Hoppa till innehåll

Höns


Mirva

Recommended Posts

Har fått tag på en gammal äggkläckare och tänkte återuppta ett gammalt intresse, att kläcka kycklingar. Tänkte i första hand ge mig på gammla lantraser, har fått tag på ägg av Bohuslän/Dals svarthöna och Norska järhöns, fler nsom pysslar med denna hobby? Ja förutom Ozzian som skjuter tuppen då. Tips på intressanta raser tas emot med tacksamhet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag älskar Faveroller, men dom är stora och värper dåligt på vintern!

men vilka ägg xxxl och halvbruna , mums!

....sen kan en o annan tupp bli galen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har fött upp alla diverse fjäderfän sedan barnsben, Dvärg Kochin är en trevlig liten ras, lixsom med Svensk urdvärg..Lohmann värper fenomenalt men så är det en framavlad hybrid :tongue: i dax läget har jag bara 2st gäss Ölandsgås. Dock så hade jag som mest..öhm..ja 10st olika raser av höns. 4sortsers ankor. Kalkoner, vaktlar/fasaner..ja listan kan göras lång..shit vad jag saknar min kläckare o alla fäna! o dem små dunbollarna :thumbsup:  speciellt dem humlestora vaktelkycklingarna :biggrin:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svensk urdvärg står på min önskelista, gillar dem, duktiga ruvare men en del tuppar kan ju få spatt. Problemet med det mesta raserna är ju avstånden, äggen mår väl inte så bra att transporteras nån längre tid.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gotlandshöns? Vad är det för något? Har jag inte sett förut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har bara haft problem med de raser som har fjädrar på fötterna. Ett riktigt kvalstertillhåll. Men orusthöns har funkat bra. Just nu har vi Åsbohöns och Öländska dvärghöns. Dvärghönsen är riktigt coola och känns lite som hönsvärldens terriers, tuppen spöar upp alla de andra tupparna utan problem, trots att han är 1/3 så stor....

Myskänder har vi också, de är trevliga. Får väl göra lite reklam för dem (fick de för övrigt från Jakt-kungen som hade alldeles för många):

420754_583710121662024_1622278406_n.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

post-12768-0-75729600-1368296999.jpg

Gotlandshöns? Vad är det för något? Har jag inte sett förut.

Rätt coola rackare dom spåras så långt som till medeltiden, och dom måste dna testas för att va godkända

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag började med några Blommehöns som är en go ras mellanstorahöns som värper bra, sedan skaffade vi några stora Orpington och efter det några New Hampshire så nu har vi scrambled eggs men alla verkar gilla varandra ,utan Tupparna som man får minska ibland.

 

Mina bröder och systern gav mig en äggkläckare i present förra sommaren så jag kunde avveckla pappkartongen med glödlampa till fördel för betydligt bättre resultat i den riktiga kläckaren  :thumbsup:  från 30 till 90% kläckta kycklingar  :yes:

Nu skulle jag vilja prova att kläcka fram Fasan och Änder för utsättning men får dåligt medhåll från Sambon än så länge  :happy:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har hållt på med dvärgkochin, favarolle, japanska dvärgvaktlar, sussex och hedemora förut, numera är fjäderfäna hos föräldrarna eftersom jag bor i lägenhet men har mest australian orpingtons och myskänder numera, har en favarolle och tre dvärgkochin kvar. Hade Lohman ett tag också men dom var så jävla otrevliga så dom blev inte långlivade hos mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En gång i tiden hade jag lite Ljus Sussex, det bästa med dom var ju att när äggproduktionen gick ner så blev det ju fin-fina slakthöns. Vet inte om det är ett särdrag för rasen men hönorna surnade lätt så någon kläckmaskin behövdes aldrig. Sannolikt en mink gjorde slut på min karriär som hönsfarmare...  :verymad:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är vaktel svår att kläcka? Skulle vara roligt att ha. Blev erbjuden en helautomatisk ruvare/kläckare av en kompis men den tar 5000 ägg och dom ville ha 10000 för den, kanske lite överkurs för en hobby.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är vaktel svår att kläcka? Skulle vara roligt att ha. Blev erbjuden en helautomatisk ruvare/kläckare av en kompis men den tar 5000 ägg och dom ville ha 10000 för den, kanske lite överkurs för en hobby.

Vår kläckare tar 24 ägg... lite mer lagom!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har oxå en liten låda som tar ca 40 ägg, problemet är att dom måste vändas för hand. Om någon har en halvautomat som tar 50-100 ägg så är jag intresserad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den stora maskinen jag blivit erbjuden tar egentligen 10000 ägg, men är ombyggd som ruvare för 5000 och kläckare för 5000 ägg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har gammelsvensk dvärghöna, suveräna ruvare. Brukar dra upp fasankullar med dem. Har liten uppfödning av fasaner och rapphöns men kommer köpa i år, för mycket annat som ska hinnas i år, bl a en unghund.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min kläckare är en Cavatutto 24 och den är halvautomatisk, du drar en gång i en spak varje morgon och kväll.

De har också större och man kunde enkelt bygga om dem till helautomatiska men att du fortfarande får fylla på vatten någon gång i veckan.

De kostar kanske 2000 + inga jätte pengar och mycket effektiva.

Kolla på nätet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är vaktel svår att kläcka? Skulle vara roligt att ha. Blev erbjuden en helautomatisk ruvare/kläckare av en kompis men den tar 5000 ägg och dom ville ha 10000 för den, kanske lite överkurs för en hobby.

Vaktel är inte svårare att dra fram än övriga kycklingar..ca 16-18 dagar tar det, nått att tänka på är att ha något blankt i botten när du väl får "humlorna" ur skalen så att säga, annars har dem problem att hitta maten :thumbsup:

Prisvärd kläckare nedanför..kom som sagt bara ihåg vattnet..Men host host, det trevligaste är ju sura hönor som drar fram en kull kycklingar :tongue:

 

 

 

 

http://www.hogbergaab.se/?page=product&ProductID=557

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo att ha surhönor som ruvar/kläcker är väl tanken i framtiden men först måste jag kläcka fram dom. Tack för tipsen om kläckare. Har någon ägg från dvärghönsen att sälja så hör av er.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är vaktel svår att kläcka? Skulle vara roligt att ha. Blev erbjuden en helautomatisk ruvare/kläckare av en kompis men den tar 5000 ägg och dom ville ha 10000 för den, kanske lite överkurs för en hobby.

Jag har vaktlar men jag kan ju bara skicka ägg till dig!

mina är mest viltfärgade!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo att ha surhönor som ruvar/kläcker är väl tanken i framtiden men först måste jag kläcka fram dom. Tack för tipsen om kläckare. Har någon ägg från dvärghönsen att sälja så hör av er.

 

Det är enligt mina erfarenheter lättare att få hönor å ruva om dom själva blivit framruvade så köp höns som är framruvade och uppfostrade av en höna istället för att kläcka fram och uppfostra dom själv om du vill att dom ska ruva själva i framtiden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är enligt mina erfarenheter lättare att få hönor å ruva om dom själva blivit framruvade så köp höns som är framruvade och uppfostrade av en höna istället för att kläcka fram och uppfostra dom själv om du vill att dom ska ruva själva i framtiden.

Det beror mycket på rasen oxså, enligt mina erfarenheter :thumbsup: 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo att ha surhönor som ruvar/kläcker är väl tanken i framtiden men först måste jag kläcka fram dom. Tack för tipsen om kläckare. Har någon ägg från dvärghönsen att sälja så hör av er.[/quote

Kan nog donera några ägg om du vill hämta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...