tomten var faktiskt riktigt snäll i år och gav mig en ..

Gerber mod. Gator 2

En snygg praktisk fällkniv med en buköppnare i samma fodral :)

Nu har jag aldrig öppnat något villebråd med en buköppnare, men jag ska ge den chansen nästa gång någon buk ska öppnas.

Det lönar sig och vara snäll och äta sin spenat var dag ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör med hemsnickrade knivar med kolstålsblad. Jag har även en buköppnare på bältet där bladet är av samma typ som EKA:s men vassare. Den kniven fungerar mycket bra när man öppnar älgen (första hålet i buken vid bröstbenet måste dock göras med en kniv med spets) inga vassa spetsar som kan punktera något. Perfekt då man ska kapa hinnorna uppe i ryggen på älgen, samma där, du behöver inte hålla koll på spetsen på samma sätt, mindre risk att förorena köttet.

När du ska öppna skinnet på insidan av bogar och lår så är den det bästa som finns, buköppnare med "krok" kapar en massa hår som sedan hamnar på köttet "EKAmodellen" skär upp huden underifrån och lämnar ett ninimum av kapat hår efter sig, samma där mindre föroreningar på köttet.

Jag kan utan vidare både ta ur, flå och stycka en älg med en Hellekniv som har ett 5cm blad men jag gör det inte, det finns bättre prylar varför inte använda dem?

[move][glow=red,2,300]BUKÖPPNARE ÄR FÖR DOM SOM INTE KAN HANTERA KNIVEN RÄTT!!!! [/glow] [/move] Linus!

Jag förstår faktiskt inte var du vill komma med det inlägget?

Jag har aldrig använt mig av buköppnare och kan inte heller se nyttan.

Mr Mauser, jag kan också förså att du inte se nyttan av något du aldrig provat, märkligt att argumentera emot något man aldrig ens använt :D Kanske det är dags att prova något nytt, vem vet den kan fungera bättre än du tror ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...