Hoppa till innehåll

valpen haltar


Almenson

Recommended Posts

Igår eftermiddag började pointervalpen min att halta lite på höger framben. Han är 14 veckor och eftersom jag lärt mig att aldrig nonchalera hälta hos valpar blev förstås lite orolig för ostekondros. I morse var dock hältan borta och jag har inte sett något skumt på hela dagen. Han är också precis lika vild som vanligt och har heller inget ont vid beröring.

Jag kan, som erfaren hypokondriker, inte släppa tanken på ovan nämnda skitåkomma så jag undrar om någon vet hur hältan brukar bete sig vid detta. Jag vet att den kommer och går men kan den verkligen försvinna helt bara över natten?

Fan också, hatar såna här problem. Håller alla tummar på att det bara var något banalt som en stukning eller sträckning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle nästan kunna ta lite gift på att det var precis vanlig växtvärk! 14 veckor gammal så växer ju valpen som statens utgifter för vargskador! Är det dessutom så att du ger valpen särskilt valpfoder så är det ju lite som att gödsla en krukväxt med Blomstra vid precis varje vattning, det går på tooook för fort. Har sedan många år tillbaka slutat med valpfoder då jag tycker att tillväxttakten blir för snabb, hunden växer snabbare än senor, ligament och leder m.m riktigt hinner med. Vid riktigt svåra fall kan man bli tvungen att låta hunden få väldigt begränsat utrymme för hopp och lek under en tid så brukar det ge med sig. Allra bästa tipset att slippa ifrån alldeles är att dra ner på tillväxttakten!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska vi en gång för alla komma överens om att växtvärk på hund inte finns!! Jag trodde att nådens år 2013 att vi kommit så långt att vi lärt oss att det är humbug att säga växtvärk!

Hoppas det inte är nåt allvarligt med den lilla racern!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska vi en gång för alla komma överens om att växtvärk på hund inte finns!! Jag trodde att nådens år 2013 att vi kommit så långt att vi lärt oss att det är humbug att säga växtvärk!

Hoppas det inte är nåt allvarligt med den lilla racern!

Absolut inte... Utveckla gärna varför en hund inte skulle kunna känna smärta i t.ex tillväxtzoner!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, alla djur/människor kan väl växa för fort?

en häst har väl inte slutit tillväxtzonerna förrän vid ca 5års ålder.

zonerna börjar slutas från botten/baktill av kroppen så sist är huvudet, troligen borde detta även gälla hund?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Googla växtvärk hund!

OK, visste inte att allt som står på Google är sant... Det får förresten stå vad det vill, hävdar ändå att jag har rätt och det baserar jag på egen erfarenhet sedan tiden före innan Google ens var påtänkt, ja inte ens Googles skapare var påtänkta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man får kalla det vad man vill, folkmun så heter det växtvärk, brukar gå över med smärtstillande på ett dygn eller två, sen om det är det eller ej är ju jättesvårt att komma fram till på ett forum.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Han har fortfarande inte börjat halta igen och är precis lika vild som en pointervalp ska vara. Det lutar väl mer åt att det ändå var en stukning eller nåt. Jag håller dock noggran koll för om det skulle vara något erlände så ska behandlig ske omedelbart så chanserna för ett tillfrisknande är bättre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håll bara ett öga på honom och se till att han inte riskerar överbelastning så tror jag att det ordnar sig men åk till veterinärstationen i Vännäs om det inte försvinner helt eller kommer tillbaka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håll bara ett öga på honom och se till att han inte riskerar överbelastning så tror jag att det ordnar sig men åk till veterinärstationen i Vännäs om det inte försvinner helt eller kommer tillbaka.

Jodå, jag håller stenkoll. Åker direkt om nåt händer. Tidiga åtgärder är som sagt viktiga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...