Hoppa till innehåll

Kolvvård


scout

Recommended Posts

Hejsan


 
Jag har en sako 85 bavarian och den stocken skulle jag vilja behandla på bästa sätt ;) har läst runder lite på forum och sådant men inte hittat alla de svar jag skulle vilja ha hoppas på att ni kan kanske hjälpa mig med detta har läst att truoil ska vara ett bra alternativ om man vill ha den ganska högblank? det skulle jag gärna vilja ha, frågan är vilken av dem jag skall använda?
bössan är ny men verkar som om man inte lagt ner särskilt mycket tid på att olja den, måste jag slipa bort allt det gamla?
eller jag kan lägga på sån stock finish direkt? eller jag skall använda stock sheen and conditioner före sedan stock finish? hur många lager av varje isåfall? vill helst inte göra för stora ingrepp på kolven då den är ny, hur gör men med nätskärningen på bössan ? eller där kanske finns ett andra alternativ?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nätskärningsverktyg är ju en idé... brukar alltid vara skönt att ha djupare och smalare spår än fabrik ändå. Sen slipar du och oljar den om och om igen tills du får det du vill ha. Så skulle jag göra... sen kan du behandla den med resten av medicinerna

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En ny sakokolv är i princip bara lite färgad av någon lättflyktig olja så du kan gott fortsätta rakt på den ytan du har idag.

 

Tru-oil som läggs på tunt många gånger (20-30) ger som du beskriver en blank hård yta men den kan med fördel mattas ner med exempelvis 0000-stålull eller mald pimpsten för att ge en matt yta som sedan får ett par lager vax på sig.

 

Får du tru-oil i nätskärningen borstar du bort den med en gammal tandborste. Nätskärningen kan ges (vid var 5:e strykning med tru-oil) lite vanlig kokt linolja eller danishoil mha en annan begagnad tandborste än den du har att borsta bort olja med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...